söndag 26 september 2021

Sista från Linnéa detta året?

Herre min ge, vad tiden går, en vecka rann iväg utan inlägg och som vanligt har jag nog en bra ursäkt för detta! Nog finns det annat i livet än karpfiske, så är det bara, men jag har inte haft tid till att blogga, just på grund av karpfiske!

Jag står mitt i ett vägskäl, det är höst och snart samlas karparna inför vintern och vart ska jag ta vägen denna vinter? Ska jag fortsätta i sjön och få samma gamla individer i lite bättre färger eller ska jag hitta på något annat? Två saker står fast, platsen jag fiskade på känns lite så där, mest ströfiskar som passerar branten lite då och då och enorma problem med invandrare. Sen skall jag köra karp tills isen stoppar mig detta året, punkt slut!

Det gick sakta mot sitt slut!
Långt mellan runnen, städning varje gång man anländer till platsen, staket med blattesticks och sen alla dessa Solroskärnor, majsburkar, ciggpaket, kaffekoppar mm. Nej fan det får räcka och jag slutade här och gjorde med flaggan i topp och en trevlig spegel, den sista av fyra fiskar dem senaste tre passen.
En av mina fyra sista från platsen.
Runnet kom på högre spö, min wafters låg uppe på brantens kant och det bara rök i rullen under fighten, det var mycket ge och ta, men efter ett tag tycktes den lugna sig lite och kom närmre.

En bit ut gjorde den en störtdykning ner i djupet och allt gick fast! What the ####, där ska inte finns något skit! Men det gjorde det och det hittade fisken och jag höll på i närmre 20 minuter innan jag lyckades få det hela till att röra på sig!

Andra sidan av fisken.
Det var enormt tungt och under pressen trodde jag att mitt Riot skulle sprängas i atomer, men inte, dem håller! Tungt som fan, kinesisk folkmusik i linan och sakta kom allt närmre och fisken var kvar!

En bit ut resar sig plötsligt något svart i ytan och det blir längre och större, samtidigt ser jag karpen i ytan. Jag får det så nära att jag kan nå karpen med håven, men den 2 meter långa Tallgrenen är i vägen och jag får lägga håven över fisken och trycka ner det hela och på det sättet lyckades jag.

Vad fisken gick fast i under fighten, lite svårt att håva!
Ja, ni ser själva! Grenen har säkert blåst ner under en storm och sjunkit eller så har någon dåre lekt spjutkastare, vad vet jag? Karpen räddades från detta och jag slapp en blankning och solen sken, så vem kan klaga?
Fruit Beast Wafter och German-riggen!
En del har undrat över min rigg för wafters och jag ska förklara. Jag använder Amnesialina i clear och i 20 och 25 lb. Jag knyter fast min Curve shank med en knotless knot och klipper bort linstumpen. därefter trär jag på en 8 mm lång bit shrinktube, som pressas över knuten, knuten skyddas och jag får en lite förlängning av krokens skaft. Riggens längd varierar mellan 20 - 25 cm.

Jag trär på en bait screw på krokskaftet och därefter en hookbead, du kan klicka på bilden för större bild om du så önskar. Mina wafters är alltid Fruit Beast direkt ut burken eller så som på bilden, en wafter som har fått lite Fruit Beast Goo, som jag kallar dessa flaskor. Så ser det ut mina herrar!

Putty på dem rätta ställen, gör det svårt för Karpen.
Nu till det viktiga! Väldigt många anser att man ska ha putty nära kroken, då denna tyngd ser till att kroken sjunker ner i karpens mun. Jo, det stämmer bra, Men putty ska inte sitta för nära, då detta kan verka tvärtemot, vad vi vill uppnå!

Jag sätter putty mitt på riggen, så riggen ligger tight mot bottnen eller annat. Min putty närmast kroken placerar jag 3 cm från shrinktuben och nu kan karpen suga upp min wafter från alla håll den än kommer ifrån! Den lilla pärlan på krokskaftet ska sitta i höjd med krokens spets, det ger dig suveräna krokfästen och du tappar väldigt lite fisk.

Andreas ånger på och igen var det Fruit Beast pop-up!
Andreas från Kalles krona, smyger sig till Linnéasjön och då får man fina bilder, denna var hans andra karp från sjön och det känns lite som att han har hamnat i karpträskets vidunderliga värld. Grattis my man!
Jag ser fram emot senhösten och vintern!
Mitt vägskäl! Ja, jag kan sitta och plocka samma karpar från pålarna från gamla hopptornet i sjön, det känns inte så värst inspirerande och jag kan kolla upp mitt gamla vinterhak i ett annat vatten, så en plan har redan startat i min tunnhåriga skalle!
Ska kolla upp ett gammalt hak, har inte varit där på 10 år!

Allt kring det gamla haket började för exakt 10 år sedan på dagen, vi hade ett Fish-in och jag fick fisk här, tror det var tre karpar under den helgen 26/9 -11 och jag under sökte platsen lite mer noggrant och hade flera fina vintrar här.

Jag ska kolla med lodet och se vad som eventuellt finns, regga lite och prova ett par dagpass, innan jag bestämmer mig för något, jag har ett par andra platser att tillgå, som också fungerar bra under den kalla årstiden, så vi får se.

Här en liten snut på omnämna karp, ni får nog fan vrida på skärmen eller mobilen, för jag klarar inte av att få det rätt, den blir kanske min sista från Linnéasjön detta året, man vet aldrig!

Hur många ärkeänglar finns det egentligen? Jag har ingen aning, jag är hedning, men jag vill lägga till en till som heter Ärkeänglen Jösse! Varför? Jo, det får ni snart läsa om här på bloggen och tills dess, så önskar jag er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.