lördag 28 september 2013

Satan kom vid 04.30 ...

Det gick inte att sova efter jobbet i torsdags, det uppskruvade tempot satt kvar i kroppen tillsammans med lite carpfever och efter flera försök gav jag upp och en väldig trött ängel körde ner mig till sjön vid två på natten, Tack så mycket!

Jag gick en runda i den kalla natten för att lyssna och spana efter fisk i rörelse, men det ända som hördes var frosten, som knastrade i gräset under stövlarna. Det var ingen som fiskade och jag kunde nu välja fritt och jag drog mig till Home Swim.

Varför Home Swim? Jo, Udden hade gett dåligt på senaste tiden, Old Pitch var lite så där för mina fyra spö och kommunen hade släpat upp badbryggan och jag visste inte när, kanske under eftermiddagen och skrämt bort allt, så jag valde Home.
Det gick fort att få upp mina grejer, spöna var klara och det var bara att hänga på riggarna, som redan låg i dippburkarna med bags and baits. Sen kom kaffet fram och nästa trötthetsattack, men den fixade kaffet snabbt.

En timme går och jag sitter och ordnar en del leadcores och sen halvslöa jag i stolen och var nog på väg mot dreamland, när jag hör tidningsbudet, en lång man med långt hår och en Stetsonhatt på huvudet drämmer i locket på Erlandsson brevlåda.

Det är kallt och jag går bort mot Åke hus för att kolla ute tempen på hans utetermometer, bilen är vit av frost och termometern visar 3 minus. På väg över Strandvägen hör jag ett par bleep och väl framme vid spöna har vänstra Bug krupit upp till larmet och jag tror att det är en braxen.

Jag sveper det kalla kaffet i muggen och sen kommer det ytterligare två bleep och precis när jag ska ta spöet tar fisken lina och jag kan landa denna lilla karp, klockan är 04.20.

Min första tanke är att det kan bli en bra dag, men efter ett par timmar kommer den där känslan, som jag har i mig, det kommer inte att bli mera efter denna fisk.
Jag brukar tyvärr ha rätt i detta och Staffan Berg vet vad jag pratar om, han insåg detta första gången för 100 år sen, vi var i Bällinge och jag sade redan efter några timmar att vi blankar och så blev det, men vi hade en större karp uppe vid en ö och två dagar senare, när vi var hemma sade jag till Staffan åk ner och du tar den.

Staffan tog mig på orden och åkte ner och ganska riktigt tog han en fisk på exakt samma ställe, en vacker spegel på 10,2 kilo! Jag är ganska övertygat om att Satan kom till Linnéasjön vid 04.30 igår för det hände inget mera på platsen fram tills jag blev hämtat hem vid 19 - tiden, men det var inte min ängel som kom .. nä ni!
Mina beten var Mistrals I 40 Red på två spö och dem andra spö fiskades med Rosehipboilies. En spridning av dessa beten och det dåliga resultat säger mig att det inte fanns fisk på platsen.

Jag tror att vi just nu upplever den berömda Turn - over, vi har haft en hel vecka med nattfrost som kyler ner ytvattnet och vi har har haft en vecka med hårda kalla nordvästvindar som pressar ner ytvattnet och allt blandas och denna temperatursänkning gillar dem inte och fisken flyttar på sig och ställer sig på alla möjliga ställen var dem hittar värmen dem gillar.
Jag provade små bags av Rosehip Groundbaits och både med och utan dipp, jag provade med single 15 mm och dubbla, men det hjälpte inte och snowmans gav inget och det är ett dåligt tecken eller ett bra tecken på att det inte fanns fisk och att min lilla karp var en strykare.
I 40 Red både single och dubbla, samt diverse snowmanpresentationer hjälpte inte, inte ens med I 40 dipp eller min modifierade I 40 dipp med lite Liquid Kelp hjälpte och då sitter man illa till och jag fick än en gång rätt i mina antaganden, om att det inte skulle bli mera fisk.
Sen försöker man att hitta på ursäkter, som att lite värme ska hjälpa, det blev ingen värme som hjälpte mig, det var max 10 grader under dagen och sen kom den kalla nordvästvinden tillbaka, precis som dem senaste 11 dagarna och man börjar fundera i andra banar.
Sen kommer tankeverksamheten igång och man börjar tigga sig till ett take och jag spoddade ut 5 - 6 spombar med blandade pellets på ett och samma ställe, men det gav inte ens en braxen, inte ett sniff och då är det verkligen illa och min teori om en Turn - over pågår, slogs fast och ...
... med tanke på att min karp högst troligen var en strykare, en passerande fisk, så började jag skapa något som verkligen skulle synas ute på 5 meters kurvan, där jag låg och detta var vad jag kom fram till och dem andra tre riggarna fick var sin synlig fluoro pop - ups.
En curve, ett stort hagel, en sylvass Nash krok och 120 gram Grippa skulle nagla fast det som pillade på detta, men det var lönlöst, det fanns helt enkelt ingen fisk i området och man fortsatte att experimentera under dagen.
Riggen i sin helhet, svår för karpen att bli av med på grund av den curve som shrinktuben har och det stora haglet håller kroken nere i fisken som tyvärr befann sig någon annanstans i sjön. Jag provade med ett gult fluoro fake hairstopcorn på toppen, men ... ja ni vet ...
Jag provade sen att med kasta runt på öppet vatten med detta, som jag brukar göra för att hitta fisk, jag lägger ut det och det får ligga max en timme och sen provar jag ett nytt ställe, men Satan var på plats och det blev inte mera som jag redan hade förutspådd.
Mall on the Wall! Camouflage så det duger eller? Färgen är hyfsat och den bryter den raka linjen, men inte tillräckligt för att jag skulle missa den!

Vi fick in dessa senast, när Slynan kom för att tigga kaffe, men förhoppningsvis är det den sista av dem 522 stycken som vi hittade och massdöden i klädkammaren var ett faktum!
Artline 109 Permanent marker är den absolut bästa tuschpennan för att färga dina riggar och tackel, dessa finns i en massa färger och jag har dem till allt camouflage.

En fråga jag har fått angående min tunna Power Pro braid är att den ser sliten ut. Så är det, det är en braid som jag har använd för mitt stalkingfiske, den har ingen färg och den har med tiden blivit super mjuk, men den är fortfarande väldigt stark och nu tar den emot färg på en väldigt bra sätt och den flyter inte lika bra längre.

Jag lindar den på en spole och sen ger jag den lite fläckar med brun, grön och svart tusch och sen är den klar för mina riggar, bara att dra ut den biten man behöver och kanske fixa till det lite extra innan man använder dem.
Denna Turn - over retar mig lite, men flera har drabbats av detta fenomen som sker varje vår och höst, fisket i Rismåla drabbades under höstträffen, Johan på udden blev utan fisk, medans Martin som fiskade inne på den skyddade badplatsen fick tre karpar.

Senast jag fiskade fisk jag både karp, braxen och Sutare, viss visste de vad som var på gång, jag är övertygad om det. När fisk märker omslag till det sämre, så äter dem oftast mer innan omslaget kommer.

Andra som jag har pratat med har haft dåligt resultat senaste tiden och jag kan bara gå tillbaka i mina noteringar och se att mönstret stämmer helt perfekt, det är just nu, när dem första frostnätterna kommer att detta sker, men det kommer att bli bättre om någon vecka, när fisken har vant sig vid temperatursänkningen.

Precis när jag hade pratat med Slyna  per telefon igår, så kom ett SMS med orden att bilen är död, den starter inte! Min ängel stod i Kalmar, men det löste sig och jag blev hämtat hem av en polaren, så nu ska jag gå ut och byta batteriet till ett nytt, så man kommer iväg i morgon bitti, det blir fiske i en skydda vik och kanske håller Satan sig borta ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.