fredag 29 mars 2013

Hot Kriller Stickmix!

Jag köpte lite av den nya Kriller range från Mistral baits och självklart skulle det göras en stickmix på Kriller Groundbait. 

Jag gillar detta, när det inte stinker så förjordat och att man kan hålla sig inomhus, denna doft är så mild, att du faktiskt kan göra denna mix med frugan eller flickvännen i huset.

Det tar inte så lång tid att göra den och med tanke på den milda doften, så kan du göra den idag, innan dina gäster kommer över. Passa på och häng med här, vet jag!
Kriller Groundbait har doft, jag lovar, men till skillnad mot andra Groundbaits, så kommer doften fram sakta men säkert, när detta är fuktigt och det sitter i länge.

Andra Groundbaits stinker to high heaven, men doften försvinner fort och likaså attraktionen. Här stannar doften kvar länge och jag testade detta ute i en regnvattenstunna, likaså hur denna stickmix löser sig i kallt vatten mm.
Ingredienserna för denna övning är: Mistral Kriller Groundbait, salt, Hampolja, 2 burkar tonfisk i olja, Kelp, Chiliflingor, lite pellets, en bunke och en gaffel.
Öppna båda tonfiskburkarna och krossa tonfisken med en gaffel och tillsätt 20 - 30 ml Hamp olja, denna olja på bilden är från Viper Baits och är winterised, vilket gör att den löser sig i kallt vatten.
Tillsätt 2 matskedar av Kelp, Chiliflingor, salt och pellets, använd pellets i olika storlekar, dessa ska absorbera oljan och bli mjuka bitar i mixen.
Rör ner det hela ordentligt och låt det stå och dra i en timmes tid, så allt gosar ihop sig och chiliflingorna kan få släppa ut lite hetta till mixen.
Nu tillsätter du Mistral Kriller Groundbait till mixen, lite åt gången och rör ner detta tills du får en bra konsistens, som verken är för torr eller för blöt.

Konsistensen ska vara lite fluffigt, så den kan pressas hårt med din Plunger och det ska formligen explodera ut, när din PVA - mesh löser sig, då är det rätt konsistens.
Låt det stå lite efter att du ha rört ner Kriller pulvret och känn efter om konsistensen är bra, det suger åt sig lite och man kan behöva ett par extra droppar hamp olja ibland.
Mitt tips, innan du börjar fiska med denna mix, är att du strör lite torra pellets över, innan du gör dina små fina sticks.

Dessa framhäver crunchy effekten, som alla karpar gillar och andra karpar hör detta och kommer fram till platsen.
Annars är det bara att frysa in mixen i en påse, gör det i en platt påse, så kan du bara bryta av en bit av mixen och ta med dig.

Oljehalten gör att dessa mixer egentligen aldrig blir stenhårda i frysen och det är lätt att ta vad man behöver för t ex, en dags fiske.

Skriv upp ditt recept med exakt vad du gör och har i dina mixer, då är det enkelt att i framtiden kunna göra likadana mixer och glöm inte att skriva på påsen, vad innehållet är och datum för när stickmixen gjordes.
Röda med lite fluorofärg, så kommer Mistrals Kriller boilies, här i 15 mm, att synas bra, vill du, kan du krossa några stycken i din Korda Krusha och ha detta i mixen också, allt detta lockar och attrahera karpen.
Så här ska jag presentera det hela för karparna, en liten Kriller - stick på 3 cm och en 15 mm boilie, som tippas med ett vit fakecorn.

Det ger stor synlighet, bra doft, den rätta hettan i mixen och det hela presenteras på en Blow back - rigg med en longshank och en curved shrinktube, som håller kroken på plats, var den fick fäste.

Så fiskar jag dagtid, men under natten eller under dem perioderna, var karparna är lite lugnare, så dippar jag rubbet i Kriller juice och jag vet då att jag har en super doft och bete, som avger doft under lång tid.

Allt jag behöver just nu är att den förban.... isen ska försvinna, så jag får en chans att visa upp dem första karparna på denna mix och presentation.

Jag testade med två sticks i en tunna med regnvatten och jag fick lyfta bort isen, innan jag kunde lägga ner dessa sticks. Det tar ungefär 45 sekunder innan meshen spricker upp helt och efter ca 2 minuter ligger det en fin munfull runt mitt bete.

Små oljedroppar steg mot ytan och jag kände betydligt mer doft, än inne i köket. Det här blir kanon och jag ser fram emot första testet. Sätt igång, vad väntar du på, du hinner innan gästerna kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.