lördag 20 april 2013

Gardner Skinny Dipper Micromesh PVA.

Jag har fått frågan om vilken PVA - mesh, jag använder många gånger och det är ingen hemlighet, att jag tycker att Gardners Skinny Dipper, är bäst och det av flera grunder som jag kommer till.

Jag kräver många saker av en bra PVA - mesh och denna PVA har allt jag behöver och kräver av den. Framför allt är det styrkan, som gör det möjligt att pressa sina bags och sticks väldigt hårda, så det hela explodera ut över mina krokbeten.

Styrkan gör även att meshen håller för mina kast, även om jag drar på för allt i världen och jag har aldrig varit med om, att denna mesh inte har pallat för trycket.

Sen löser den sig i alla lägen, vilket jag har provat från isen, var du har det kallaste vattnet under ett uppborrat hål och meshen löser upp sig på ca 80 sekunder och det är riktigt bra och det finns inga PVA rester kvar, som skulle kunna maskera en krok eller annat.
Gardners Skinny Dipper Micromesh finns på 20 - och 5 meters spolar och det är den smala Boilie width, som jag använder till allt mitt fiske numera och det är en All season mesh som löser upp sig i alla vattentemperaturer.
20 meter PVA - mesh räcker ett tag, men inte så länge, då jag alltid har en ny meshbag varje gång, jag lägger ut mina beten, jag vet att jag alltid har lite som lockar till sig fisken och de verkar aldrig lära sig att en liten hög med föda är farlig, men det kanske kommer?

20 meter PVA räcker för att fylla dessa tre tuber och jag har alltid ett par 5 meters spolar med mig i reserv, om man skulle behöva dem och jag har denna mesh till alla metoder, inte bara bags och sticks.
Skinny Dipper är töjbar och det är enkelt att få fram runda bags, som dessa och tätheten i väven gör att även, om du använder små pellets, som dessa 2 mm, så kryper dessa inte genom väven och det är bra.
Långa feta och oljiga sticks, är inga problem heller, fast det är sällan jag använder sticks, så här stora, men det fungera bra. Man ska inte ha för stora sticks eller bags, de mättar mer än dem fiskar, du ska bara ha en liten munfull ...
... som denna och framför allt i kalla vatten, på sommaren var fisken kan och vill äta kopiösa mängder föda, är det en helt annan sak, men jag vill att karpen ska suga upp det hela och jag får mitt run.
Boilie Width är egentligen så smal att den passar till boilies och det ser du här, en liten bag med tre boilies, gör det enormt svårt för karpen att urskilja, vilket av dessa eller ditt krokbete, som är det farliga och  ...
... Skinny Dipper klara alla flavours och dippar, som jag känner till och att dippa en bag med tre boilies är ett av dem bästa sätten, för att lura en karp eller två en kall vinter eller höstdag.
Det är mest ekonomi i att köpa en 20 meters spole, men en 5 meters spole, gör att du kan fiska ganska länge, om du håller nere storleken på dina bags och sticks. Priset för en 5 meters spole ligger på 69 kronor och 20 meters spolen, kostar 229 kronor på www.metebolaget.se
Det finns tube och plunger att köpa med 5 meter Skinny Dipper, jag tror att priset på detta ligger på 99 kronor och sen har du allt. Jag har min Dipper mesh på ett gäng Fox tuber och använder deras Plungers och det passar mitt fiske bra.
Här är det fulladdat inför våren och det går åt för att göra bags, sticks, för att göra bags med Doggy och stenar, som sedan skickas ut med en katapult o s v, det finns gott om användningsområden med PVA - mesh.
Här gick det åt 2 stycken 5 meters spolar för att göra dessa stora sticks, som användes i ett större vatten, den helgen gav mig 27 runs och 23 karpar landades och det var det värd för 140 kronor och 20 minuters arbete on the bank.
Jag har inte räknat ut hur många bags av denna storlek du kan få ut på en 20 meters spole, men det är många. Ett tips är att du skaffar dig två mindre måttskedar, så får du exakt samma mängd i dina bags eller sticks och det blir samma storlek på alla.

Gardners Skinny Dipper Micromesh klara det mesta, maggots, boiliebits, boilies, boiliecrumb, pulver, doggy, pellets i alla former och storlekar o s v. Det är en stark PVA, som håller för extrema kast och påfrestningar, men väl i vattnet, så löser den sig snabbt oavsett vattentemperatur.

Ett par tips innan jag slutar, ha aldrig mera PVA med dig än du behöver, kanske en extra 5 meters spole, i fall fisken är på hugget, men ha denna i en vattentät zip - lock påse, så den är skyddat och glöm aldrig att din PVA tube, ska vara stängt och inte ligga ute under natten, det är ingen roligt syn, du får se när fukten har krupit in.

Jag har alla mina PVA - produkter i en Pouch och allt ligger i vattentäta påsar och jag har klarat mig från fukten, har du allt på samma ställe, så hittar du det enkelt mitt i natten, men ha alltid ett gäng bags eller stick klara, bara att hänga på kroken och kasta ut.

Se även upp med krokens placering, för det mesta stickar man genom en Stringer needle genom bagen eller sticken och drar riggen genom, men placera aldrig någonsin kroken vid eller genom någon av knuterna, dessa löser upp sig sist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.