tisdag 19 mars 2013

Kalmar dämme. Part 2.

Vårt fiske fortsatte och visst kom det upp fisk, men bara små, som nyligen hade satts ut i dammen, men det kändes hela tiden som att när som, skulle det komma en av dem riktigt stora och det var nog det som drev oss.
Det var för det mesta alltid lugnt på natten och man kunde sova gott, men tidig morgon, gällde det att vara med på noterna, det var då fisken oftast nappade.

Nappen kom alltid så långt in i vasstråna på andra sidan, man kunde komma utan att fastna, lite konstigt tycker jag, att fisken inte gick mera ute på den hårda bottnen, men så var det.
Man bodde som en kung under sina sittningar i den stora JRC Conti Quad bivvyn och man solade i stolen eller sökte skugga, inne under taket över grillplatsen.

Grillplatsen var allas matplats, vi samlades här och grillade och hade våra sociala sammankomster här och det blev många goda skratt under det taket vill jag lova.

En gång kom det en kille gående i kammokläder, ingen visste vem han var och han stannar upp rakt fram för mig och säger - Du ger dig inte va? - Nej, svarade jag flinande och han försvann sedan och på min fråga om vad detta var, så fick jag till svar - Psyket, av flera av grabbarna, ja helt färsk, var den killen inte!

På bilden kan man skymta en del av en liten bro eller övergång över kanalen, som jag fiskade emot, det var här jag plockade fisk, när de var på väg in i ett mindre vatten/damm som ...
... ses här och två smala kanaler gick in till vänster på bilden. En del lade all sin tid härinne och visst blev det fisk, men det var oftast återfångster, vilket inte är så roligt.

Även härinne, var man kan tycka att det var lite mer skyddat, så var det endast vasskanten, som var mjuk och här fanns den naturliga födan och det var så klart här fisken fångades.
Jag höll mig ute i den större dammen och lyckades ganska bra under min korta tid i dämmet, som tesfiskare för Antbait, så hade jag väldigt gott om boilies till mitt förfogande, men jag märkte att rejäla mäskningar skrämde karparna, mer än det fiskade.
Lite partiklar och lite spridda boilies runt dessa och det räckte gott och väl för att få ett run. Jag vet egentligen inte varför det var så, kanske mängden av naturlig föda eller andra aspekter, som jag inte vet om?
Jag provade olika boilies och fann snabbt, att Antbait Fresh Water Mussel och Spicey Meat Feast, stack ut mer än något annat och jag höll mig till dessa två beten och som tidigare nämnd, så fiskades dessa beten som väldigt balanserade Snowmans.
Jag har alltid haft bra resultat med boiliesticks med 3-5 boilies i en small stick mesh, men det fungerade inte bra på den mjuka bottnen längs och inne i vasskanten, men det skulle det bli ändring på under dem kommande passen.
Under ett pass hade Magnus suttit på platsen bredvid mig och han lade ut sina två spö och undrade vart han skulle lägga sitt mittenspö. - Dra det upp mellan ön och land, där har vi inte fiskat och så blev det.

Nästa morgon får Magnus ett run och fisken släpper från kroken och grabben är arg, ledsen och lite utsporad. Jag tyckte synd om Magnus, jag hann att se spöets kurva och detta var just det, som vi båda var där för, en riktig stor karp.

Det händer inget mer denna helg och efter avslutad fiske, undersöker vi området med ett markerspö, det visar sig, att här finns lite snags och jag mäskar ut det sista av mina partikelbeten och lite boilies över dessa.

Avståndet är en gnutta för långt för Magnus och vi byter plats, så jag fiskar där under vår nästa sittning, under veckan lägger jag ut ytterligare lite partiklar och boilies i området och igen, samma fredag när vi kommer.
Jag steppade upp mina spö och rullar till 4 stycken kastkanoner vid namn North Western Kevlite 13 fot 3,25 lb och har Daiwas Emblem 6000 Tournament till dessa spö.

Det var inga problem att komma ditt med två av mina spö, både med mesh bags och boiliesticks och  ett lades i vasskanten på andra sidan och ett mot kanalen som vanligt.

Tiden går och inget händer och jag kastar om alla spöna under kvällen och flera av karpfiskarna tog sig till huvudet, när de såg kastlängden och precisionen i dessa gamla spö, Great fun!

Allt hamnar vart jag vill och väntan kunde börja. Natten var lugn, men på morgonen, får jag ett run ute vid snaggen och fisken är enorm, jag kan inte vända den, oavsett hur mycket jag pressar eller går baklänges och det hela slutar med, att fisken kiter rakt in i en vasskant och fastnar.

Magnus springer runt för att möjligen få loss fisken, men den är redan borta och jag är lite knäck, för att säga det milt. Tror ni detta räckte? No way my man! Bara 15 minuter senare, går det andra larmet igång och jag känner en enorm tyngd och ser en väldigt stor karp, visa sig i ytan och kroken släpper! Satan var med mig!
Jag ville bara dö och frågade grabbarna, som bevittnade detta, om det inte fanns någon, som kunde klubba mig och väcka mig, när kärringen kom för att hämta mig, vilket öde!

Samma morgon får jag två mindre karpar, som kompensation och de känns som två väldigt dåliga plåstrar för mina stora sår.
Vi upplevde ganska många drop - backs under vårt fiske, många sade att det var Sutare, men inte alltid och jag krokade och var med på allt, som rörde sig och ibland ...
... var det en karp och ibland, var det en Sutare eller rent av en större Sarv, som hade fastnat på betet. Karparna var välmående och alla hade god kondition, väldigt kraftig byggda, som denna på 7420 gram, som togs mer eller mindre på ett drop- back.
Jag fiskade en stund in på hösten och övergick sedan till ett vintervatten på hemmaplan, under vintern och den kommande våren, kom det rykten om att de var fiskeförbud och att någon hade pratat med Kalmar Flygplats och Kalmar kommun, som äger marken runt dessa dammar.

Jag fick veta att vi skulle hålla oss borta tills frågan, om fisketillstånd var löst och det gjorde jag, men de flesta fiskade vidare, som inget hade hänt och jag undra vad som hände.

Jag hittade en förbuds skylt uppsatt, men den försvann lika snabbt, som den sattes upp och nu fiskade en massa ungdomar och invandrare där inne, men det verkade lite som om att jag inte var välkommen längre - Hade jag blivit för effektiv?
Jag ville inte bråka, men vad man sade till mig, var definitivt inte dagens sanning och jag satte inte min fot där längre av flera grunder.

Jag hade mina 10 pass och jag fick mina 7 karpar och är väl nöjd med detta, nu är det förbuds skyltar lite överallt och man har grävt nya dammar i området, så det går inte att ta sig fram och ute vid Salvestaden finns numera en bom uppsatt.
Jag gillade Kalmar dämme för tystnaden, lugnet, fågellivet, vetskapen om att när som helst, så kan det kliva på en karp långt över 15 kilo, dem finns där.

Lägg sen till, att du har en stor pusselbit kvar i handen, som du inte vet, vart den ska ligga, nämligen faktumet, att man aldrig vet vart i hela dämmet, dem stora befinner sig, de kan simma runt i hela detta stora vattensystem av dammar och kanaler mm.

Visst skulle man kunna åka in och tjuvfiska lite, men det gör jag inte, jag vill inte ha detta på mitt samvete och varför andra fortfarande fiskar där, det vet jag inte, men det blir inte bättre av det med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.