torsdag 5 september 2013

Late night show.

De flesta som stalker sina karpar från ytan, vet nog att det blir lättare att lura karpen, allt eftersom mörkret sänker sig över vattnet. 

Det är ofta så, men inte alltid och härom kvällen fick jag ett ryck och besökte Linnéasjön, senare än vanligt, för att se om det skulle gå att ta en fisk i totalt mörke.
Jag vet att det fungerar, det gäller bara att ha ett ställe, var karpen kan komma dig så nära som bara möjligt, så en lite djupare kant, gärna med näckrosor eller annan växtlighet och dina chanser ökar väsentligt.
Jag har fiskat på detta sätt förut och lyckats bra, även i grunda dammar som denna. Grejerna är dem samma som du brukar använda och i mörkret kan man röra sig utan att ses, men se upp med ljud mm, karpen är på sin vakt.
Jag använder ibland fakebaits fram tills dessa inte syns längre, det fungera bra, men när väl det skymmer på, då försvinner dessa beten och jag tar fram en färsk limpa av Grekisk eller Italiensk lantbröd, ett bete alla karpar gillar, vart du än befinner dig.
Stark braid och en stark krok med en superskärpa, är vad du behöver. Kroken här är en Gardner Talon Tip Wide Gape i storlek 4 och i Covert utförande.

En krok som verkligen håller för detta fiske och jag har aldrig lyckats rätta dessa krokar och det räcker gott för mig.

När väl denna krok hittar ett fäste i fiskens mun, så släpper den inte taget på grund av sin Beaked point och den inåtböjda öglan vänder kroken rätt, så spetsen får grepp direkt.
Jag brukar göra brödrullar av skorpan och har då den sega skorpan vänt utåt, under mörkefiske gör jag tvärtom, jag vänder skorpan, så det vita i brödet (Flake) kommer på utsidan och det ger ett väl synligt bete, som man kan urskilja även i mörkret och mot den mörka vattenytan.
Du ser nog skillnaden på brödets färg och då förstår du också, hur väl brödrullen syns på vattenytan och när det vita försvinner från ytan, är det dags att kroka fisken, som har hela brödrullen inne i munnen.
Denna kväll hade jag med mig Bag éms sprayflavours i Finesse, som har en doft som går mot Scopexhållet, men samtidigt en doft som är som sött candyfloss, lite gräddkola och en viss fruktig bakgrund, svår att beskriva, men väldigt effektiv!

Jag lade ut 5 - 6 brödbitar och fisken kom fram och närmre och närmre och till slut var dem under spötoppen. Bromsen ställdes in perfekt, spöet lades över knät och pekfingret över braiden, mest för att känna fisken.
Så med rätt avstånd mellan spötoppen och vattenytan, inväntade jag sen karpen, som kom och tog för sig bland brödbitarna och den missade en del bitar i sin iver, men till slut sög den i sig min lilla vita brödrulle med Finesse doften och här ligger den ganska chockad upplagd för fotografering.

Varför använda sprayflavours? Går det inte bara med vanligt bröd? Visst går det med vanligt bröd, men med en sprayflavour får du snabbare respons från fisken, då den hittar just din brödbit, som sticker ut lite mer än dem andra. Prova själv och se!
Jag vägde den aldrig, den var så chockat, att den bara stod stilla i flera minuter, innan den kunde simma iväg för egen maskin.

Det blev en fin fisk och en fin upplevelse, lite extra självförtroende och ett par blöta byxben, men jag somnade in med nappet på hornhinnan och något trötthet på jobbet dagen efter infann sig inte, det var liksom bara att ta fram allt detta igen.

Snart är det helg igen och det ska bli strålande solsken och man har hotat med upp till 25 grader lokalt, jag har hört detta förut, men kanske stämmer det denna gång? Hur eller hur, så sitter jag inte hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.