lördag 6 november 2021

Gölen lämnade ifrån sig en fisk!

Jag har inte sett en karp live sedan 25 september, var jag landade rekordet för gölen, det tillsammans med allt jäkelskap, börjar skapa något i mig ... Kallas i folkmun, besatthet tror jag! Det är helt otroligt, sanslöst och jag vet inte vad jag ska säga.

Sedan min karp kom upp, har endast två mindre karpar landats, båda av Johan, som jag kommer till. Han, Jösse och jag har legat på hårt och provat flera olika platser, men bara två har sett mattan. Jag hade två pass i Bloms vik, inte ett sniff och letade vidare och bestämde mig för den så kallade Dansbanan inne i Parkeringsviken. Något hade setts därinne, det var lugnt och lite värme finns under soliga dagar och växtlighet, det skulle provas!

Lite för dyra för att mäska med.
Spombar håller inte forever och jag tog hem 2 stycken och nu skulle Dansbanan mäskas! Jag kommer upp placerar min Spomb på rätt ställe och punkmäskar med boilies med Spomben som markör, där gick det bra.

Jag vevar in Spomben och lägger ut den på en plats, var det är lite djupare och mäskar med boilies, med Spomben som markör. MEN, jag fäster linan i spolen och ska veva in och Spomben ligger kvar på ytan! Hur fan kan linan ha gått av, var min tanke, men ser ni Cross-lock lekandet hade öppnat sig ... Hallå, det finns bara inte och jag kan kasta 10 miljoner gånger och det händer inte!

Spomben drev runt under ett dygn och jag hittade den i Bloms vik och försökte få tag i den, men den var stängd och då går det inte, så x-antal kast senare prickade jag Spomben och den öppnade sig och jag lyckades med ett sänke att få linan i öppningen och få tillbaka den.

Bring it on!
Igår var det dags för fiske på Dansbanan, jag hann inte med så mycket förrän Jösse kom och intog högre sidan av badplatsen. 07.35 hade jag en kraftig liner på mittersta spö och 20 minuter samma sak på vänstra spö! Det bör vara karp i rörelse med så pass kraftiga indikationer, trodde jag, det skulle senare visa sig att det var Regnbågarna, som var mot mina linor.
Två riggar grund och en på djupet.
Den gångna nattens regn skulle kanske få dem att röra sig lite djupare? Solen skulle kanske sticka till under dagen och värma lite på det grunda, så med tanke på hur jag hade lagt min mäsk, så körde jag med en liten helgardering.
Jösse och Johan on Da Beach.
Johan messar mig och undra om vi är uppe vid gölen och han kommer vid 10 - tiden och intar vänstra sidan av Badplatsen och håller Jösse med sällskap. Med tanke på att vi är tre man som fiskar, så borde det hända något under dagen!
Fåglarna flyttar, ska den efterlängtade kylan komma?
Efter att Fettfenorna har lämnat mig, är det dött som i graven, inte ett bleep ens och jag har all tid i världen till att fundera ut nästa trick och ta lite bilder i min tristess.
Johan lyckades och tyvärr ända karpen.
Jag kommer ur min bubbla, när Jösse låter och jag ser Johan drillar fisk, den gör inget större väsen av sig och man var lite inne på om det kunde vara en Regnbåge, men det var en karp, en mindre rackare på 5,9 kilo.

Äter den borde dem andra vi är ute efter göra det och man blev lite mera varm i kläderna. Tyvärr blev det endast denna, som jag tror var en ströfisk. Den togs i ett område vi inte har letat på, men det är ett tecken på att den närmar sig djupen i gölen.

Try a Wafter Sir!
Rosa Pantern spexade och hade sig och i all vänlighet erbjöd han mig en fin Wafter med Fruit beast, det fanns redan ute på en rigg och även pop-up av samma sort. Trevlig prick den där tjejfärga saken!
Staffe inne på sin tredje Joint!
Desto värre är det med Staffe, han var bara deppig över att han ingen kropp har och att vi inte fick fisk, så han tog lite blås på sina hemmarullade ...... Ni förstår hur kul en fisklös dag eller lång period kan bli.
För Amnesia 25 Lb använder jag 0,9 mm Crimps.
Nog om det fiske, det kommer att lösa sig och förhoppningsvis snabbt, jag vill bara ha kyla, så dem samlar ihop sig på djupare vatten.

Anton mejlade mig om ett par frågor och en av dessa tar vi här och nu. Crimps SKALL ALDRIG användas för Fluorocarbonlina eller coated riggmaterial, det glider isär och F-linan försvagas.

Din Amnesia Anton i 25 lb passar perfekt i dessa 0,9 mm hylsor och det blir superstarkt och du kan använda vanlig nylonlina också, bara dem passar i hylsorna!

20 spänn hos Röda korset!
Jag brukar smyga ner på Kupan som Röda korset har, man hittar alltid leksaker till hunden eller annat och jag frågade nya saker som hade kommit in och gubben drog fram en bunt med gamla trasiga spö och rullar och jag kollade.

Jag hittade denna gamla rulle och ansåg att den kan nog bli fint efter rengöring och han visste inte vad han skulle prissätta den till. - Säg ett pris! - Ah, ge mig 20 kronor!

Abu 508 match i väldigt bra skick.
Det fick han för den och jag hem och rengjorde den, lite ny lina som jag vevade på, så olja och rullfett tränger in. Den är verkligen fin för sin ålder och går som en klocka och bra broms. Om jag kommer att använda den, det är tveksamt, efter att ha sett exakt samma rulle, i sämre skikt, ligga ute till ett pris av 273 £!
En femma styck, bra för småsaker.
Jag hittade även 4 askar från Herbalife, en Total Carptidning från 2005 och Kasper fick en leksaksvovve, som var lika stor som han själv och det bästa av allt detta, är att man hjälper andra genom röda korset. Jag önskar er alla skitfiske och hoppas snart att mitt fiske ska lossna lite i gölen!