tisdag 29 oktober 2013

My daytime gear.

Det var värst var det fläktar på ute, någon nämnde namnet Simone och jag undra varför alla stormar har en kvinnas namn? Jag tror mig veta detta kanske? Jag har haft samma fruntimmer i snart 32 år och visst har det varit 42 sekundmeter i köket ibland, men inte så ofta, som en del av mina "vänner" säger. 

Ingen har dött eller blivit skadat här, men det gäller att hålla sig kvar, vilket kan vara svårt, när stormen når sin pik i köket! Det var betydligt värre hos Slynan senast stormen Anna gick, då blåste ena husgaveln ut på gräsmattan och jag såg honom inte på flera månader! Så där var det fläkt och fart kan jag säga.

Nu ska jag ställa er nyfikenhet! Flera av bloggens läsare undra lite över vad jag har med mig under ett dagpass och det var inte så svårt för mig att beskriva och i den gångna helgen, var det bara att ta bilder på det som finns med och nu skriver jag texten och sen är ni snorkiga ungdomar nöjda eller hur? ;-)
Min spöbag eller Holdall är för det mesta denna JRC 5 - Rod Cocoon, som tar dem största sheltren eller min Dave Lane Brolly, jag får rum med två håvar + handles, alla stormrods till sheltret, 3 - 4 kaströr i olika dimensioner, min Rod matt och 5 spö som är färdig tacklade.
Spöna är skyddade av en tjock vadderad PVC klaff som dels håller varje spö fast och skyddar den stora buttringen på ett bra sätt. 5 spön och jag tror att man räknade med tre karpspö, ett spodspö och ett featurefinderspö.

Tyvärr är denna inte gjord för 50 mm ringar, det är den för gammal för, men det går att få plats med 5 spö som har 50 mm ringar.
Rullarna skyddas av dessa 5 väl tilltagna fickor, som klarar alla Big Pit Reels på marknaden. Dessa Holdalls fanns i 13 fot och i 12 fots längd, som min, men tyvärr finns dem inte längre på marknaden och jag köpte min av Slynan för 500 spänn och det är jag väldigt tacksam för, Bengt har goda sidor han också!
Jag har två av Gardners Buckets, en för boilies, pellets, crumb, färdiga bags eller sticks och mina katapults, den andra tar alla sprays, dips, gluggs och krokbeten.

Jag gillar dem med sin enkelhet, vattentät botten, bra bärhandtag och dem rymmer ganska mycket och man ser lätt vad man behöver ...
... och samtidigt är dem perfekta att hänga över handtagen på en Barrow och man plattar bara till dem, när dem inte är i bruk och då tar dem ingen plats, även en fin vattenhink under varma sommardagar, var du måste hålla karpen blöt hela tiden.
Mitt Carp Care Kit består av JRC´s Carp Cradle, som är väldig smidig i storleken, tar bara en minut att sätta upp. Jag använder dock även Gardners stora matta med namnet Safety Sling mat XL, för vissa tillfällen som stalking eller om jag har svårt att ta mig ut till fiskeplatsen.

Två justerbara ben gör att du alltid kan få Cradlen att stå rakt, det finns två dräneringshål och den torkar förvånande fort. Du kan skydda dina knä med locket, som du även kan lägga över fisken.
Trakkers Armo Retention Sling passar som en smäck över Cradlen, lite vatten i en burk och allt är blöt på 2 sekunder, en Peang, mitt Carp Care Kit från Korda ligger i den lilla fickan, som ni kan skymta på Cradlen och en lång bankstick med core ligger under, om jag skulle behöva att lägga ut fisken en stund i vattnet.
Jag gillar Delkims och jag använder 4 röda EV i mitt fiske, jag behöver inte TXI, jag ligger nära mina spö och har aldrig sovit genom ett take och kommer aldrig heller att göra det.

Mina Hangers är Gardners Bugs i mini och nano - modellerna, vita till färgen och alla 8 har gröna eller blåa Betalights. Jag har extra weights till alla och har även möjlighet att fiska med dem på en längre cord och då blir det slack lining.

Jag har haft denna Matrix Patriot Pod i 2 år och den är sanslös stabil, jag har inte sett eller hittat något som är mer stabilt, det är t o m lite besvärligt att rätta till något t ex en höjning av en banksticks, så stel är den!

Jag har två längre sticks till den och jag har Matrix Buzzer bars för 2, 3 och 4 spö. Det är rostfritt, dyrt, tungt, men det är stabilt och den kan inte välta och den håller hela mitt liv, jag lovar!

Spöna här är Greys X-Flites med 50 mm ring, 12 fot och med testkurva på 3 lb. Långtkastande spö med superbra drillningsegenskaper, rena drömmen som jag köpte för 4000 kronor.

Rullarna här är Daiwas Tournament 5000 T, snygga, svindyra en gång i tiden, superbroms och gång, 7 kullager, Twin Buster, inget superstopp, klassiska rullar som numera är kult bland många karpfiskare världen över och jag har ett hardcase med 4 extra spolar till dem.
Casper i Sollentuna påminde mig om att jag skulle återkomma med min Rucksack efter ett tag, det har jag glömt och det ber jag om ursäkt för Casper och ni andra.

Jag har använd denna River Rover Rucksack i drygt ett års tid och som ni ser så är det lika fin som när den kom ur paketet, inte ens färgen har mattats av, vilket brukar ske ganska fort.

Gjord i 600 Denier nylon, som är vattentät och ett väldigt starkt material och bottnen är vattentät genom en PVC - gummirerad bottenplatta.
Översta facket innehåller fiskekorten, riggar på 2 - 3 riggboards, min anteckningsbok, tafsmaterial och diverse rig - bins, handduk mm.
Det stora facket innehåller en stor tackelbox, en mellanstor tackelbox, en stor rig - pouch, ett Barrowcover, 5 tuber med olika PVA, mina bivvypegs, mina bly, burken med foamnuggets, pannlampan och min Krusha.

I det främre facket finns min Tackelbox som jag använder under fisket, en box med färdiga leadcores och en liten box med sorterade blyhagel för finjustering av beten, lite pennor och tändare.
Ena sidofacket innehåller mina två askar med fakebaits, plastpåse för blöta saker, tång, kniv, reservbatterier, toapapper, en handsåg, en Sekatör och några askar med diverse blyhagel och min burk med Tungstensputty.
I det andra sidofacket finns det ett extra Carp Care Kit, två krokaskar, mitt förstoringsglas med lyse, en liten radio, ett litet Emergency Kit med plåster och förband om olyckan skulle vara framme, en påse Fishermans Friend, så man håller halsen i ordning.

Som ni ser så släpar man med sig en hel del som kanske kan kännas onödigt, men jag fiskar oftast ensam och vissa saker ska bara finnas med, då dem kan bli viktiga för mig.
Mina beten just nu? Jo, jag har nog snöat in på Mistrals Tutti - Frutti boilies i 15 mm denna höst, de ger bra med fisk, både på bottnen och som här, en snowman presentation som endast hålls nere av Muggan i storlek 8.

Jag använder endast Mistrals boilies och beten sedan 3 år tillbaka och har under dessa år landat närmre 500 karpar på dessa beten och lite Doggy förstås och någon brödbit också.

Jag går inte in på riggar, ni ser dem nästan dagligen och ni vet vad jag använder och effektiviteten och dem fina hookholds, det är bara att ta efter och ni landar flera fiskar.
En sak som jag aldrig lämnar hemma är dessa mini pop - ups från Mistral, 6 - 8 mm stora och de har neutral doft, så du kan ge dem vad du vill. Jag har dem främst under den mörka tiden av året från oktober och framåt, men jag har även haft dem som stopp för en Doggy hundmatsbit och dem intresserar karpen och den ska undersöka dem och resten kan ni.

När jag är inne på beten, så vill jag till alla och främst nybörjaren säga! Det pratas väldigt mycket om beten typ 10 % om vilka beten, som är bra och resten är prat om vilka beten som är skit eller så kallade crap - baits i landet. Hur vet man det, när man inte har provat dessa beten?

Till er vill jag bara säga, prova många beten och gör din egen bedömning av dessa, jag vet att en del sågar Mistrals beten, fast dem inte ens har provat dessa beten. Det blir lätt så, när man "tillhör" ett annat bolag/team, som har ett annat märke och konkurrensen är tuff kring försäljningen och de som fiskar med just dessa beten, ska såga och prata ner konkurrerande betesmärken.

Gå din egen väg, prova dig fram, läs och lyssna, vilka beten är det som det skrivs om? Inte många eller hur? Det mörkas överallt, så jag förstår inte denna politik!

Kan vi lita på att karpen i tidningen eller på videon verkligen är fångat på det bete som man säger? Ta det hela med en nypa salt och prova dig fram, ställ frågor till dem ärliga, de som kan detta med bra karpbeten, så kommer du långt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.