söndag 7 april 2013

Wychwood Extricator 6 ft 2 ½ lb. Stalker Rod.

Jag ska erkänna, att jag är mäkta imponerad av Wychwoods spöserier, prestanda, styrka, utseende och framför allt priserna. Det började med 4 Solace, sen 3 Agitators och ett Extricator på 9 fot och bland dessa sju spö, kan jag inte hitta några fel, oavsett hur noga jag tittar eller känner efter, de har allt.

Jag har gett dem allt jag bara orkar i press och kast och jag har landat fisk på ställen, som 95 % skulle tro att det var en omöjlig uppgift, men det har funkat över mina egna, kanske lite speciella och stora krav!

När vi kommer till spö för stalking, så krävs det ganska mycket av spöna, jag började med Agitator, som egentligen är byggt för gäddfiske, powern i dessa spö är otrolig och sen beställde jag ett 9 fots Extricator, som med en mera slimmat klinga och 2,75 lb, var hör och häpna, än mera powerfull och jag visste att detta spö hade en lillebror på 6 fot och där står vi nu.
Jag har gott om vatten, var fisket sker nära land eller så nära, att karparna ibland suger på stövlarna och på dessa ställen, är en 9 - 10 fotare för långt och samma dag som jag landade en fullständig hysterisk fjällkarp i Rismåla, som visade sig vara ett nytt sjörekord, så ringde jag metebolaget direkt och ville ha en 6 fot version av Extricator och det kom hem igår.
Spöet är en blandning av leksak och ett måste, men samtidigt ett viktigt verktyg för mig, som älskar detta fiske, var fisken går så nära, att du kan klappa dem på ryggen.

Men detta spö är väldigt flexibelt och inte bara ägnat för stalking på trånga platser, t ex under buskar med ett deadbait, var 12 fotaren inte får rum, jiggfiske med större jiggar, spinnfiske med större konstbeten o s v, den listan kan göras lång och nu tittar vi på spöet.
Kosmetikan är bra och inte för stort på alla Wychwoods spöserier och likaså på detta spö och det gillar jag skarpt.
Diskreta texter är både snyggt och det ger spöet ett bättre intryck, många andra spömärken hade texter på spöna, som var 60 cm långa och det var väldigt fult och man hade en massa färgar och glitter också.
Det finns en liten fin keeper - ring för kroken på spöet och det är bra, man slipper att ha kroken sittande i en spöring under transporten mellan sina fiskeplatser.
48,5 cm helkork, snyggt, varmt och gott att hålla i och det ger ett bra grepp mot underarmen, oavsett om korken är torr eller blöt, vilket mycket viktigt, när du ska pressa en fisk hårt!
18 mm rullfäste av Wychwood´s egen design och av Fujityp, alla detaljer på dessa spö är i färgen Gunsmoke, som ger ett sobert utseende som jag gillar.
Alla Wychwoodspö har sin egen Engraved ändbutt med sin lilla fjäder eller om det är ett löv? Hard to say!
Här har du ringningen på spöet, 4 ringar + tippring och det börjar med en 25 mm buttring, det räcker gott och väl, då man i princip aldrig kastar med dessa spö under stalkingfisket.
Alla ringar är tvåbenta och här har du den mattsvarta klingan och du ser finishen på lindningarna, det är riktigt bra!

Spöet är 180 cm långt och i en del, av dessa 180 cm, är 48,5 cm korkhandtag. Klingan är slimline eller vad sägs om diametern på klingan, som över handtaget, endast är 9 mm! Det finns en otrolig power i detta spö, något jag kommer till.
Jag testade lite olika rullar på spöet och fanns att en 4000 storlek blir väldigt bra och jag ska ha min gamla slitvarg Shimano Aero GT 4010 hängande på spöet, den ger en bra balans på det hela.
Lite om powern i detta spö! Jag försökte faktiskt igår att bryta spöet, men jag drog av ena 0,30 mm linan efter varann, det går inte! Det blir en sanslös press som vänder fisken och stoppar dem.

Spöet är gjord för att doppa ner betet framför fisken, kroka och hålla emot, tills fisken kan håvas och det kommer spöet att klara galant.
Jag ser fram emot att få testa spöet i Mudhole och flera andra intima platser, var karparna tror att de är säkra, de kommer att bli väldigt förvånade, kan jag lova!

Min lilla runda håv och det nya håvskaftet, tillsammans med spöet, tar inte mycket plast och man har ena handen fri för mattan och hinken/stolen ...
... njaa, mitt lilla cammo nät, som stå befinna sig framför mig, ska nog också få plats, det ska bli spännande och jag återkommer med mera om detta spö senare.

Stalker du mycket och är i behov av ett kort, men kraftigt spö, så finns dessa tillgängliga på www.metebolaget.se för ca 700 kronor, det finns några kvar, så passa på och ha en roligt sommar med ett Wychwood Extricator Stalkerspö i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.