tisdag 4 juni 2013

Det är inte lätt att bli gammal ...

Det blev frukost på sängkanten igår och under tiden den fördes in i min flabb, så sjöng man ja må han leva ... ganska trevligt det där och likadant den fina presenten, som jag sen fick.

På jobbet hade detta spridit sig och det kom kramar från damerna på avdelningen och under ett fackligt möte med SO och KO - ombud, så försvann fackets ordförande en stund och kom tillbaka med en massa kakor och winerbröd, som svaldes ner med nybryggt kaffe.

Väl tillbaka i arbetet kom det ytterligare kramar och en välsvarvad kvinna gav mig en extra kram och nämnde för mig, att män blir bara bättre med åldern! Det var då jag tog ledig resten av dagen ...

Senare på kvällen blev det smörgåstårta med en fin bakelse och sen var det bädden för mig del och det hela avslutades med ... ba ba ba! Nu ska vi titta på Palomarknuten, som Erik Svanström vill se i sin helhet.
Vik din lina dubbelt och för den sedan genom öglan, på det du ska knyta fast, i detta fallet en krok.
Gör sedan en över handsknut som visat här och se till att båda linor ligger jämsides med varann, de får inte ligga över varann, då stryper knuten sig och den försvagas.
Den stora öglan som bildas, ska nu ut över hela kroken eller det som du ska knyta fast och sen drar du ihop knuten sakta, så det ser ut så här, linorna ska fortfarande ligga jämsides varann.
Fukta med lite saliv och dra ihop knuten helt och se upp med att inte linan eller en del av linan kommer ner i kroköglans skarv, strama knuten hårt och testa den, så den verkligen håller.
Trimma knuten så nära du kan med en sax och denna knut är klar och håller upp till 97 % av linans styrka, enligt experter på detta område och det är fel!

Har du gjord en Palomarknut på rätt sätt och ska dra sönder den, så kommer det att sluta med att du har kroken i handen och linan går av 10 - 20 cm upp på linan, så pass stark är en Palomarknut! Öva på knuten!
Den absolut bästa knuten för nylonlina du kan använda, den fungerar också på en del braids, men testa alltid först om det fungerar och att den får rätt styrka och inte glider upp, vilket oftast är problemet med braided lines.

Jag testade Palomarknuten på braiden från Biltema och det fungerar bra, allt som händer, är att jag rättar ut en Gardner Wide Gape Talon Tip i storlek 4 och det säger inte så lite det.
Fiskar du karp på ställen som dessa, var det gäller att kroka och hålla emot och inte ge fisken 1 mm lina eller chansen att få upp farten, så kan Palomarknuten vara din bästa vän.

Allt måste stämma överens och din plan ska hållas till 120 %, inget annat! Du ser fisken, bedömer om du kan landa den och hur, sen planerar du allt in i minsta detalj innan du börjar fiska.

Flytta fisken med dina beten en bit bort, så du får ner håven och mäska igen, fisken kommer tillbaka om du inte har skrämt den och när fisken är framför dig och håven, presenterar du ditt bete framför den och dra den direkt i håven och det är över.

Jag vet att detta låter sjukt, men det är precis så jag gör, det kan ta en stund detta arbete, men det fungera och du måste planera allt i detalj först och aldrig bli tveksam eller ändra dig. Du kan landa en karp på mindre än 10 sekunder från den tar betet, tills den ligger chockerad i din håv!
Detta fiske är så givande, men har sina sidor och framför allt i vatten, som typ Linnéasjön, som ligger mitt i Nybro och allt vad detta innebär, folket, lösa hundar, andra fiskare, nyfikenheten hos folk, frågorna och dem som ska gå fram och prata.

Sen är det varmt som Kunta Kintes hemland ibland och ibland regnar det, du har mygg, Knott och annat som Gud skapade i vredesmod i näsan.

Du skakar av spänning och Adrenalinets pumpande, men du måste vara tyst och röra dig väldigt sakta och du vet att det blir ett liv utan dess like, när du krokar och landar fisken

Det sprutar dy och växtlighet kring öronen på dig, men med en bra plan, så lyckas du och allt det där med att titta på spöets kurva eller att ge lina lina är totalt tabu, under dessa omständigheter. Spö är gjorda för att böja sig och dem håller för den enorma pressen du behöver, tro inte annat, annars är det fel på spöet.

Provpressa spöet innan, så vet du styrkan, strama din spole och kolla att din lina är perfekt och likaså din knut och krokens skärpa, styrka och skärpa, då vet du allt allt är okay och att det håller för uppgiften, får du sen ett bra hookhold i fisken, så landar du den.

Bilden visar Jaffa från Mudhole och det var den 3 juni - 11 och det var fjärde gången under ganska kort tid,  att jag fångade henne på samma ställe. Det var krig i Mudhole varje gång, min plan var den samma varje gång och det bevisar nog att jag har rätt i det jag beskriver här - Då var jag 52, nu cyklar jag vidare mot 55!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.