lördag 13 april 2013

Fake Doggy, så gör du dem!

Det är nog flera än jag, som har märkt att konsistensen i Doggy hundfoder, har blivit sämre, flytkraften är inte den samma längre och dem löser upp sig fortare.

Detta kan man fixa genom att dippa dem i lite olja, som får tränga in, men det blir aldrig, som en liten hederlig korkbit, som imiterar en Doggy och flyter i flera decennier!

Så vi tar oss en titt på hur du gör dessa korkbitar, som är så effektiva, billiga att göra och det bästa av allt, är att karpen märker ingen skillnad, när dem väl är i gång.
Allt du behöver är en skärbräda, en vass kniv, en boilieborr och ett underlägg av kork och sen är det bara att sätta igång med att skära ut bitarna.

Skär först långa strimlor av korkunderlägget och skär bort allt skräp, som kanten eller annat, du ska endast ha raka fina strimlor, som du sen skär i olika storlekar och i olika formar om du så önskar.
Två kork underlägg kostar 17 kronor på Ikea och varje underlägg, ger dig ca 100 fake Doggys i 10 x 10 mm, så det är tal om billiga beten.
Jag borrar genom alla mina korkbitar med en Drennan Boilieborr, det blir lättare att få genom hair needles och baitbands och man slipper att baitbandet går sönder, just när karparna går framför dig, vilket kan få den coolaste killen i världen, att bli lite mer än nervös, skakig och gråhårig!
Jag använder uteslutande Gardners Baitbands, av den enkla grunden att dem är bäst, storleken på dessa baitbands finns i tre storlekar och jag använder 3,2 mm för mina kork beten, dem gör att korkbiten sitter tight mot kroken och korkbiten flyttar sig inte.


Dessa baitbands monteras med ett halvslag runt krokskaftet och baitbandet ska sitta så nära kroköglan som bara är möjligt, för att exponera krokspetsen, du ser här vad jag menar.
Här är korkbiten monterad på bästa sätt och i princip är hela kroken exponerad och det ger dig flera landade fiskar. Jag går inte in på några krok storlekar eller märken, men vassa och starka krokar, är ett måste i allt karpfiske och så även här.

Du ska bestämma krokens storlek efter platsens utformning, snags, växtlighet, samt fiskens beteende och storlek, vilken krok du använder är upp till dig, välj en krok som du litar på i alla lägen.
Vid fiske med större krokar, kan det vara en stor fördel att dölja kroken lite med  två mindre korkbitar, det ger samtidigt lite greed effekt hos karpen, två bitar i samma munfull funkar väldigt bra och fisken synar inte kroken lika mycket, utan girigheten tar över.
Dessa korkbitar kan du använda som Zig baits, efter en Surfacecontroller eller annat, som ger dig lite kastvikt, eller varför inte utföra lite Heronstalking och bara lägga korkbiten rakt ner framför fisken, jag ska göra det med min lilla 6 fots spö i år, korken flyter i evigheter och imiterar en liten Doggy, som har svällt upp lite.
Wychwood Extricators ready to rumble!
Karpen ser ingen skillnad mellan små Doggys och korkbiten och de faller för detta bete gång på gång. Fiskar du på längre avstånd och inte riktigt ser korkbiten, så kan du montera en liten bit gul öronpropp bredvid korkbiten och då ser du ditt krokbete.
Man upplever ofta att karpen tar en Doggy här och där och man blir lätt lite villrådig, över vart man ska placera sitt krokbete.

Har man en vanlig Doggy som bete, så blir den mjuk ganska snabbt och det är ingen bra lösning, med en korkbit, så kan du fiska en månad, den finns kvar!

Här hade jag en karp, som gjorde just så, den tog en bit där och sen där och sen där, jag tröttnade på detta beteende och kollade fiskens patrulljrunda och tacklade upp en Surfacecontroller med en 2 meters tafs och en liten korkbit på kroken och lade ut det, vart fisken skulle komma.
Tre gånger var den framme vid korkbiten, men fjärde gången, var den övertygad om att detta bete, var lugnt att äta och den blev min.

Det är inte första gången och det är definitivt inte sista gången detta lilla tricks fungerar, dem ser ingen skillnad och dem kollar betet länge, men till slut gör dem bort sig.
Här är "betet" som fisken föll pladask för, en korkbit i storlek som en nagel, dippat i Mistrals I 40, som fick torka till lite i solen och det blev för mycket av god doft, färg och fiskens hunger tog över.
Kork tar emot doftmedel på ett bra sätt, dipps, flavours och oljor, allt fungera på en korkbit. Min favodipp är Mistrals I 40, som jag använder ofta, när fisken är lite tveksam av sig och denna dip har räddat mig många gånger och nappet kommer oftast väldigt fort.

Snart kommer solen fram på riktigt och likaså den lilla värmen, som ska till för att få upp karparna i dem övre vattenlagren, passa på att göra dig ett gäng kork beten, det fungerar hur bra som helst.

Förborra dessa bitar, så är dem klara för fisket och du har alltid ett väl fångande bete med dig, som flyter hela tiden, lägg ett litet antal korkbitar i en dipp, så det doftar bra och glöm inte att dessa korkbitar, lyfter upp dina Tiger mm också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.