onsdag 1 maj 2013

Sköna maj är här!

Det var stängd på jobbet idag och det kändes på något sätt skönt, att få en dags vila, så här mitt i veckan och jag har spenderad denna dag, i både Black Pool och vid Linnéasjön med controllerspöet i högsta hugg.

Alltså det blir fisk och det blev tre stycken idag, men jag gillar inte vikterna och de de fiskar, som jag är ute efter håller sig undan, men trägen vinner, så är det bara, så det är bara att gasa och köra vidare.
Jag väntade ett tag på denna Net float från Wychwood, det är inget speciellt med denna, den ser exakt likadan ut, som de flesta andra Net floats på marknaden.

Men en sak skiljer sig markant och det är flytkraften och den klarar att hålla en stor 50 tums håv flytande med skaft och allt, det klarar inte mina Net floats från Fox, JRC och Ultimate m fl, så den var mer än välkommen!
Den är nog lite längre än normalstorleken och den satt som en smäck på min nya JRC Roamer 50" som tillsammans med min gamla renoverade Nash 52 " ska följa med på varje pass efter Gräskarp i sommar.
Velcro strapens längd är väl tilltagen på Wychwoods Net floats, men det anpassar man enkelt med en bra sax, men se till att det stämmer perfekt, innan du börjar att klippa.
6 karpar har denna Okuma Safina Noir 40 RD varit med om än så länge och jag kan bara rosa denna rulle till skyarna, den är riktigt bra, bra prissättning och bra broms och linelay, helt klart en mycket bra stalkingrulle och jag är nöjd med att jag köpte två stycken.

Jag saknar dock en extra spole i paketet, men det kanske man kan köpa till av någon vänlig förhandlare av fiskegrejer, bra med en spole som har nylonlina, om det behövs.
Det mesta av mitt fiske den senaste tiden har skett på olika avstånd. I Linnéasjön har jag fått upp fisken en bra bit ute i sjön, som i dag var det var lugnast därute, på grund av alla folkmassor som gick runt, musikkåren, Drillflickorna och fan vet allt.

Jag har använd mig av en 25 grams Bombarda, var pinnen är borttagen, en 3 mm pärla träs på braiden först, sen Bombardan och sen ytterligare en 3 mm pärla och till slut en liten rig - swivel i size 11.

En bit upp på braiden, som är min huvudlina, gör jag en stoppknut av Power Gum, som sedan dras ner till pärlan och det hela fixeras och sen är det bara tafsen av Kordas Kontroller i 10 lb med en Korda Wide Gape size 8 som har en korkbit som bete.
Power Gum stoppknuten görs med sex varv och då blir den så här liten och ingen tafs kommer att trassla sig i kasten på detta vis och du kan titta på ditt bete eller låta karpen kroka sig mot Bombardans tyngd, valet är ditt!
Alla beten, oavsett typ dippar jag i Mistrals baits I 40 dipp och låter det torka till under några minuter. Jag vet inte vad det är i denna gudomliga flaska, men Alan Parberry har verkligen hittat dem rätta komponenterna!

Den är så carpy, den dofter karp, den smakar karp ... hela innehållet älskas av karp och det börjar flera och flera att förstå bland oss tvåbenta ... karparna har vetat om detta väldigt länge och Alan tog fram det för oss!
Korda teamet tog fram denna controller och Mangotsson tog fram den till mig och jag tackar och bugar, jag gillar alla egenskaperna, men synligheten har lite begränsningar eller är det jag, som börjar bli halvblind på sistone?

Upp till 40 meter i ganska så lugnt väder ser man dessa bra, men det blir svårare med lite krusningar på ytan och första karpen såg jag inte taket på, utan den krokade sig nog samtidigt, som jag krokade fisken, men de kasta bra och det är enkelt att ha bra linkontroll med dessa.
Jag har använd Kordas Interceptor controller med en tafslängd upp till ungefär 3 meters längd och med en gul/brun hemmagjord Zig bug och det har sannerligen fungerat bra.

Jag ser buggen bra, fast jag kanske är halvblind, vad karpen ser, vet jag inte, men det bruna syns bra mot ytan och himlen och det gula, kanske för karpen, ser ut som ränderna på någon insekt, vad vet jag?
I helgen blev det två karpar runt Udden i Linnéasjön och en tappat fisk, troligen en Gräskarp som rättade en Korda Mixa i storlek 8, Just a word of varning here! Shit happens and will allways happens!

I dag var det på andra sidan av sjön, som dem tog lite beten, vinden har varit boven till mina lite dåliga framgånger, men det blir bara bättre med tiden och lite mer värme.
I Black pool missade jag en fisk under helgen, Staffan Berg tog en, som ni har sett och i dag lyckades jag tidigt på morgonen, men det var inte den jag ville ha, den får man fint ta senare.

Det är varmare vatten i Black pool, Näckrosorna är redan uppe i ytan på det grunda vattnet och de kommer mig till hjälp senare, så man kan dölja sin lina lite bättre.
Nästa problem man har i dessa nämnda vatten är dem vita flygande Råttorna, som skränande kommer i hundratal och rensar platsen för allt, som kan tänkas vara föda och lite till.

Lägg därtill alla Ankorna och folket som strövar förbi i tid och otid, det är inte lätt, men det har kanske någon form av charm det med, jag har dock ibland väldigt svårt att hitta charmen, men det tillhör vår värld.
Uups! Bara ett litet tips inför detta året, du har väl vassa krokar och en liten fil, så du kan rätta till dem på plats, inte det! Så skaffa dig det och passa på att ha en kraftig avbitartång och ett första hjälpen kit med dig, i fall att du skulle hamna i denna situation!

Glöm inte att besöka din läkare också, så slipper du att få stelkramp och en eventuell blodförgiftning, som med all garanti kommer att förstöra din nya säsong. Var försiktig!
Wanna look sharp? Det kom en fin handduk från Wychwood, så fin, att jag inte vill använda den till slemmet från en karp eller annat fishy, utan den får nog gå till utomhusrakningen, under längre sittningar eller som en fin bordsduk på mitt Bivvy table.
Visst är den fin och snygg och det vore nästan ett helgerån att kladda ner dem med dipp, slem, stickmix och annat kladd. Jag bugar och tackar för den fina och vackra bordsduken, du är en Ängel!
Något som jag däremot ska bära på min kropp, är denna fina Polo shirt, den svarta färgen passar så perfekt som bakgrund till en fin och vacker Fjäll - eller Gräskarp och jag hoppas, att jag under året kan leva upp till mina förväntningar.

En del påstår att man ska ha röda plagg, om man har en fin Spegelkarp, det är mycket möjligt, men röda kläder finns inte i min värld, när det gäller fiske, kanske på julafton eller andra cirkus föreställningar.
Det var allt för denna gång, 1 maj, arbetarnas dag eller som jag brukar säger Day of the Saves är snart ett minne blott och i morgon står vi där igen, på arbetsmarknaden med mössan i handen och ska vara jasägare.

Två dagar till på jobbet och sen kommer helgen med lite extra värme och då kanske dem där, jag letar efter behagar att krypa ut sina gömslen och förhoppningsvis, ta ett eller ett par av mina krokbeten, det är liksom allt jag behöver för att leva .. nja kanske lite till. I´m ready as you can see!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.