torsdag 18 april 2013

Floats, Surcontrollers, Flower sticks och Suspenders!

Det finns inget mer spännande än, att fiska på ytan eller nära dig med ett flöte, det kan nog dem flesta hålla med om, som har provat det.

Jag tänkte ta lite om dem olika redskap, vi har som hjälp för att fånga karpen med flötmete och hur du kan fiska dem på ytan, väldigt långt ifrån dig, det finns hjälpmedel och det mesta kan du faktiskt göra själv.

Det blir bättre för varje dag, som går nu och värmen kommer sakta att värma upp grunda viker och ytvattnet, så du bör vara förberedd på, att karpen går nära land under kvällen, på dem platserna var solen har legat på under dagen.

Du har även bra chanser för karp med beten på ytan, då karpen mer än gärna, håller sig nära ytan i det uppvärmda vattnet och de är hungriga efter en lååång vinter och det där med, att man ska passa sig .... det har dem glömt bort, åtminstone på ett tag.
Att köpa dyra flöten för att fiska karp, är enligt min mening spill av pengar, går karpen in i snags, växtlighet eller annat, så blir ditt dyra flöte till skrot.

Så jag gör mina egna flöten av skaften från billiga penslar, dem där barnen använder, men det bör vara penslar med skaft av något träslag.
Lite rött i toppen och lite svart under och de syns bra både med solen i ryggen eller från sidan, eller med solen rakt i nyllet och det bästa av det hela är, att de håller ganska bra och kostar knappt några pengar.
Så här blir mina flöten, jag slipar dem lätt och målar den röda färgen och sen mattlackar jag dem med två gånger matt lack och har ett par bitar ventilgummi som flötesstopp.
Jag gör även en del mindre flöten av Balsaträ, de är ca 10 cm långa och dessa används för lyftmetoden, var du har ett blyhagel, som karpen lyfter tillsammans med krokbetet eller så är det bara en brödbit, som ställer flötet lodrätt i ytan och då krävs det rätt djup.
För flötmete under blåsiga dagar eller var vinden ligger på, så använder jag oftast Drennans Loafers, dessa flöten blyas hårt, så bara toppen syns eller så fiskar jag med ett glidande bly på linan och flötet dras ner, när karpen tar mitt bete.
Här en liten blandning av lämpliga flöten för karpfisket, du kan måla dem så dem passar in i omgivningen och karpen tror att flötet är ett vasstrå eller något annat naturligt i deras värld.
Flower sticks, vanliga blompinnar kostar kanske 15 kronor för 50 stycken och lite E-S-P Knot Protecta Sleeves och dessa saker tillsammans lurar bokstavligen, karpen gång på gång.

Du montera blompinnen med två sleeves och knyter fast din krok och monterar ditt flytande bete. Nu anpassar du avståndet mellan betet och blompinnen till 3 - 4 cm och lägger ut det till den besvärliga karpen, som under flera timmar, har drivit dig till vansinne.

Karpen kommer fram och tar sig en titt och går bort en bit, men nästa gång den kommer fram, så tar den blompinnen för en växtdel och den tar ditt bete. Krokar direkt att blompinnen viker ner sig i vattenytan!
Här en lite fetare modell av pinne för lite längre kast avstånd och mera blåsiga dagar, du kan lura karpen med en bit av ett kolvasstrå också, dessa gröna strån flyter bra ... bara ett bra tips, om du inte har egna flower sticks med dig, men se upp med Gräskarpen, den kanske tar strået och glömmer din brödbit!
Vad karparna skyggar för är din lina, men med en blompinne, så kan karpen inte urskilja någon lina, då denna ligger längs med blompinnen och det lurar 98 karpar av 100, jag lovar!

Prova denna rigg med en doggy, en brödbit, eller låt 10 maggots kräla på din krok, så ska du få se vad som händer, det är så effektivt, att det ska ses denna lilla skillnad.
Surfacecontrollers finns i en massa utföranden och du ska köpa dem, som passar ditt fiske och efter vilka kast avstånd du behöver dem för.

Här är det Leeda, Premier och Drennans Surfacecontrollers och dem flesta vet hur dem används och det funkar bra, tills det börjar bli snaggigt med växtlighet och tills det hela börja trassla sig under kasten och det är inget vidare, men vi har lite botemedel för detta också!
Fiskar du karp eller gräskarp i närheten av näckrosbälten eller Nate mm, så är risken stor, att dessa fiskar söker sig in i grönsakerna, direkt efter att du satte kroken i dem och det kan gå illa.

En Surfacecontroller fastnar väldigt lätt och din fisk sitter fast och det gillar vi inte, vad du kan göra, är att du monterar din Surfacecontroller på precis samma sätt, som du monterar dina bly och du ser klart och tydligt vad jag menar här på bilden.
Börjar det att trassla sig eller om du ska fiska på långa avstånd, så kan du eliminera trasselrisken, genom att du monterar en bit av Kordas In - line sleeves, som man har till in - line bly och risken för trassel elimineras väsentligt.
Jag använder två montage för mina tafsar, den ena är denna, var jag har en Korda Quick Change Swivel, det gör det enkelt och snabbt att byta tafsen till en tunnare eller en längre och den längre sleeven, ser till att tafsen låsas fast och den kommer ingenstans, samtidigt blir den en bom som håller tafsen borta från Surfacecontrollern.
Det andra montaget som jag använder, är detta på bilden, här använder jag hela in - line Sleeven och trär på denna genom lekandet, som sitter i toppen av Surfacecontrollern, linan knyts fast och lekandet dras in i sleeven, sen min tafs och det hela är semi - fixed.

Surfacecontrollern kan nu släppa om en fisk går fast, det är trasselfritt och med lekandet fixerad, så kan du nu även använda Surfacecontrollern, som flöte om du så önskar, ganska bra eller hur?
Det finns Bolt Bubbles, Bolt machines mm att köpa, men jag använder vanliga flytande Bombardas för riktigt långa kast avstånd och fixeras dem på linan med ett litet lekande (Kordas i size 11) och bakom Bombarda kroppen, har en jag en stoppknut av power gum.

Jag använder oftast en kortare tafs till dessa flytkroppar och karpen krokar sig mot Bombarda kroppens vikt, dessa på bilden väger 20 och 25 gram och de kastas hur långt som helst med ett 12 fots karpspö.
På kortare håll använder jag mina egna "Bolt machines" jag gör dem av 15 mm furu rundstav och de är ca 10  - 12 cm långa, jag borrar genom dem och limmar fast en liten tube, så linan kommer genom lätt och smidigt.

Karpen tror igen, att det är någon gren eller växtlighet och med en kort tafs, så nyper motståndet från rundstaven, fast kroken och det kostar inte många kronor att köpa en meter rundstav och du har sen tio stycken Bolt machines klara, lite lack behöver dem ha.
Ta och gör tio tafsar klara i längder mellan 2 - 3 meter och ha dem på en Gardners Rig - bin, så har du alltid färdiga tafsar klara under fiskets gång.

Du kan ha dina Zig Bugs på krokarna eller den lilla korkbiten, som imiterar en liten doggy och det går fort att byta.

Glöm inte att sträcka dina tafsar, så dem inte ligger ihop knölade på ytan och tänk även på att en tunn tafs, kan vara slut efter en fisk, då sträckningen i linan redan är i yttersta läget, på grund av en hård fight!
Ytfisket är så sa.... spännande och givande om man sköter sina kort rätt, här är det en Gräskarp, som  inte kunde låta bli en liten Maskrosblomma i en privat damm.

Tuffa fighters och framför allt framför håven, om inte fisken bränner sig under sina första rusningar, jag ser fram emot denna sommar, lite mer än tidigare år och lite nya vatten ska provas .... hur spännande som helst!
Gardner Tackle har sin Self cocking Suspender, som presenterar betet på ytan utan att linan ligger i vattnet och de fungera mycket bra, så pass bra att jag började att tillverka mina egna.

En frigolitkula på 50 mm storlek, 30 cm styv riggtube och ca 18 gram bly och en bit ventilgummi och lite lim, är vad du behöver.

Limma fast blyet i änden av riggtuben och borra hål i frigolitkulan och pressa genom riggtuben, så frigolitkulan hamnar nere vid blyet. Lägg lite lim, så inte frigolitkulan kan flytta sig och montera ventilgummibiten i toppen av riggtuben.

Du ser på bilden hur det ska se ut! Nu fyller du en hink med vatten och lägger ner det hela i vattnet och nu ska det hela stå lutat i ca 25 - 30 grader, du får fila på blyet, tills det står i denna lutning och sen är det klart för montage på spöet.

Trä din lina genom riggtuben nere vid blyet och i andra änden knyter du fast ett litet lekande, som pressas fast i ventilgummit. Knyt fast en tafs som är precis så lång, att ditt krokbete ligger på vattenytan, men ingen lina får finnas på vattenytan och när det stämmer, så är det klart för fiske.

Dessa suspenders fungera oftast bäst på stirriga, men hungriga fiskar. Det tar betena blixtsnabbt och de krokar sig mot frigolitkroppen, försiktiga napp ses genom att riggtuben dras ner mot ytan, prova att vänta i dessa lägen och se om fisken krokar sig själv eller gör mothugg.

Det var lite hjälpmedel från min sida, dock vill jag säga, att jo närmre du kan kommer fisken, jo enklare är det att kroka och landa den, så öva upp dig, blir den där indianen, du var som liten, bli honom nu och du tar mycket fisk.

Sen lär dem sig och flyttar ut eller följer dina beten ut med vinden och då har du dessa hjälpmedlen att tillgå. De lär sig snabbt en metod, men då byter du och sen glömmer de och då går du tillbaka, du ska hela tiden ligger steget före, inte efter, var smart och tänk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.