torsdag 19 september 2013

Homemade dips och utvecklingspojkarna Staffan och Mathias!

För tre veckor sedan drog familjen till Stockholmia och Gunzan och jag stannade hemma och tog hand om varann. Bara mys pys och jävelskap mellan min gula fyrbenta kompis och jag - ni vet när katten är ute, lekar råttorna på bordet!

Med familjen ute ur huset började jag koka ihop både det ena och det andra, musslor torkades, kryddorna kom fram och snart doftade det himme ... Nej! det gjorde det inte, det stank ve och fan rent ut sagt och som tur var, hade vi flera dagar på oss att vädra ut huset
Här tre stycken 1 liters flaskor med Danish Disaster som dofter som, om du passerar 40 roadkills en 35 gradig varm och vindstilla sommardag i 15 km i timmen. Den är hemsk och antingen gillar karparna den eller så lämnar dem vattnet, det finns inte så mycket mer att välja på.

Found on the road dead i mitten är baserad på kräftor, lobster och en liten del musslor och det räcker med att öppna korken och folket håller sig borta, men det finns en risk för att räddningstjänsten kommer ner och börjar leta efter försvunna personer!

Fruit Bomb, här dofter det himmelskt vill jag lova och jag ser fram emot att testa den om en månads tid, alla dessa är glycerolbaserade och lägger sig som en hinna över krokbete, bags och sticks och sakta sprider detta moln ut sig.
Salmon Supreme är laxkött, laxolja, så mycket Salmon man bara kan föreställa sig och det gillar karpen och även gäddorna om man så vill injeksera 1 ml per deadbait.

Mussel Meat är torkade musslor, som först är rostade och sen malda och kokta i en olja, en kolsvart dip, som inte går av för hackor.

Dark Danger innehåller Bläckfiskkött torkat och mald, Bläckfiskextrakt och sen så mycket olika peppers som det bara gick att få ner i smeten.

Allt har stått i tre veckor och igår silade jag det hela och nu ska dessa få stå och gosa ihop sig ytterligare ett par månader.
Attract Natural är en salig blandning av olika naturliga ämnen, som karpen gillar och behöver, det finns fish, meat och fruit i denna och salt, curry och chili, så lite av varje, so to speak och doften blev verkligen bra i min näsa, vad karparna tycker, det återstår att se.

Carpe Diem är bara en massa dip och flavour rester, som slängdes ihop och doften blev väldig speciell och jag tror nog att den kommer att fungera bra och jag kan alltid tillsätta sötma eller någon form av spice till den.

The Edge, en väldig mörk dip som innehåller både sötma och kryddor, men även köttfiber av Tonfisk, Makrill och Kyckling, det dofter blä, men i vatten var dem gillar en bra stinkare, så kommer karparna antingen att köa eller gå på land på andra sidan sjön!
Nog om dips! Här är det Staffan Berg som hade en trevlig stund vid Vindskyddet i Rismåla göl och över 6 kilo boilies landade han denna Fully scale bland 10 andra karpar.
Han fick även "Bulan" som var lite för tung för honom och det ser nästan u,t som han nyss fick en Baileys i bakfickan, jag hoppas inte att så var fallet! Hur gick det med byxorna Brother Berg?
Midnatt i den gångna helgen kom ett par bleeps och Staffan krokade på detta och det var denna fina och vackra fjällkarp, som var lite för långt framme med munnen, en mycket vacker fisk, som har potential för att bli stor.
Jag kom till Bloms vik och under tiden jag satte upp mina grejer tog Staffan denna spegelkarp och sen kom han över efter avslutad fiske och kacklade lite, innan han stack hem.
Öh ... Jaha, här skulle jag ha haft en bild på Slynan från Träkånten och en karp, men så blev det inte! Han fiskade 14 timmar på badplatsen, en av dem bästa platserna i gölen.

Han hade tillgång till näckrosbälten, grund och djupt vatten, silt, hård botten, sandbotten och kuperad botten och kan fiska på andra sidan och så blankade han under 42 spötimmar i Rismåla göl.

Staffan var så fruktansvärd duktig vid grillplatsen att han landade tre och tappade en under samma pass. Vad fan hände Bengt, inser du nu att jag har rätt, du är oduglig enligt mig och totalt kass enligt Staffan ;-)
Det första Staffan sa till mig när han kom var - Vilken sovmorgon du hade? Jo, du Bengt var här och jag ska inte fiska förrän han har åkt hem och så blev det och jag fick 4 karpar under dagen.

Slynan var lite murken av sig på morgonen, snäll som han är, så ville Staffan bjuda på en kopp kaffe och Slynan fräste: - Jag har druckit kaffe och 20 minuter senare lämnade han gölen!
Det känns bra att jag lurade Mathias Nemback till att köpa sig ett gäng Wychwood Solace 13 fotare och i ett mejl skrev han, att han skulle ut och testa dem under helgen. Jag svarade att jag ville ha en bild på den största och det fick jag.

Men vilken bild! Den spröda ungdomen orkar inte ens sitta upp med fisken, utan ska ligga ner och pussas, visst jag kan förstå detta med kärlek, men inte efter bara en helg i skogen, kanske efter två månader!
Så här har vi Nybros svar på Ben Afleck eller en ung Robert de Niro, som med nya spö och fickorna fulla av hemmarullade Essential Opalboilies lyckades med tre fina höstkarpar och denna vackra fjällkarp blev den största med sina 13,2 kilo. Stort grattis och lycka till med spöna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.