måndag 11 mars 2013

Why JRC?

Jag har har ganska länge använd JRC Connect MBT serie 1 kroken till mitt stalkingfiske, eller var jag har behövt en extra ordinär krok i mitt fiske och nu har JRC bestämt, att ta bort alla sina riggkomponenter för ett tag och även sina krokar och det är inte bra.

De kommer dock tillbaka med en helt ny range om några år och under den tiden, ska jag jaga åtminstone dessa krokar, som är en av de bästa jag har haft, för snagfiske, stalking och annat hook and holdfiske.
Jag fick tag på ett gäng paket med storlek 2, lite stor, men vad gör man och jag ska ha dem till mitt fiske efter Gräskarp. Jag har tidigare beskrivit dessa krokars egenskaper på bloggen och det kan du leta upp om du vill.
Tillsammans med Kordas Flat pear leads i 5 oz, så kommer Gräskarparna att naglas fast utan tvekan, det gäller bara att ha en rigg, som inte är för lång.

Gräskarpen ska bara går ner och ta betet och när den rätter upp sin långa kropp för att simma vidare, så tar det stora tunga blyet över och jag får mitt take.
Tiger nuts skivor  i en olja med sötma och tiger nut olja, lite Growler juice mm, ska nog få fram någon av de stora, som jag är ute efter detta år och det ser jag fram emot med stor spänning.
Det går även att gömma en storlek 2 i en brödrulle, som fiskas på ytan och med det breda gapet, så kommer kroken att hitta ett bra fäste.

Dessa omtalade krokar har en enorm styrka och en in - turned point, som gör att ingen fisk rättar dem, åtminstone har jag aldrig upplevt detta fenomen och spetsen gör att kroken verkligen sitter fast under hårda drillningar.
Jag fick även med mig lite paket i storlek 8, som jag ska ha till mindre floaters, fiske mot snags i kalla vatten mm, jag litar till 99,9 % på dessa krokar och jag har studerat alla krokar och aldrig hittat någon krok, som har haft något fel och det kan JRC vara stolt över.
Storlek 8 är perfekta för små mini snowmans och med en liten bit curved shrink tube över kroköglan, så vänder dessa krokar sig direkt, 10 ut av 10 gånger i din handflata.

Jag ser fram emot att JRC kommer tillbaka med sina riggkomponenter och krokar och jag hoppas innerligt, att dessa krokar kommer att vara med precis som de är, för det blir svårt att förbättre dem!
Mouth snaggers. Dessa små larvimitationer, som finns i en massa färger, är bra av två grunder, dels gömmer de krokens blänk och dels ser de till att kroken vänder sig snabbt.

Vändningen sker i samma ögonblick karpens överläpp träffar den lilla böjda stjärtspetsen och kroken pressas ner i underkäken, var du får det bästa hookhold, du kan upphitta i en karps mun.
Det sitter en liten ögla på varje Mouth snagger och det var nog tänkt så från början, att man skulle knyta fast sitt hair i denna, men jag klipper av denna ögla och använder mina Mouth snaggers på detta vis och drar ut hairet med en tunn baiting needle.

Får du inte tag i dessa Mouth snaggers, så kan du använda en större fakemaggots och använda denna på samma sätt, se bara till att ditt riggmaterial kommer ut genom fakemaggots i en vinlek, som gör att kroken vrider sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.