onsdag 17 juli 2013

Sjätte sinnet eller?

Det blev en morgonrunda till Linnéasjön med ett spö för tiger nuts och ett för bröd, jag lämnade medvetet mina doggy hemma, för att endast koncentrera mig på gräskarparna.

Så tidigt på morgonen var jag på plats och satt en timme i varje swim och flyttade runt på detta vis denna morgon. 

Det syntes en fisk på ett ställe, men vad det var, är svårt att säga något om och platsen, var inte den rätta, att landa en stor fisk på, så jag flyttade vidare.
Nere vid Grönvägen (gammal bild) provade jag på två ställen utan resultat, men jag vet av erfarenhet att gräskarpen inte är så förutsägbar, som den vanliga karpen och det gör det lite svårare.
Hur eller hur, så lade jag ut partikelbeten på flera "säkra platser" och kommer att återkomma till dessa och det känns, som att jag närmar mig morgonen eller dagen, var något större kommer att hitta mina krokbeten.
Jag har alltid två olika spots på varje plats, den ena mäskas med endast tiger nuts och den andra med denna partikelblandning, som dra in lite mera oönskade arter och dessa snyltare, kan smaska i sig detta och under tiden fiskar jag över mina tigers.

Någon gräskarp blev det inte och jag såg ingen heller denna morgon och jag var på väg hem, men fick plötsligt ett infall att ta mig en titt i Mudhole. Sjätte sinnet som spökade eller?
Det var lite rörelser och jag slängde ut lite av brödet, som jag hade med mig, mest för att se om det blev någon reaktion bland alla bladen.

Först började en massa mört att pulverisera mina brödbitar och sen blev det nästan stiltje i hålet och en större fisk kom in från kanalen, det var en fjällkarp av mindre storlek, men jag blev sugen på att lura den.
Betet, en vanlig brödbit, lades ut mellan bladen och linan lades över bladen, så karpen inte skulle märka något misstänkt och det fungerade som vanligt och karpen sög ner min lilla brödbit och när jag inte såg brödet i fiskens mun, krokade jag.
En liten smal sak, men vacker och jag vet inte vart dessa mindre fiskar kommer ifrån, men någon sätter ut fisk i sjön, den saken är klart och det på gott och ont!

Det finns alltid en smittorisk och jag ber vederbörande, om att stoppa nu, det räcker med mindre karp, framtiden är sedan länge räddat, men en smitta, kan förstöra allt vi andra i Nybro, har byggt upp genom åren, så snälla sluta innan det händer en katastrof och jag tackar på förhand!
Efter tumultet i Mudhole tog jag tre kliv bakåt och satte mig ute i kanalen mellan land och ön. Jag såg direkt en karp stå och sola sig och jag lade brödet en bit framför den.

Den stördes lite och backade en liten bit och jag fick ut några brödbitar, var den hade stått och solat sig. Nu började en kamp mellan mig och sjöns jävla fåglar, ingen lätt uppgift, när man samtidigt ska ha ett öga på sitt krokbete.

Karpen, som var en spegel,  började röra på sig och tog en brödbit, det var ingen stor fisk och jag såg hur den stod och tuggade, genom att knycka på nacken och nu fick den smak för brödbitarna och efter 3 bitar på rad, gjorde den sitt misstag och var min.
Mitt bete denna morgon var ett Italiensk Lantbröd, inkråmet användes som mäskbitar och skorpan som krokbete.

Jag tinar upp brödet och sedan får det ligga i kylskåpet under natten, det ger en seg och tuff skorpa, som sitter riktigt bra på kroken, även om du kastar hårt.

Jag har på senare tid testad 50/50 blandning av Brännis dippar Majs och Banan och denna mix blandas med lika mycket vatten, det hela skakas ihop och hälls i en sprayflaska.

Jag ger  mina brödbitar, får ett tryck innan avfärd mot synlig fisk, det fungerar väldigt bra och jag tycker du ska testa denna kombination av dipps.

I morgon bitti är jag där igen och så kommer det att bli ett bra tag framöver, jag ska ha en av sjöns största gräskarpar i år, sooner or later, jag ger mig inte så lätt i denna jakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.