onsdag 11 september 2013

Så gör du dina Leadcore leaders!

De flesta av oss kan göra en Leadcore leaders på ett bra och säkert sätt, jag bland andra, har visat hur man gör dem förut, men en del av dem jag hittar eller ser, är lite slarvigt gjorda och man limmar dem inte, vilket kan tullar på säkerheten för fisken.

Jag tänkte visa er hur jag gör mina och hur du limmar dem på bästa sätt och lite tips på vägen får du också, bara för dig att följa steg - för steg och sen håller dem i evigheter och är så säkra en Leadcore leader nu kan bli.
Det tar lite tid att göra dem och jag brukar göra många åt gången, oftast 20 stycken, som är en meter långa. Så jag börjar med att mäta hela leadcoren, som kommer på spolen och bland Gardners Plummet och E-S-P, så stämmer längden väldigt bra och jag får ut 20 stycken på Plummet och på E-S-P storspole blir det 25 stycken en meters längder.

Du behöver en bra sax, som är vass och som inte trasar upp höljet, en Splicing needle och här är E-S-P´s needles klart bäst bland alla och sen är det bara att plocka fram alla tillbehören, som ska monteras på dina Leadcore leaders.
Dra ut ca 6 cm av blykärnan och nyp av denna och spara dessa bitar för dina riggar.
Lokalisera vart blykärnan slutar under höljet.
Här var blykärnan slutar, sticker du in Splicing needlen och läppen ska vara öppen.
2,5 cm in genom höljet sticker du nu ut Splicing needlen igen ...
... sätter fast ditt lekande i det blyfria höljet och tar tag i änden av höljet ...
... och utan att fukta, så drar du sakta tillbaka höjlet in genom höljet igen, du kan få jobba lite här mellan två fingrar, typ att du försiktigt rullar höljet mellan fingrana.
Väl genom höljet, ska du dra till så pass hårt att öglan sitter tight mot lekandet och nu får du ut en tamp av löst hölje och  ...
 ... det trimmar du bort med den vassa saxen, så det blir snyggt och prydligt, inget får sticka ut och nu drar du i det hela för att se om det håller.
I andra änden gör du likadant som från början, dra ut blykärnan och se till att ha något fast föremål, som gör att du får din ögla lika stor varje gång.
Så här blir mina och även denna ska testas, så den håller och då kryper den lilla biten hölje, som sticker ut, in och det hela blir starkt och snyggt.
Jag hade gott om tid igår och jag gjorde 14 stycken Leadcore leaders och dessa räcker ett bra tag, jag använde Gardners Plummet 45 lb som är brun och lite tjockare jämfört med E-S-P´s tunnare 25 lb, som jag använder mest i färgen silt.
Jag sparar alla bitarna av blykärnan till mina riggar och jag gör det inte av snålhet, utan för att rulla dessa runt mina riggmatrial och få dessa till att ligga tight mot bottnen.

Jag använder Kordas Sinkers, men detta är betydligt bättre och det är jag, som bestämmer tyngden på mina riggar, inte Mister Danny Fairbrass!
Jag limmar alltid mina Leadcore leaders, det ger extra styrka och lugn i sinnet och jag vet att dem aldrig någonsin glider upp under press eller hårda långa kast.

Du ska limma längs hela Splicingen och gärna 1 cm upp över denna, det kommer att hålla blykärnan på plats inuti höljet och då kan det inte krypa ut genom höljet, tro mig, det händer och ...
... du kommer att få uppleva just detta i min hand, just det, en blykärna, som har gått ut genom höljet, precis bakom mitt tailrubber och det ställde till en del trasslade kast, innan jag mitt i natten hittade felet, så limma lite längre upp på höljet, ovanför Splicingen och du slipper detta..
Detta kan även förekomma längs hela din leader och jag sträcker ut leadern, så mycket jag kan och sedan lägger jag en liten droppe snabblimm var 15:e cm och blykärnan ligger still i höljet och kryper ingenstans och kan inte skapa trassel.
Här är gårdagens 14 leaders och som du ser är det olika tjocklekar och jag blandar alla tillgängliga färger för att få fram lite cammoeffekt. Dessa ska användas på mjuka bottnar med siltpockets i höst och vinter, så det blev leadclips och speedlinks för snabba byten av riggar med små sticks.

Gardners Plummet fick själklart Gardners riggkomponeter, som passar till denna leadcore leader och jag använder Kordas Leadclips och Tailrubbers till E-S-P.

Det är väldigt viktigt att antingen att blyet kan släppa från clipsen eller som i Kordas komponenter, att allt kan passera ut över leadcore leadern vid ett linbrott, så kollar alltid detta innan du börjar fiska eller helst innan du tillverkar dina Leadcores.

Vill du har extra cammo eller på annat sätt få bort den raka linjen, som en Leadcore leader ger, så kan du färga alla komponenter och höljet med en vattenfast tuschpenna med lite prickor och då försvinner den raka linjen och det mesta flyter ut mot den mörka bottnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.