onsdag 15 maj 2013

Sorry Mr.Carp, men jag ligger steget före!

Tiden stod totalt stilla på jobbet idag, allt jävlades och mina tankar svirade först kring, om mitt paket från Brännis hade kommit fram.

Så var det, berättade frugan på telefon och nu stod världen stilla, helt stilla och jag ville bara hem och börja sniffa på grejerna från den gode Herr Brännström.
Jag vetifan om någon, ens hann se mig på cykeln hem, det gick mer än undan och snart stod det 12 prov uppradade framför kameran och min lilla sniffarstund kunde börja.

Detta är inga dåliga saker, naturliga dofter allihopa och lite smaktester talade snart om, att några syntetiska ämnen fanns inte och det är bra krut i dessa dippar.
Här är alla 12 flaskor, en del rejäla stinkare, en del fruktiga och lite spicy fanns det också och detta kommer att täcka alla årstiderna och lite till.

Jag har inte provat några än, men det kommer kanske innan helgen eller så blir det i denna. Vad jag direkt fann tycke om, ur karp synpunkt, var för sommarens fiske: Monsterkrabba/Plommon, Makrill, Tonfisk och den fina Lever dippen.

Längre fram tar dem fruktiga och kryddade dofterna över och Svartpeppar, Banan, Tutti - frutti, Anis och självklart Ananas, så det ser väldigt bra ut för mig och farligt ut för karparna.
Jag tror ingen Gädda kommer att passera ett Deadbait med 1 - 2 ml av någon av dessa tre dofter, det kan inte misslyckas, men som sagt, inget är testad än och jag återkommer senare med mera kring dessa.
Jag gillar det lilla locket som Brännis har i flaskorna, det blir inget spill från flaskorna genom detta säkerhetslock och det är bra tänkt, ingen vill ha en baitbag eller rucksack, som stinker Lever eller annat roligt.
PVA - vänliga, vilket är mycket bra och du kan alltså dippa hela din bag eller sticks i dessa dippar, utan att de löser sig, men väl ute bland fiskarna, då lösas det hela upp.

Alla flaskor innehåller 100 gram dipp eller 100 ml och jag tror, att priset hos dem 4 återförsäljarna ligger på 99 kronor och det är en mycket bra prissättning.
Alla flaskor har Brännis logga och adresser, så är det något du undrar över, så är det bara att kontakta honom och få svar på dina frågor.

Under tiden som stod stilla på jobbet, ställde jag mig frågan, om hur man skulle kunna testa dessa gyllene droppar på ett annat sätt, än dem vanliga med deg, boiliemix, hemmarullad, bags, sticks o s v och jag spånade ett tag och kom på denna lilla idé.
Jag tänkte ytfiske för Karp, Färna, Id och andra arter, som tar föda från ytan och poletten ramlade ner efter ett tag.

Hemma var det raka vägen ner ibland grabbens grejer och fram kom en kastkula, ni vet som en del av Regnbågsfiskarna använder.
Sen kom det fram en liten borrmaskin och en borr på 1 mm och jag sked till verket innan drängafan kom hem från skolan. Kul att vara fula gubben i sitt eget hem :-) Men han börja blir ganska så stark fick jag känna!
Man borrar ett 1 mm hål vid delningen av kastkulan, som visat här och sen gör man samma sak på motsatta sida av kastkulan, ungefär i vattenlinjen på kastkulan.

Ett hål på varje sida om delningen, ser till att ett av hålen alltid ligger under eller i vattenytan och vind, vågar kommer att skaka ut en liten droppe då och då och det räcker för att dra till sig fisk.
Nu kan man fylla kastkulan med en 50/50 blandning av dipp, gärna Brännis bait - dipp och vatten, tills man uppnår lagom tyngd, för att kunna kasta det önskade avståndet till fisken.

Bortse från dessa leksakskulor, helt och hållet! Detta är bara för att visa min tanke och idé. Väl ute på ytan läcker det ut en liten droppe dipp, som driver runt eller med vinden och mot ditt bete, som sitter på tafsen.

Vad har fisken att leta efter i detta doftmoln? Ju, det ända ätbara i doftmolnet är din Doggy, din Pop - up eller din brödbit mm och detta måste fungera på alla fiskar, som går upp till ytan och tar beten.
Du skall inte ha kulörta kastkulor, utan dessa Bolt Bubbles från Fox eller andra fabrikat, som är genomskinliga, som kan fyllas med vatten och doft och dessa krokar fisken sig emot.

Dessa kastar betydligt bättre än kastkulor, de syns mindre och de är framför allt säkra mot alla fiskar, genom att din tafs är semi - fixed. Sorry Mr. Carp or Chub, jag ligger steget före än en gång!
Allt fiske sker tyvärr inte alltid framför våra fötter, visst det är spännande, men man måste kunna vara flexibel, om fisken går längre ut eller vägrar komma närmre. Tack än en gång Brännis, du är en Ängel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.