söndag 11 juli 2021

Variera dig under ytfisket!

Denna gång börjar jag med fotbollen och ni som såg matchen, vet hur det gick för lilla Danmark, det gick raka vägen åt helvete, på grund av ett fullt skådespel från Sterlings sida och en komplett idiot till domare, som dömde straff! Borde ha varit ett gult för filmning!

Lite Laser användes under straffen, men det var ganska nära att det hade gått fel för Kane. Nog om detta, jag vet vart Dansk fotboll står och dem hade kunnat möta Italien just i kväll. Allt jag kan säga är att domaren ska nog inte ta en cykelsemester i det danska på många år ...

För att lugna ner mig, tog jag en tripp ner till Linnéa för att insupa lite morgonluft och kanske få en karp och jag började i Joelskogen. Myggorna var en plåga och endast en fisk visade intresse för hundmaten som låg på ytan.

Joelskogen tidig morgon.
Man gör sina försök efter att ha letat efter fiskens beteende och mönster, men inget av detta fanns med i bilden. Den tog en bit här och där och höll sig undan i ca 5 fem minuter, för att sedan fortsätta på exakt samma sätt.

Jag har varit med för länge och vet, att detta beteende gör det otroligt svårt att lura fisken och jag drog vidare runt sjön. Hade det funnits ett mönster, så kan man placera betet och vänta ut ett take.

Två fakebaits, en lösning vissa dagar.

En missat chans var allt som hände, det var i södra delen av sjön och resan gick vidare till Udden. Det fanns igen fisk i vassen eller runt ön och jag Spombade ut beten, en samling långt ut och en inne på badplatsen för fåglarna och det funkade bra.

Fåglarna är snabba när det gäller föda, karparna tar lite mera tid på sig, men jag skulle efter 20 minuter, få se två stycken börja att plocka av mina beten. Avståndet gjorde, att det var svårt att se mitt bete och med två beten på kroken gick det lite bättre.

Flytande Bolt-rigg ... Ja, ibland!
Spöt med bubblan kom fram, tafsen monterades och fick lite linefloat och lades ut. Igen av fiskarna skyggade för huvudlinan, ett bra tecken, men dem tog väldigt försiktigt av mina utlagda doggy.

Frågan var nu upp till mig, skulle jag fortsätta med två beten på kroken eller byta till ett mindre bete och mindre krok och minska tafsen?

Enterprise Tackles medium Dog Biscuits.
Jag lät det vara som det var, en supervass 4:ans krok med två lågt flytande Dog Biscuits, mest för att se om dem överhuvudtaget gjorde några försök till ett take.
Se till att kroken "hänger rätt".
Ett par gånger var fisken uppe och det var nära, dem var intresserade, men något stämde inte och sakta vevade jag in och tog till ett litet knep, nämligen att dela lite på dessa två beten.

Ett litet avstånd mellan betena tror jag, att karpen ser som ett bete, men när den suger, så får den båda i munnen, kan vara så, för det har lurat många genom årens lopp.

Rätt eller helt fel? Fisken bestämmer!
Vid allt fiske på ytan, så gäller det att snabbt kunna variera sig, bedöma när det är dags att ändra något, man har inte all tid i världen på sig. Det skulle dock visa sig vara rätt denna dag, med ett litet avstånd mellan betena och ytterligare en liten stunds väntan.
Den kom, den såg, den tog och dagen var räddad!
När den väl var framme igen, så gick det fort, tight lina till Bubblan, spöt låg på backen med baitrunnerfunktionen påslagen och nappet kom. Spolen hördes och likaså plasket på ytan 60 meter bort. 

Det blev en härlig fight på 2 1/4 lb floaterspöt, lite nära en dunk, men allt gick bra! Fisk på mattan, bild och tillbakagång. En cigg i flabben och jag kunde snart konstatera, att det var dags att dra vidare och leta upp en firre på annan plats.

Tillbaka i Joelskogens grönsaker igen.
Jag hittade tyvärr inga och bestämde mig för att sätta mig i Joelskogen, var man kunde få lite skugga. Väl framme var det nära att jag skrämde en karp, som gick i kanten och snabbt hukade jag mig ner och fisken simmade sakta ut i näckrosorna, mina 46:or hade nog varnat den!

Jag drog mig tillbaka en bit, plockade ner 12 fotaren och fick fram ett kortare spö, lade ut lite beten ibland grönsakerna och smög fram hinken på rätt plats och fick spö och håv med mig. En kort stund senare började karpen att äta och jag blötte min lina och placerade mitt bete på kanten av ett näckrosblad, min väntan tog sin början!

En stor fake Dog Biscuit bland näckrosorna.
Mitt bete, en stor Dog Biscuit hängde lågt i ytan och var lite svår att se i solljuset och alla småfiskar, som attackerade betet gjorde det inte lättare för mig. Men plötsligt försvann småfisken och jag kramade spöt lite hårdare, jag visste vad som skulle komma och den kom.

Näckrosorna fick ge vika med Power prolinan och fisken fick ge med sig och den blev min, fast helt enkelt att håva den, var det inte på grund av det låga vattenståndet, men det gick bra ändå. Två med två olika metoder, det fick duga och jag var mer än nöjd.

Jag började med fotboll, så kan jag väl avsluta på samma sätt! Kvällens match på Wembley kommer att bli en blandning av skrik, oj oj, aj aj aj, skådespeleri, filmningar, lite fuskande, Laserpennor, klagomål, VAR, som man inte tittar på, full rulle på läktarna, buande och sen pressen på domaren ... England har inte vunnit något på 55 år, vi är i England, vi är på Engelsk mark, vi är på Englands hemmaplan och kanske, har vi även samma jävla domarjävel på Wembley .... Puh, hur ska det gå?

Jag gillar inte inte Italien och jag gillar inte, att i min mening och på grund av en domare, att Danmark fråntogs sin chans. Jag tror tyvärr att det blir 3-1 till Italien, men har vi samma domare, som fördärvade allt för Danmark, så vinner England med 6-0! Tack för ordet och skitfiske till er alla 😁😂😉
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.