söndag 24 juni 2012

Kvartett under morgonfisket.

Jag stack ner till Linnéa igen direkt efter att jag hade fått gårdagens inlägg klart, det var lite kallare denna morgon och molnen höll solen borta till en början, men det skulle inte hindra mig.

Jag fiskade av alla platser i sjöns norra del och var genomdränkt av regnvattnet, som fortfarande hängde kvar i vass, buskar och grenar och sen lite svett på detta.

Spelar roll, man torkade rätt bra, när solen väl kröp fram och molnen skingrade sig, redan på första platsen, var jag fick två fina bitar, var en fisk uppe nästan direkt.
Den fick dock äta lite längre än jag hade räknat med, då jag var tvungen att knyta om ena spöet. Linan hade skavt motcyklens ringklocka och det där med linbrott, det vill vi inte vara med om, verkan karpen eller jag, så det fixades snabbt.

Fisken tog en brödbit blixtsnabbt och krokade mer eller mindre sig själv mot spöet och min raka lina, lite drog jag nog också. Den blev fotomodell för en kort stund och sen var det bara att traska vidare till nästa plats.
Här tog det tid att få fram en fisk, men denna kom efter drygt en timmes väntan och även denna togs på bröd. Igen en liten fisk och jag börjar undra hur många någon har satt ut i sjön.

Jag hörde härom dagen från två fiskare, de hade sett 4 - 5 mindre Koikarpar i sjön, är det fiskare, som sätter ut fisken? Jag tror det i fallet med de mindre karparna, men det kan också vara privatpersoner, som slänger ut sina trädgårdsfiskar?

Hur eller hur, så hoppas jag inte att några av dessa fiskar har några sjukdomar eller virus, som på sikt kommer att drabba hela sjöns bestånd. Vänder vi på myntet, så ser framtiden onekligen bra ut, om dessa överlever.
Framåt 7 - tiden sprack molnen upp och solen kom fram och det var dags att bege sig till Joelskogen, för att se vad grönsakerna innehöll denna morgon.

Det var stendött till en början och jag satt länge och väntade, men precis när jag skulle dra vidare ner mot Grönvägen, så kom det upp en fisk och sen en till och det slutade med att jag hade fyra karpar gående framför mig.

De var dock väldigt spridda, då den västliga vinden spred ut mina små doggy över ett stort område och det var bara att sitta och bestämma sig för, vart chansen var som störst.

Denna lilla Fjällkarp tog en doggy mitt i näckrosbältet och sen höll de andra ett visst avstånd till mig. De tog en bit här och där och sen höll de sig borta i 5 - 10 minuter och så höll det på.
De gick igång igen på mina doggy, men bara de, som hade drivit ut en bit från land och självklart, var jag inte nådde dem med mitt frilinaspö.

Men mitt gamla JRC Controller var med och surfacecontrollern var redan på plats med tafs och allt, så det var bara att montera en liten korkbit i samma size, som en liten doggy och lägga ut det och vänta.

Jag hade ett par missade takes, vilket är ganska vanligt, men till slut gjorde en av dem bort sig och tillsammans gjorde vi en fin gata i näckrosbältet.
Fyra karpar på en morgon i Linnéasjön är bra, men jag är inte nöjd med storlekarna på fisken! Kalla mig kräsen eller bortskämd, men det är nog lite för mycket smått och de hindrar vägen till de större individerna.

Jag ska dock inte klaga, så länge man får lite böj i spöet, så är det kul och jag vet att håller jag bara uppe ångan, så kommer mitt slit att löna sig för eller senare.

Jag hade ett par fiskar uppe nere vid Grönvägen, men vinden och fiskens beteende gjorde att jag gav dem det berömda fingret och cyklade hem till en enastående frukost.

På bilden över ser du två korkbitar, som ska imitera två små doggy, det finns ingen kastvikt och oftast lägger jag detta bete, framför eller ibland karparna, som går nära land.

Ett tips om du behöver kasta en bit, är att du knådar lite inkråm från brödet runt kroken, brödet kommer sedan att lossna eller småfisken gnager bort det och dina fakedoggy ligger på plats i väntan på karpen.
Ett annat tips, som jag vill visa er, är att riktigt stora beten, kan ge fisk under dagar, var fiskarna känns totalt hopplösa.

Friskies har en typ av hundmat, som har tre sorters kött, Ox, Gris och Kyckling i samma förpackning och i samma storlekar och tre olika färger.
Du behöver en Drennan borr och en tunnare lipneedle, för att kunna montera dessa som krokbeten. Flytkraften är tyvärr lite så där, så testa först i vattenkanten, innan du slänger ut det mot ätande fisk.
Borra dessa stora bitar i mitten med den tunna borren och drar borren ett par gånger genom hålet, så hålet blir rent.

Gör 15 - 20 stycken och ha den i en separat burk, så har du dessa klara, när du behöver dem och slippa att sitta och stressa med det.
Baitbandet monteras med ett halvslag vig hjälp av din lipneedle och du ser på bilden, hur det ska se ut och vart det ska sitta.
Jag använder endast Gardners Baitbands, då de är bäst, starkast och finns i tre storlekar. För stora doggy och dessa stora bitar, ska du använda baitbands i storleken 6,4 mm. Strectha gärna dina baitbands lite innan du sätter dem på kroken, så håller de längre.
Tryck genom din lipneedle och ta med baitbandet genom bete och därefter drar du baitbandet ut över kroken och sprider ut baitbandet, så det ligger i dessa betens små skåror.
Här är betet fixerat och flyttar sig inte på krokskaftet eller hamnar på sniskan, det sitter i denna ställning permanent, tills du krokar en karp eller betet lösas upp.
Precis så här flyter det på ytan och när karpens överläpp vidrör den höga kant, var jag har mina fingrar, så pressas kroken ner i karpans underläpp och ett bättre krokfäste finns inte.

Grunden till att jag tar upp detta är, att väldigt ofta, så går karpen runt och tar alla beten, men den undviker ditt krokbete hela tiden och det skapar frustration och största felet man gör, är att man ge den nya beten i tron, att någon fisk ska göra bort sig.

No way my man! Karpen fortsätter likadant med att endast ta alla andra beten, än krokbetet och lösningen är att du ska sluta att ge dem mera, utan låta dem äta allt som finns och efter det har skett, så börjar de leta efter föda.

De är fortfarande sugna och hungriga och vill de ha ett bete som dessa, så får de gapa stort och det ger dig fördelar, som bättre takes och bättre hookholds.

Detta fungerar suveränt om det finns flera karpar på plats som jagar föda eller som Pär råkade ut för i Rismåla, var karpen åt allt som drev in under en buske.

Han gav den inte mera och hungern tvingade ut karpen från busken till frivatten och där fanns bara ett födoämne och Pär fick en extra fisk till samlingen.

Jag får se vart jag hamnar i morgon, fiske ska det bli och jag hoppas att det blir någon firre till, innan vi står på jobbet igen. Kanske dags för Koikarparna eller ett fräst på några Gräskarpar? Kanske blir det Linnéa igen, där finns lite roliga fiskar där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.