fredag 3 maj 2013

Bröd och andra bra beten för Gräskarpen.

Äntligen fredag och efter jobbet, skulle jag handla lite och med tanke på att det var marknadsdag i Nybro, så satte jag fart på cykeln för att komma genom folkmassorna.

På vägen mot torget, såg jag någon, som öppnade ett paket nere på hörnan mellan Mejeriet och en skum Pizzeria och tänkte vilken löjlig sate, kan han inte vänta tills han kommer hem med att öppna?

15 meter längre fram, såg jag att det var Staffan och han har blivit boilielangare, jo, det är sant, efter 4 minuters väntan, kom Mille och drog åt sig 5 kilo PC Moore Magic Fruit och det sker mitt på blanka dagen!

Staffan tyckte att det blänkte bra på mitt skalliga huvud och jag svarade med orden: - Man kan inte ha både hår och hjärna och den repliken gillade Mille, sen åkte jag innan Farbror Blå kom!
Personligen tycker jag att dessa brödlimpor är dem bästa som bete, det är lite dyrare, men de håller längre i vattnet och de håller sig färska under längre tid.

Skorpan blir inte torr i första taget och efter ett tag blir skorpan seg och kroken får ett riktigt bra fäste och brödet sitter på kroken länge, fast Mört och annat försöker att sno åt sig.
Ska du fiska en hel dag, så ta med en limpa eller två, men byt ut påsen till en 5 liters fryspåse och sug ut all luft och stäng sedan påsen.

Om du tar med dig två hela bröd, så ha med en limpa som är tinat och en fryst, så klarar du dig väldigt länge med dessa Italienska lantbröd och även det Grekiska lantbrödet.
För korta pass, typ en morgon eller ett kvällsfiske, så räcker det gott och väl med en tredjedel av en sådan limpa eller kanske två bitar, men ha alltid den ena av dem fryst, så har du pinfärskt bröd hela tiden.
Jag har genom en tidigare arbetskompis fått tag i Lupinfrö, dessa stora gula frön från Lupinblomman är ett väldigt bra bete för både karp och gräskarp och jag ska ha dessa i första hand till fisket efter gräskarp. Jag har även fått en del av dessa på burk och de ska också provas, spännande!
Grundmäsken kommer att bli ganska stora utspridda mattor med vanlig fodermajs, det gillar gräskarparna och gräskarpen är en ganska så tacksam fisk i vatten, var växtligheten precis räcker till för att de ska växa.

Allt som behövs är lite regelbundna mäskningar och de kommer fram och tar för sig, det är den lätta delen, sen kommer andra aspekter in i bilden, så de inte märker dig och sen den fin fina drillningen, var man ibland verken vet ut eller in, igen spännande!
Min gode vän, har även försett mig med dem stora La Plata majs, som är upp till 3 - 4 gånger så stora som den vanliga fodermajsen och det står redan ett par baljor på blötläggning.
Dessa stora majskorn, som även går under namnet Gigacorn, tar emot färg och sötningsmedel på samma sätt som vanlig fodermajs, men jag blötlägger dem minst 4 dagar och kokar dem i 40 - 45 minuter, då blir dem perfekta beten och mäsk.
Jag vet inte om gräskarpen har så bra syn neråt mot bottnen, att den ser bra upp mot ytan och vad som sker på land, det kan jag däremot skriva under på.

Jag tänkte ut lite options under min arbetsdag och så här skulle mina krokbeten kunna se ut, men hur fisken reagerar vet jag inte, så jag får nog återkomma med detta längre fram.

Jag kommer i första hand ha dessa stora korn, som mina krokbeten och det ska väl förhoppningsvis hålla en del slemmiga Braxen borta, men man vet aldrig med dessa slemproppar och jag har som tur är, en del gräskarpsvatten, var dessa inte finns och tack gode gud för det!
Tigers! Vad kan man säga som inte redan har sagts, om dessa suveräna beten, fick jag endast välja ett bete för mitt fiske under resten av mina redan räknade dagar, så är det dessa Spanska jordmandlar, som med sin sötma och krispighet, lura både karp och framför allt gräskarparna ...
... jag mixer alltid fodermajs och Tiger nuts, ungefär 70 % majs och 30 % Tigers, det brukar fungerar väldigt bra och till en början, så mäskar jag rejält och sedan drar jag in på mäsken, allt eftersom dagen, var jag ska fiska närmar sig.

Båda dessa beten kan - och vill mätta karp och gräskarp och det gäller att mäska lite och ofta, under fiskets gång. Du kan använda Tigers som de är, men att skala dem lite, så sötman och den vita mjölken kan sippra ut genom det bruna skalet, är det bästa.

Lite krossade Tigers i en PVA - bag är aldrig fel, runt dina krokbeten och det är just så karpen och gräskarpen, hittar dem runt omkring i dina vatten efter en större mäskning i början av din kampanj.
Mindre krok (size 10 - 6) och mindre bly för karparna, använd gärna en kortare mono - rigg eller Stiff - rigg för dessa beten, det hjälper till att minska trasslet, var dina beten snor sig runt krokskaftet.
För gräskarpen, ska du ha större krok i size 6 - 2 och betydligt större bly, som typ Grippas eller Flat Pears och i vikter på 4 - 6 oz.

Gräskarpens mun är som segt gummi och du måste ha supervassa krokar med Wide Gape, som verkligen hittar fäste och det stora tunga blyet, gör sedan resten av arbetet, när fisken boltar iväg och du står inför en fin fight, som du kanske aldrig ska glömma.

Använd så kort rigg till gräskarpen, som du bara kan komma undan med, dessa fiskar simmar inte runt och plockar och spottar ut dina beten, utan de tar betet och rättar upp sig och där satt kroken!

Den sitter oftast i mungipan, var det är segt läderliknande hud och fisken släpper väldigt sällan från kroken. Det var allt för i dag, nu ska jag åka och mätta dem lite med lite av dagens beten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.