onsdag 10 april 2013

E-S-P Big Buoyant Sweetcorn.

Konkurrensen är enorm inom fisket, så även bland karpbeten, som exempelvis fakebaits och nu har E-S-P kommit med fakecorns och de gör det riktigt bra med dessa paket, som innehåller plastmajs i olika storlekar i varje paket och även lite olika färger.

Jag var tvungen att ha några paket av dem och jag är imponerad av flera orsaker, som jag kommer till under denna recension och jag ser fram emot att testa dem, nu var det går åt rätt håll i vädret.
Två färger per paket, det är bra, det är tal om större fakecorns i dessa paket och du får 18 stycken i tre olika storlekar och även 18 hairstopps i varje paket och det till priset av 39 kronor, här är det fluoro gröna och gula nyanser på majskornen.
Jag gillar detta koncept, dels större korn, som orkar poppa upp större krokar och dem får en 18 - 20 mm boilies, att ställa sig rätt, så denna färgmarkering som kornen ger, verkligen syns.
Flytkraften är hög i dessa majskorn och hela paketet ger dig lite mera value for your money, med flera majskorn och tillhörande hair - stopps, det är riktigt bra av E-S-P.
Här är det vanliga gula majskorn, men färgen är lite mer synlig eller skarpare, än andra korn på marknaden och det gillar jag, likaså att det finns med matchande hair - stopps till dessa.

Men varför finns det inte matchande hairstopps till alla dessa färgade korn? Sen väntar jag på att E-S-P kommer ut med fakecorns av typen Nite - Glow i green och blue colors, det kommer nog inom kort skulle jag tro, genom lite public demand.
Här ser du hur du använder dessa fakecorns, det finns beskrivet i paketet och det är bara för dig att följa dessa kriterier och ha ett bra fiske med produkten, jag har gått steget längre och vill visa dig detta på lite närmre håll.
De gula kornen har hairstopps, som matchar den gula färgen och det är bra, men som sagt, så kunde man ha haft detta i alla paketen.

Nästan alla kornen har en liten recess, var hairstoppet passar ner i själva kornet och det är mycket bra tänkt av E-S-P, en del av dem största kornen, har inte denna recess och jag tror att det beror på, att du ska använda ett korn med denna recess över det stora kornet.
Att hairstoppen trycks ner i denna recess är bra, fisken kan inte känna något, som är misstänkt och den gode Herr Kräfta har svårt, om inte omöjligt, att plocka bort dina hairstopp, som dessa kräldjur brukar ha för vana.

Ska du byta ut kornen, så plockar du bara ut hairstoppet med en boilie needle, det är ganska enkelt eller om du får tag med naglarna.
Visst ser det snyggt och prydligt ut, det är genomtänkt, det är bra och jag gillar detta. Man vet att man alltid har ett bete på kroken, även i vatten med enorma mängder kräftor och det ger åtminstone mig en lugnande effekt.
På tal om flytkraften i dessa korn, så kräver dessa två korn ett blyhagel i storlek 4, för att hålla dem på detta viset, jag testade detta i mitt akvarium, då isen fortfarande ligger och hindrar mig från att testa dem live, så att säga.
Du kan även använda dessa fakecorns för single bait med ett korn, som visat här och du kan använda dessa enstaka korn för din Zig - rigg, de lyfter en krok i storlek 8 utan några problem.
Dem kornen, som du ska använda till Zig - riggs, har en recess för hair - stoppet uppe på kornet och igen sitter hair - stoppet nere i denna recess, det känns bra, inte som sticker ut och det ser väldigt bra ut.

Konsistensen på dessa korn är nog lite hårdare än vad vi är vana vid och det är ingen nackdel, för jo hårdare bete, jo fortare för karpen betet ner mot svalgtänderna och det kan vara till din fördel, samtidigt så är dessa fakecorn från E-S-P nästan omöjliga att förstöra, det räcker inte med våld, utan kniv och sax!
För Zig - rigging kan jag rekommnendera dig denna lina från Korda stallet. Kruiser Control är en mjuk, långkastande lina med riktig bra flytkraft och nötningstålighet och jag har den till alla mina tafsar för Surfacecontrollers, In - line controllers och numera även för Zig fisket.
Här är alla färgerna som de kommer, jag ska testa dem på detta vis, så snart isen lämnar mig en öppning någonstans. Krokarna är Kordas Wide Gape X i size 8 och materialet är i 25 lb, starkt nog för det mesta inom svenskt karpfiske.

Lite shrinktube fattas och likaså lite 4:ans hagel för att hålla dessa kreationer ner på rätt nivå. Det går jo att blanda dessa färger hur som helst och låt fantasin spela lite fritt, så hittar du ganska snabbt vad karparna gillar av dessa.
Glöm inte att dippa ibland, dessa fakecorns tar emot flavours direkt och vill du, kan du lägga ner ett gäng olika färger i en dipp för framtiden, det funkar väldigt bra och främst under den kalla årstiden, som vi fortfarande befinner oss i.

Min sammanfattning av dessa fakecorns från E-S-P blir följande: Dem är bra, jag gillar storlekarna, utformningen för hairstoppet, flytkraften, priset, faktiskt hela konceptet mm, det är rent ut sagt skitbra!

Men jag saknar recess för hair - stopps i alla kornen, jag saknar matchande hairstopps till alla färgerna och jag saknar dessa fakecorns i Nite - Glow versionen och kanske även en sjunkande version av alla dessa färger, något som kanske kommer i framtiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.