lördag 19 december 2009

Nu är det nog slutfiskat för året?

Det blev inget fiske i dag på grund av att kylan ställde till det även i våra strömmande vattendrag, vi får se om det finns något öppet under eftermiddagen, annars är det nog slut för detta året tyvärr! Man får gå genom alla prylar och ordna ismetegrejorna och pimpelprylarna, så det är klart den dagen var isarna är säkra att gå på.

Jag kommer under vintern att skriva en del mindre artiklar som ni självklart ska få ta del av, det blir lite av varje inom karpfisket på denna blogg och en del kring gäddfisket på gäddbloggen. Denna gång tar vi lite mera av dem rullarna jag använder.Min första riktiga haspelrulle var denna Mitchell 300 som jag fick i present 8 år gammal och den går som en klocka fortfarande efter 42 år i mina ägor och den hade ytterliga ett par år på nacken innan jag fick den.
Kolla linupplägget som står sig bra även i dagens läge, den låter hemskt när backspärren är på och någon broms ska vi inte prata om. Jag har använd den till allt möjligt, från gäddmete till årets stalkingfiske efter Karp och Gräskarp. Behöver man att ge lina finns det bara ett läge och det är backwinding på dessa gamla klenoder. Extra spolen i aluminium är från en Michell 810 och jag har bytt veven en gång under alla dessa år på grund av den gamla originalveven slet ut.
Denna Daiwa har snart 13 år på nacken och dem har fått vara med om både det och det andra. Jag använder dem främst till stalkingfiske, 4 kullager, bra broms, fin linuppläggning och superstopp. Mycket råstyrka i en liten rulle och det lär ta tid innan dem lägger av, levereras med extra spole i grafit.

JRC`s svar på Big Pit rullar! Mycket fin rulle med superstopp, bra frambroms och en superb linuppläggning. Lägg sen till 12 kullager och en gång som är rena drömmen, levereras med extraspole i stål. Invevningslängden per vevtag är hela 90 cm och det gör den till min favoritrulle, när det gäller spoddning.


2 ägare innan jag tog över denna rulle och jag har haft den i ungefär 15 år! Allt fiske från spinnfiske till stalking har den varit med om och den går som en klocka.
Jag har aldrig använd med av fighting bromsen, utan har förlitit mig på Shimanos bromsar som är ett kapitel för sig. En superrulle som tyvärr inte tillverkas längre, utan andra modeller har tagit över, dock är dem i mina ögon sämre. Om det finns någon som vill sälja 2 stycken kan dem kontakta mig omgående.



Jag hittade dessa rullar på Lidl och med priset 169 kronor, så tog jag 3 stycken till grabbens fiske. Jag måste tillstå att jag är förvånad över kvaliteten, styrkan, linuppläggningen, ja det mesta i denna rulle. 4 kullager, superstopp, fällbar vev och en otrlogt skön och jämn gång, lite av ett kap faktiskt!
Jag har använd dem under snart 3 år och gett dem vad den tål under denna period och dem har klarat allt, utan att jag har några klagomål och jag kommer att skaffa ett gäng till om Lidl får in dem igen. Dem fanns även i en 3000 modell som var lite mindre och tog lite mindre lina, helt klart är detta en bra rulle för Sutarfiskaren och dem som jagar stor Braxen och Färna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.