söndag 2 juni 2013

De var som galna i Brännis Monsterkrabba och Plommon!

Det blev en blöt historia igår, jag ringde Stefan och jag var välkommen till dammen i Kaxgärde, ett litet igenvuxet vatten, var jag redan sommaren 1983, fångade ett par fjällkarpar med vikter runt 7 kilo, men denna stam är sedan länge borta.

Jag satte ut 4 fjällkarpar och ett par spegelkarpar för 3 - 4 år sedan i dammen, som skulle fortplanta sig, vilket lyckades bra och dessa har fått gå i lugnt och ro tills förra veckan, var jag lyckades att fånga två karpar på ytan.

Jag var inte riktigt nöjd med det resultat med tanke på vädret då, men igår var jag på plats igen och det med en ny dipp i bakfickan - Brännis fina Monsterkrabba och plommon dipp.
Fiske på ytan är aldrig bra under regnväder och jag misstänkte att det skulle bli svårt och det blev lite trevande försök  början, men det skulle utveckla sig till det mest sjuka fiske jag har varit med om.

Det tog lite tid innan dem kom igång i regnet, men jag fiskade från 11 - tiden och fram till 16.00 och hann på den tiden att landa 16 fjällkarpar!

Ett rekord för ytfiske för mig, man ska under den tiden kroka, landa och säcka fiskarna också, fylla på med beten, placera sitt bete rätt och sen kroka och landa ...

Unga vackra och  fina maghonybruna sprinters i vikterna från 1,9 och upp till denna, som vägde nästan 3 kilo, fighterna var galna i den ganska snåriga miljön, som omgärdar dammen, men jag tappade inte en fisk igår och det kändes bra.
Små doggy med Rapsolja och Brännis Monsterkrabba och Plommon dipp fick hela dammen att vakna till liv efter ett tag och mitt krokbete var en stor fet Doggyimittion, på en lika stor och fet Gardner Wide Gape Talon Tip i size 4.

Resten av grejerna bestod av ett 9 fots Wychwood Extricator och en Okuma Safina Noir med 0,19 mm Power Pro braid, tuffa saker för mindre fiskar, jag vet, men det var behövligt, då det står träd och buskar lite överallt i dammen och det finns bara en plats att fiska ifrån.
Det finns lite Sarv i dammen, en del större exemplar, som jag såg, men jag lyckades med konststycket att få en liten Sarv på den stora kroken - Vad i hela friden tänkte den på?
Visst är dem vackra Sarvarna, en av dem snyggaste fiskarna i den svenska faunan och jag ska nog prova och se om det går att lura en av dem större från dammen, om karparna låter mig det.
Mitt krokbete, en av Enterprise Tackles stora hundmatsimitationer genomborrades på ett par ställen med en syl, det är inga problem, dessa beten flyter bra ändå.
Betet kläms fast i en Peang och sedan stoppas det hela ner i dippen med krabba och plommon och sen släpper man bara taget i Peangen och låter det ligga i dippen ett par sekunder, så dippen sugs in i hålen på betet och det är klart för fiske.
Här det färdiga betet, full av dipp på utsidan och inuti och det gillade dem igår. Jag tycker du ska prova dessa dippar från Lennart Brännström, det är verkligen bra.

Mannen tog en Braxen på hela 6,6 kilo nyligen i Rögle dammar och visserligen fiskar jag mest karp, men jag ser och hör hur andra fångar stora Braxen, Sutare och Rudor på dessa dippar, dem är bra, riktigt bra!
100 ml per flaska för 99 kronor hos dem 5 återförsäljare, du hittar på Brännis sajt till höger i menyn, klicka bara på bannern och ta dig en titt, så förstår du vad dessa droppar handlar om, jag är sålt på dem, kanske du blir det också?

100 ml räcker ganska långt, det kanske gick åt 1 ml dipp för att boosta mitt fakebait i går och dippen sitter kvar för alltid i detta bete och du som meta gäddor med deadbaits behöver bara 1 ml per betesfisk, så 100 betesfiskar blir preparerade för en 100 - lapp, det är bra billigt det!

Alla dessa 16 fiskar fick ett nytt hem igår, det är för mycket fisk i dammen och utrymmet och födan räcker inte till och det var och är på hög tid att jag flyttar en del av dem till åtminstone två större vatten med naturlig föda, var dem kan växa till sig och bli stora.

Det blev lite skytteltrafik, men det är det värt, karpvatten med fina fjällkarpar hänger inte på träden i min region och hela dagen avslutades med en stor korvgryta med ris, som uppskattades mycket, efter allt slit och regn och jag bugar och tackar för detta.

Dessa och flera fiskar från dammen blir lite som ett pensionssparande, jag fyller 54 på måndag och har 11 år kvar till min pension och under dessa år ska dem få gå i lugn och ro, de ska få lite extra food, när det behövs och sen kommer jag och lyfter lite pension då och då, när det passar mig.

Åskan drog över i natt och regnet har stannat, kanske har mina kläder torkat till och kanske drar jag till dammen igen under dagen, det finns flera som vill flytta till ett nytt hem, så jag gör nog det, jag är jo alltid välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.