söndag 7 juli 2013

Linnéakarpar från kanalen och Muddy hole.

Det var dags att jag kom ifatt en stor Gräskarp i Linnéasjön, men det lyckades jag inte med i dag och det var även svårt att få upp någon karp, men sjöns fågelliv, var verkligen i farten.

Jag hamnade i Joelskogen, var Daniel Håkansson och hans polare hade fiskat och igen blev det en ensam strykare för Daniel, en fjällkarp på 7 kilo, som nappade mitt på dagen igår.

Vi pratade lite fiske som vanligt och han berättade att Erik Petersen hade fångat Jaffa på 10,2 kilo i Vesan, var jag precis kom ifrån och man hade sett Haffy i området. 

Kanske där man skulle lägga krutet under eftermiddagen? Så, när Daniel gav upp, så åkte jag vidare i mitt sökande. Vart jag än lade ut floaters, så var det bara fåglarna, som kom fram och jag tröttnade på detta matande och begav mig i bland vasstråna i norra delen igen.
Inget i Vesan och jag smög försiktigt ut till kanalen och såg en fisk som solade sig bland bladen, men det var den ända och då är det inte lätt och det blev inte bättre av att någon, hade trampat ner vassen, så man inte längre sitter gömd.
Karpen stod ungefär mitt i bilden och solade sig och det var först efter en timmes väntan, den reagerade på mina beten och tog några stycken.

Efter ytterligare en stund kom det in en liten fjällkarp från höger och tog för sig och det skapades lite konkurrens om födan och den större fisken började att äta lite bättre.
Brännströms Tonfisk kom fram och en del större bitar fick sig ett dopp i dippen och likaså min fakedoggy, det gav lite mera fart på fisken och även dessa jävla Änder, som kan driva en till oändliga höjder av galenskap och vansinne!
Jag matade fanskapen på ena sidan av ön och lyckades hålla dem kvar där, med en katapult med beten då och då, så jag kunde koncentrera mig på karparna och flytta dem närmre mig.
Detta lyckades och jag fick båda till att gå rakt framför mig i kanten, lite kul, när man kan peta dem på ryggen med toppöglan! De åt bra och till slut gled dem båda fram i ytan och tog alla bitar i deras väg och det var bara för mig, att välja vilken av fiskarna jag ville ha och självklart tog jag dem största.

Fighten var enastående, den lilla karpen drog som blixten rakt ut, dem bevingade jävlarna for åt alla håll, lika så en del växtlighet, men karpen gick raka vägen i håven och var min. En gammal kändis, inget nytt under solen med denna och den fick snabbt sin frihet och jag tog en cigg.
Under tiden jag rökte, lade jag ut lite floaters i Mudhole, bakom mig och även här var det upptrampat, som en kreaturs stig, men jag ville prova och se om det fanns någon fisk i det igenväxta hålet.

Efter en stunds väntan, hörde jag ett sörplande bakom mig och resa mig sakta och gick fram till min lilla, men numera stora glugg.

En karp backade in under en lite tjockare ansamling av näckrosor och saken var klar, den skulle upp. Jag hade lite floaters i fickan och dessa lades rakt ner framför mig och sen hämtade jag försiktigt hinken, håven och spöet och min väntan kunde börja.
Samma bete, som första karpen tog ute i kanalen, en snabb koll av braiden och krokspetsen och jag var klart, om det nu skulle passa karpen att börja äta.

Åt det gjorde den, men den gick under bladen och tog mina beten väldigt försiktigt och jag insåg snabbt att den var ensam och det skulle ta sin tid och bli lite svårare, än den första fisken.

Den tog sina bitar och kom sakta, men säkert närmre och närmre mig, men igen, så kom hela skocken av änder in och jag var tvungen att röra lite på håven, för att dem skulle backa och det märkte nog karpen, som återigen gick tillbaka, vart den kom ifrån.

Jag gjorde en liten PVA - bag med små och stora doggy och hängde den på kroken och lade ner den på ytan framför mina fötter och efter en stund, var karpen framme och gick nu längs med den kanten, var jag satt.
Jag hade några gamla grenar framför mig och jag placerade min lina över dessa och det blev min hjälp till slut, men karpen gick mellan grenarna och kanten, ett bra tag, innan den slutligen tog mitt krokbete.

Den fick sin tyvärr en smäll på stjärtfenan, men det läker efter min behandling med Kryston Klin - ik och efter bilden, fick den åter sin frihet tillbaka till dyhålet.
Kroken fick sig också en liten smäll i krokningen, krokspetsen fick sig en liten törn och det gick att rätta till med ett krokbryne och nu är allt klart för nästa drabbning med karp eller gräskarp.
En liten fin putsning av spetsen, var allt som behövdes, det är så viktigt att man kolla kroken efter en landat fisk, en slö krok och du tappar med garanti fisken i 9 ut av 10 gånger, så se upp med detta!
Gamla Bettan (Centurys Stalker Stealth) hade än en gång gjord sitt jobb med bravur och Biltemas Braid, kan jag bara rekommendera till alla, för detta fiske, spoddning och marker arbete. Ingen braid är så billig, du får 200 meter för 105 kronor och den är suverän.
Kan man, ska man alltid dölja sin lina och det finns inget bättre än ett ut stickande vasstrå eller annat, som finns i naturen, det lurar vilken karp som helst, då den inte ser eller på annat viss märker din lina!

Bilden är från ett annat fisketillfälle, var jag landade både Jaffa och Haffy och en del andra fiskar under en veckas fiske och Slyna i Trekånten kom och tog bilder med orden: - Du är fanimej inte sann!
Här är dagens grenar, som hjälpte mig med att dölja linan och till slut kom karpen förbi, hittade och tog mitt krokbete, men innan dess gick den mellan land och första näckrosbladet en bra stund.

I morgon bär det iväg igen, vart vet jag inte, men det kommer nog att bli Rock"n"Roll någonstans i en buske, i växtligheten, om bara fiskarna vill vara med och leka med mig.

Oh, by the way! Se över den vackra i kväll Slynan! Hon behöver det! Jag ringer ner dig totalt och fullständigt, när den där långa, breda, höga mässingsglänsande Gräskarpen tar min bröabit eller mina tigrerade nötter ;-) Hur fan ska vi orka lyfta den? Ät gröt och träna dina klena Biceps, jag ringer sen!

Nu ska några stora skivor från ett dött djur på grillen, sen blir det duschen och fylla på med doggy och ett färskt lantbröd, ska tina upp under natten och klockan 4 i morgon bitti, sitter jag på hinken igen förhoppningsvis med något stor framför mig ... höll på att glömma mobilen ... jag ska jo kanske ringa till Slynan ... jag hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.