måndag 29 april 2013

Staffe. Da man in Black Pool!

Det kom  fram till mig att Staffan Berg skulle fiska i Black pool under gårdagen och jag ringde honom för att kolla läget, så man inte stör fisket för varann, det var lugnt och vi skulle synas därnere  vid pölen nästa morgon.

Hemma lekte jag lite med tanken om att om, han får fisk, så kunde det vara kul med lite avståndsbilder och 300 mm objektivet hamnade i hinken och sen drog jag ner tidigt på morgonen och hittade en slö herre halvdöd i sin Fox Chair.
- De é lugna puckar! Ska du ha kaffe? mumlade han lite trött. Jag hade eget kaffe i termosen och tog med mig min hink att sitta på. Vi kacklade lite skit som vanligt och jag hade en date med en större dam som höll sig inne bakom öarna.

Klockan 6 lämnade jag Staffan och precis, innan jag skulle gå över bron, såg jag min date simma in och jag fick sakta smyga över och bort till mina grejor.

Jag fick fram håv och allt jag behövde och lade ut lite doggy och väntade över en kopp kaffe, det gick en halv timme och sen hörde jag Staffan bräka mitt namn.

Jag tittade upp och såg att han drillade - Vad trevligt och snabbt kom 300 mm på kamerahuset och jag sprang bort till den lilla udden och frågade om han behövde hjälp, inget svar och jag tog dessa bilder, som blev ganska bra i den svaga dimman.
Fisken hade som alla andra karpar i Black pool gott om krut i kroppen och den styrde och ställde lite, fast Staffan tog det piano, man vill inte börja säsongen med att tappa en fisk.
Här den sista dansen framför håven, en ganska stridbar karp. - Den är inte så stor sade Staffan och pressade den mot den väntande håven.
Ett sista försök för friheten, men det gick inte, utan en liten vända framför håven och sen var det hela över.
Över håven och det var med en lättat suck, som Staffan kunde se årets första för hans del, ligga säkrad i håven. - Fan vad gott grymtade han och han var så nöjd, glad och även lite upprymd, fattas väl bara!
Karpen är landat och här ryker den utsugna portionssnusen all världens väg. Kul efter bara två lättare mäskningar på pyttesmå spots och för tre spö, det fungerade klockrent.
Dags att bege sig mot mattan och nu kom kaxigheten fram lite undan för undan. - Ska du komma och fota mig? Eller ska du stå därborta hela dagen! Den du!
Jag kände igen fisken direkt, jag gav den namnet Measles, efter alla små fjäll mm, som den har lite överallt på kroppen och den hade ökat ca 1,6 kilo, sen jag senast såg den och det är ganska bra, fast den hade en del i buken.
Vi tog en del bilder på fisken, Staffan ville ha lite bilder också, men jag valde denna, var man verkligen ser att en del av fiskens vinterfärg finns kvar, det blir inte vackrare än så här.
Vikten blev summa summa summarum 5,5 kilo och det är en bra början på nya säsongen, det är inte så lätt att fånga karp i Black pool, något flera har fått erfara.

Visst, en del har det berömda nybörjarflytet, men det kommer snabbt att visa sig, hur svåra dessa fiskar kan vara, de behöver inte våra beten, då det är uppväxta på bröd och naturlig föda.
Riggen som fällde fisken, en lite Blow back - rigg med en snowman, var pop - uppen, var en barrelshape med en doft som jag, som gammal SBS användare, direkt kände igen, men jag säger inget, Staffan ska ha sin lilla hemlis, men jag har två flaskor kvar! Stort grattis Staffe till den första!

Storslynan Bengt var i Rismåla, men han var oduglig och satt bara och beundrade sina nya spö, till den milda grad att saliven rann ur smilgroparna på honom och han kladdade ner Solar podden. - What a man!
Man får även passa på att gratulera Colin Smith, som den 23 april, satte nytt världsrekord på karp med denna enorma fjällkarp från Franska Etang la Saussaie.

En Premier bait Boilie fick denna vackra och 45,3 kilo tunga fisken på fall, klockan 18.45 på kvällen, det kan nämnas att Kordas Damien Clarke, tog samma fisk för 2 år sen på 88 lb =39,8 kilo. Nu är vi uppe över 100 lb med denna fisk som vägde 100 lb 8oz, som fortfarande växer! Vad blir det nästa vi får se?

Mitt eget fiske i Black pool gav inget, fisken gick ut i gölen igen och försvann, det gör inget, jag fick två runt 6 - 7 kilo i Linnéasjön under lördagen och jag vill passa på att varna lite för Kordas Mixa krokar, jag fick en av dessa rätad av en större fisk och krokstorleken var en storlek 8, som ska vara den grövsta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.