tisdag 26 mars 2013

Carp care och vad du bör tänka på.

Det finns lite och tänka på, innan du börjar ditt fiske, en del saker gick jag genom igår, men det finns mera att fundera över, innan du brakar raka vägen in i fisket och kanske får problem.

Det och lite tips, tar vi idag och sen ska det vara lugnt på den fronten och sköter vi oss alla, så blir det bra med tiden. 

Vi ska precis, som jägaren vara förberedd på det mesta, ett skott kan gå illa o s v, men jo mera, vi är förberedda på olika situationer, desto större är chansen, att vi bemästrar dessa situationer och även det, som är lite oförutsett i vårt fiske.
Fiskeplatsen. Det första vi ska ta i beaktning är fiskeplatsen, kan vi landa en fisk där, utan att den skadas eller spränger var lina. Jag fiskar ofta på ställen, var det är igenväxt och miljön är tuff för mina grejer och jag måste alltid bedöma, om jag har en bra chans att landa fisken.

Många tror att fisken tar skada, om man fiskar i kraftig växtlighet, men så är det inte! Fisken kommer inte så långt i denna grönska och en tunn stark braid skär sönder växtligheten och det gäller bara att hålla fisken hårt och uppe i ytan.

Dem flesta skadar, sker när man fiskar för nära en snag och fisken hinner in i dessa, innan man hinner ta spöet och fisken ska sedan pressas genom grenar, buskar mm och där uppkommer dem flesta kroppsliga skadorna.

Du kan alltid med ett bra bete, flytta ut fisken till ett bättre ställe och fiska där, sen gäller det att vara vaken och var med, när runnet kommer. Jag flyttar mina karpar med mina doggy till den bästa platsen, innan jag fångar den och är platsen för tuff, så låter jag bli att fiska.
Din Håv. Din håv är ett viktigt redskap och den bör ha rätt storlek, som jag anser för karpfiske, vara 42 tum, inte mindre! Denna storlek klarar alla karpar vi har i landet och vi har gott om håvar i denna storlek att välja mellan.
Ett netfloat är bra om du fiskar ensam, denna flytkropp håller håven flytande och du kan drilla enkelt med båda händerna, till det är dags att håva fisken.

Håvar av typen Bowframe eller håvar med fällbara armar är dem bästa, då kan du enkelt rulla ner armarna och håv nätet mot fisken och fisken tar ingen skada under transporten till mattan.

Se till att det finns en skåra för en Betalights i spridarblocket, en Betalight, är till stor hjälp under nattfiske och dessa ljusstavar syns bra även, i kraftig dis eller dimma.
En stor hjälp är även dessa hållare för Betalights, som du kan montera på linan, som sitter mellan håvens armar och dessa kan du köpa eller tillverka själv.

En hållare vid varje arms ände och en på mitten, gör att du alltid ser håvens triangel och du ser, när du har fisken på rätt ställe och sen är det bara att lyfta upp håven.
Det kan vara en stor fördel att låta fisken vila några minuter i håven, innan du rullar ner nätet och bär det hela till mattan, men gör bara detta, om fisken är lugn och efter en tuff fight.

Wychwood har en hållare för håven, som jag tänker skaffa mig och det är ingen dum idé, om man fiskar ensam. Namnet är Net station och den håller fast håven i skaftet och under tiden fisken lugnar ner sig, kan du förbereda din kamera mm och du slipper säcken.
Säck och säckning.  Din säck bör vara av ett material som släpper genom vatten, så fisken får den syre den behöver och dem flesta säckar vi har på marknaden är bra. Säcken bör ha en bra dragkedja, som går att låsa fast, så dragkedjan inte kan dras upp av fisken.

Säcken sjunker ner och det är inte bra, så jag har två större frigolitkulor, som håller uppe mina säckar och det sitter i varje ände vid dragkedjan.

Säcken bör även ha en bra och stark lina, så du kan knyta fast säcken ordentligt under tiden, fisken är i säcken.
En del säckar har lås i form av clips och en del säckar har ingen låsning och det har jag löst genom att montera ett kraftigt beteslås, som sitter mellan linan och dragkedjan på detta ...
... sätt. Beteslåset håller dragkedjan stängd och fisken kan inte rymma ur säcken, vilket har sket för en del och främst är det dåligt stängda dragkedjor eller fiskar som gäddan, som med sin näbb, enkelt kan pressa upp dragkedjan och den simmar iväg.
Mina säckar har dessa Houdini - lås och dessa flöten, som håller dels fisken i säcken och över bottnen. Säcka aldrig en fisk på grunt vatten, över mjuk botten eller i direkt solljus!

Det ska vara på ett skuggigt ställe med hård botten och det ska vara tillräckligt djupt så säcken kan flyta och håll hela tiden ögonen på fiskens välbefinnande.

Du får inte säcka en fisk, utan att ha kollat dessa kriterier och sen bara gå och lägga dig tills fothjälpen kommer klockan 11 nästa dag.

Minimera tiden, så inte fisken ligger och stressar och ha aldrig mera än en fisk per säck, då dem stressar varann, klarar du inte dessa kriterier, så ta en bild på fisken liggandes på mattan och släpp tillbaka den, så gör du både dig och fisken en tjänst.
Retention Slings. Utvecklingen går vidare i vårt älskade fiske och snart är säcken ett minne blott, hoppas jag! Det kommer nya grejer hela tiden och en ny sak, är dem så kallade Retention Sling, som är en sling med två armar, ett stort fiskvänligt mörkt nät och det hela flyter, genom dem 4 flytkropparna på armarna.

Dragkedjan håller fisken på plats, nätet tillåter ett bra genomflöde av vatten och fisken står riktigt i dessa Slings. De kostar det dubbla av vad en normal karpsäck kostar, men det är dem värda, vi måste sköta jo om våra fiskar på bästa sätt.
Dessa Retention Slings har en lång lina med en standardgänga, som passar i alla banksticks och i denna gänga sitter det en ring, var linan skall vara fastknyten.

Dessa Slings ska placeras ute på djupt vatten, så inte fisken får upp bottensediment mm och därför bör du ha en lång banksticks eller stormpole, för att kanske kunna placera ut slingen på rätt djup.
En längre banksticks med en skruv i ena änden, är det absolut bästa, så kan du skruva ner Banksticksen i botten och den sitter fast ordentligt, vilket är enormt viktigt, så inte fisken eller hård vind kan dra ner den och det hela driver iväg.

Som en extra säkerhetsåtgärd, kan du montera en stor frigolitkula på linan eller annan flytande markör, så hittar man slingen lättare, om olyckan skulle vara framme.
Här står en fisk i en Retention Sling i väntan på att fotgrafen ska dyka upp, samma sak gäller här, som med säck, minimera tiden, så gott det går eller ta dina bilder själv.

Bland dessa slings är det märken som Armo, Trakker, Nash, JCR m fl som är dem bästa, så kolla runt bland dessa märken och investera i en Sling, så fort du kan.
Unhooking Mats. Ett måste, så är det bara och de flesta använder dem, som tur är. Avkrokningsmattan ska vara stor, så fisken har gott om plats och att du kan arbeta utan att fisken kommer i beröring med sand, sten, grus mm.

Jag har två stycken till mitt karpfiske, den ena är denna som är 160 X 80 cm och den har en form som en båt och jag kan enkelt zippa upp den och fisken kan inte komma över kanten och jag kan stänga den helt, om fisken är sprallig och jag fiskar själv.

Det finns andra mattor på marknaden med samma funktioner, som exempelvis JRC Hi - Care mat, Chub, Nash Carp Corral och det finns även dem så kallade Carp Craddles, som håller fisken över backen under tiden den är på land.
Jag använder även denna Gardner XL Safety Sling mat för mera plant underlag och mitt vinterfiske, var det hela ska gå fort med avkrokning, foto mm. 

Den har måtten 120 X 80 cm och den fungera både som matta, weigh sling och stalker bag, så den är väldigt flexibel och har ett fack för mina verktyg.

Det finns gott om avkrokningsmattor på marknaden, som sagt vi är bortskämda med bra grejer och det är bara för dig att välja ut det, som passar dig och ditt fiske bäst.
Det kan diskuteras i evigheter, om hur man håller sin fisk på bästa sätt, det första du ska tänka på, är att du har ett bra grepp och att fisken är lugn, innan du överhuvud taget börja lyfta upp den framför kameran.

Jag håller för det mesta mina karpar på detta sätt, ena handen läggs, så man har ett bra grepp runt bröstfenorna och andra handen läggs, så man har ett bra grepp runt analfenan, det ger bra stabilitet och det är enkelt rulla in fisken mot sig, om den skulle börja att sprattla.
Här är det Jens Hermansson, som sätter tillbaka en karp från en av våra plattformar. Bär alltid fisken till vattnet i en weigh sling eller i mattan och dessa ska vara stängde, så inte fisken kan glida ut och hamna på backen.

Som du ser här, så skyddar slingen mot dem vassa grenarna, fisken simmar iväg av egen maskin, precis som det ska vara och jag hade äran att fånga denna karp, en vecka senare och den var felfri.

Tänk till innan, du börjar fiska och planera det hela, innan du fiskar! Var beredd med allt, så du kan ta hand om fisken på bästa sätt och ha allt du behöver framme, innan du börjar fiska.

Allt ska ligga klart och du ska kunna sätta tillbaka fisken ,så oskadd som bara är möjligt, det är först då, när alla förstår detta viktiga ämne, att vi har en bra framtid med fina och vackra fiskar.
Här är den fjällkarpen som jag fångade med stora hud, kött och skinnskador. Du ser hur illa det var, men den klarade sig, genom att den fick behandling två gånger och nu är den fit for fight igen, vilket är glädjande.

Jag ska sticka ut hakan lite här på slutet. Det finns en liten trend i vårt fiske, nämligen att man köper svindyra spö och rullar, ja allt som syns utåt. Det är lite tufft, det retar andra kanske o s v, men vi lägger inte ner en bråkdel av dessa pengar på Carp Care produkter och det är inte bra!

Dessa spö, rullar och din bivvy, imponerar inte ett skit på en riktig karpfiskare som kanske kommer förbi, vad som imponerar på honom, är vad som ligger klart på backen, din matta, dina antiseptiska medel, din weigh sling och din Retention Sling.

Det är inte dina grejer för 150 000 kronor, som fångar fisken, det är ditt bete, men det är vad du har som skydd för fisken, ditt samvete och din förmåga att kunna ta hand om fisken, som gör dig till en bra karpfiskare, tillsammans med dina kundskapar, inget annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.