tisdag 21 maj 2013

Biltemas Braid.

Jag har lekt en del med denna lite mytomspunna Braid från Biltema, som fick så fina recensioner i bland annat TV -programmet Plus, fiskejournalen och andra medier. 

Jag var jo tvungen att prova den själv och se vad den går för och jag blev ganska häpnad över smidigheten, styrkan och framför allt nötningtåligheten, som är samma som Power Pro eller Strike Wire med mina enkla tester.
Jag gillar även priset på 105 kronor för 200 meter, vilket är långt under de nämnda Braids och alla andra spunna linor på marknaden.

Jag har lekt med 200 meter 0,21 mm Braid och jag har svårt att dra sönder denna braid med händerna, så 9 kilos brottstyrka, är en understatement av stora mått.

Jag har dragit denna braid över tegelstenar och den går av på ca 18 tuffa strykningar och Power Pro går av på 16 - 18 strykningar, så dessa linor är jämförbart lika i nötningtålighet och det räcker gott för mig, som endast använder Power Pro, när det gäller braids.

Ett par karpar har varit utsatta för denna braid och det har inte varit några problem, kast egenskaparna i denna tjocklek mot min Power Pro i 0,19 mm märks inte, så sammantaget har du en väldig fin braid för långt under halva priset och den är bra.
Jag har testat lite olika knutar för denna lina och den bästa, är denna version av en 5 - turn Grinner knot, som du nu ska få lära dig, den funkar till alla typer av linor, både braids och monos.
Två gånger genom det du ska knyta fast. 
Dra ut lina så du kan forma en loop och att linan räcker till för att göra dem 5 varven, du ser här vad jag menar.
Gör nu dem 5 varven ner mot det som du ska knyta fast, hoppas du ser här vad jag menar.
Linänden förs sedan upp och genom öglan som bildades. 
Dra sakta ihop knuten, som visat på bilden och dra ner den ihop dragna knuten.
Precis innan du dra fast knuten helt, så fuktar du med saliv och dra ihop knuten så hårt du kan.
Trimma knuten och limma den med snabblim och denna knut går aldrig upp igen, den sitter som berg och kan inte glida upp, allt som händer, är att braiden går av 10 - 15 cm över knuten, testa själv!
Om du ska skarva ihop Biltemas braid med andra linor, som mono eller som här en tjockare braid, så är det Mahin - knuten, som du ska använda, den finns på flera ställen på bloggen.

Trimma denna knut hårt och ge den en droppe snabblim för extra styrka, peace of mind, och limmet glasserar knuten, så den flyger ännu lättare genom dina spöringer, än den redan gör med sin konade form.
En väldig bra och billig braid för spodding, markerwork och även fiske på långa håll eller rakt fram för dina fötter, denna braid klarar det mesta och jag ska ha några spolar liggandes i reserv.
Biltemas Braid är spunnen precis som Power Pro och Strike wire, lika tuff, nötningstålig, smidig och stark, enda skillnaden, jag kan hitta är färgen och sen 0,21 mm.

Är den 0,21 mm eller 0,19 mm, som min Power Pro? Jag har inga möjligheter att mäta upp detta, men ibland får jag lite misstankar, om vad detta är för lina och vart den kommer ifrån.

Jag ska inte bråka med någon kring denna lina, men jag betalar inte 279 kronor för ett visst märke och får 135 meter lina, när jag kan köpa 200 meter likvärdig lina på Biltema för 105 kronor. Valet är ditt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.