fredag 10 maj 2013

Årets första för Fredrik.

Det var ganska tufft i dag också, jag fick upp tre karpar i en buske, men de var på ett lynnigt humör och tog bara lite här och där. 

Fredrik hade också fisk under en buske och även här var det exakt samma procedur och efter en stund, kom han smygande längs kanten av gölen.

Jag talade om för honom vad jag hade framför mig och han klev genast in några steg i skogen för att inte skrämma fisken och jag gav honom tipset att ta en titt vid Lilla Dansbanan, som peggen heter och han pös iväg, lite mera uppmuntrad. 
Efter en stund håller jag på att skita rakt ner i byxorna, telefonen ringde och det var Fredrik som ville ha fotohjälp, han hade en i slingen. - Du kan få stryk med och grattis och allt det där, ni vet nog.

Jag gav karparna 3 skopar med små Doggy, som de kunde mumsa på tills jag var tillbaka igen och sen tog jag dessa bilder på hans första för året. Han hade en fisk till längs kanten och den hann han, tyvärr med att missa under den korta tiden vi var där.
Tillbaka igen, så var det bra fart på karparna i busken och jag lade ner en brödbit framför en av dem med linan över en gren.

Nappet kom direkt och jag hann bara se fisken, en fin bit, sen vek den ner min lilla 6 fotare och klingan blev spikrak igen. - Lalalalala, du missade mig sjöng karpen, när den med sina 2 kompisar lämnade viken!
Jag lämnade platsen direkt och gick över på andra sidan av viken, här hade jag två karpar uppe efter ett tag och den ena lyfte upp mitt bete två gånger med nosen och sen försvann båda ut i det blå igen.

Mina grejer under dagen var storebror Extricator 9 fot och lillebrodern på 6 fot och båda har Okuma Safina Noir 4000 FD och Power Pro braids.

Superfina stalkingspö och det var bara att konstatera att den jag hade på satt dåligt och alla andra karpar ville inte vara med i leken i dag .
Enterprise Tackles Dog biscuit på en size 6 Gardner Talon tip wide gape, som går att få ut ca 15 - 17 meter med en tunn braid, det var ett av mina vapen under dagen.
Det andra, lite mer tuffa saker för nära håll och Hook and Hold, var en lite grövre braid och en Gorilla hook i size 4 och betet var en bit brödskorpa, det kunde ha lyckats, men inte.
Jag provade med olika floaters, som dessa, samt små och stora Doggy och så bröd, men till slut gav jag upp och har just nu en liten paus i trädgårdsarbetet, vilket känns trevligare än att titta på enstaka karpar, som inte vet om de ska följa John, leka, äta eller låta bli.
Fredrik tog sin fjällis på en floaters med ett hairstop corn i fluorofärg, tror att det var gult, om jag inte minns helt fel, var det just detta som utlöste hans två napp under dagen?

Vi vet inte och efter 3 timmars fiske var vi båda nöjda, bla-bla inte jag, men det går flera tåg, kanske går det ett tåg tidigt på morgonen i morgon? Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.