lördag 6 juli 2013

26 i skuggan och tre i håven!

Det stod städning och återvinningen på dagens program och det utfördes snabbt och sen dammade jag av mitt gamla JRC Floater spö och hängde ditt en Shimano med Power Pro braid och eftermiddagen tillbringades i Rismåla göl, var det var ganska vindstilla i Bloms vik, men varmt som Kunta Kintes hemland!.

Det såg mera ut som följa John eller lekbeteende det jag fick se i viken, men jag fick fram några stycken på mina beten och inom kort hade jag två fiskar väldigt nära mig, så det såg lovande ut, men skenet bedrager ibland.
Det skulle dock lyckas mig, att ta den ena och den andra rusade ut och tog hela gänget med sig utanför kast avstånd. En stor fakedoggy blev lite för mycket och min dag var räddat än en gång.

Nu började fisken att hålla sig på behörigt avstånd, men det ska inte förstöra min dag eller stoppa mig, så jag plockade fram en 15 grams Korum Controller och snart låg mitt bete bland karparna igen, men dem märkte min lina och med vindens hjälp, lade linan sig bra vid ett par tillfällen och det första take jag fick var något så fruktansvärd snabbt, att jag inte hann reagera.
Men det andra var lite mer i min hastighet och den satt som en handske och denna raket, var det tryck i, en helgalen fjällkarp, som var hela 79 cm lång och tyvärr utlekt.

Den gick fast några gånger, men med hård press och spöet högt, så kom den omsider in och gav upp. Jag provade med fluorocarbon och Kordas Kontroller lina, men solen gav nog ganska mycket glitter i dessa linor och jag slutade med Power Pro rakt igenom mitt controller tackel och det fungerade bra.

En vacker fisk, som hade lekt klart, men 79 cm i längd och 7240 gram på vågen, den fisken tar jag mer än gärna, en mörk vinternatt, var den är uppe i vikt och maghonybrun i färgen.

Efter denna fisk blev restenande fiskar bara mer svårhanterliga och puffade på mina beten eller tog dem med halvöppen mun och något måste göras, med tanke på att dem jo var intresserade i mitt krokbete.
Jag använder till 95 % Kordas In - line Sleeves till mina controllers, dem eliminerar enormt mycket trassel genom den lilla bomeffekt och det hela är semi - fixed, om något skulle gå galet.

Se till att du alltid har med dig en extra surfacecontroller, så är du garderad om olyckan är framme.
Jag har gjord det förut och det blev så här igen idag, en stor fet 25 grams Bombarda blev monterad semi - fixed mellan två 3 mm beads och två power gum stoppknots och krokbetet var igen, min stora fakedoggy från Enterprise Tackle.
Avståndet mellan Bombardan och krokbetet var ca 70 cm, men det var för långt! Jag minskade avståndet till 45 cm och nu hände det saker ute bland näckrosorna! Två karpar krokade sig själva, men den ena släppte tyvärr nästan direkt.
Men den andra kom inte undan och det blev till att håva både fisk, enstaka små doggy och lite grönsaker, så det blev ändå tre fiskar denna eftermiddag och det får man vara nöjd med efter omständigheterna.
Jag hade med mig dem nya floaters från Lidl och även Eldorados Sardindoftande små kattmatsbitar, men jag kan inte säga att dem är sämre eller bättre än doggy, det är lite för tidigt och fisken var inte på humör för att fylla buken eller låta sig fångas, men tre åkte ditt.
Niklas från Uddevalla undrade i ett mejl, vad jag har i min Method Bowl, det är små beten för mäsk, större för test i dag, en katapult med stor pouch, lite brännis dipp, ett par askar med fakebaits och en burk med stora förborrade doggy, samt en hairneedle och baitbands.

Allt finns framför mig och jag slipper leta, resa på mig och skrämma fisken. Jag sitter på hinken och håven ligger klar på högra sida och spöet ligger över knäet i väntan på ett take eller för att kast betet i närheten av en ätande fisk.

Nu börjar jakten på en stor Gräskarp, värmen är här för att stanna och det kommer att vara en stor fördel, det gör det enklare att hitta solande fisk. Man ser lite blänk från fiskens panna och håller man blicken kvar, så sjunker dem ner ibland för att inte torka ut på huvudet, så det gäller att hålla ögonen öppna och sig själv undangömd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.