söndag 27 oktober 2013

Snuva, frossa, feber och Carp fewer, men Mugga Claw - riggen visade sin effektivitet!

Det började redan med halsont redan på natten till fredag, men jag åkte iväg till Bloms vik ändå, men jag velade en bra stund på morgonen. 

Kaffe var på termosen och mackorna var klara och jag vet jo hur det blir, om man stannar hemma - Man blir bara galen och undra sen över hur det hade gått och med resultatet i hand, så var det bra, jag åkte!
Så väl framme var det White Chocolate rakt fram på två spö längs näckrosorna och två spö med Tutti  - Frutti rakt in ibland näckrosorna, som nu var glesare, allt eftersom dem sjunker ner och karparna river sönder dem under drillningen.

Det gick några timmar och inget syntes till eller fångades och det gav mig en konstig känsla och något måste göras, så jag tog en del blandade boilies från diverse påsar och lade dem ...
... i Kordas Krusha och malde det hela rätt så fint och jag hade även i ett par pop - ups, som skulle flyta upp till ytan, fast bara små biter, som aktiverar småfisken.
Det jag gillar med Kordas Krusha, är att den klarar väldigt torra och hårda beten och man bestämmer själv hur mald och hackat det ska bli. 

Här är det Tuttis, Chocolate, lite Strawberrys och ett par lila färgade pop - ups och denna färgglada meny fick det bli för dagens bags.
Alla spöna fiskades med Mugga Claw - riggs, mest för att jag ville visa er effektiviteten hos dessa riggar. Dessa är ready to launch, fast dem ska ha ett par små bags och ett dopp i Tutti Slime först!

2 x 15 mm sjunkande boilies och en snowman av 15 mm och 12 mm pop - up, var mina vapen denna fredag och under lördagen körde jag också en Snowman av 15 mm och 12 mm pop-ups igen, något jag kommer till lite senare.
Två identiska riggar och jag önskar jag hade en video för att visa er hur snabbt denna rigg vänder sig, här låg riggerna side by side och jag drog i riggen och ni ser själv att det sker samtidigt och man ser ingen skillnad med blotta ögat.

Jag gillar Mistrals Tutti - Frutti som har en super synlig orange färg, som nästan går över i fluororange, doften är enastående och karparna gillar den, något jag skulle få uppleva vid 10 - tiden.
Muggan sitter som berg och fisken rev sönder båda mina små biter av tubing på kroken, men det är lätt åtgärdat, är det bara det som ska till för att landa en karp, så kan jag byta ut många bitar tubing under en dag.
6 kilo vägde denna spegel, som spankulerade runt inne i näckrosorna, lite bubblor såg jag på ytan, bland dem nedfallna löven och jag var på hugget, direkt larmet gick igång.
Högre spö hade denna snowman presentation med KD - rigg och det skulle ta lite mer än en timme och så kom nästa karp, jag stod och pratade med Svenne Blom och precis när han var uppe vid vägen, skrek mitt högre Delkim.

Sven undrade vad fan det var som lät - Det är jag! - Du? Är det du som tjuter? Nej, det är en fisk, jag stod redan med spöet i handen och drillade karpen och Sven tyckte det var trevligt att få se en karp live.
Vi vägde fisken till 7,2 kilo och Sven fick äran med min kamera och det gjorde han bra, måste jag tillägga! Sven blev så exalterad att han hämtade Mary, hans fru så även hon fick se fisken, fattas bara, de äger marken man sitter på!
En väldig fin och vacker höstkarp som blev dagens sista, jag mådde inte bra och ville egentligen bara hem och lägga mig, men innan jag drog lade jag ut lite Tuttis i viken, man kan jo faktiskt bli bättre under natten eller hur?
Lördag morgon ...  Jag mådde, får man skriva piss, nu gjorde jag det och med facit i hand, så skulle jag nog inte ha åkt, jag har en svullen hals, halsfluss, feber, en satans förkylning och kan inte sova och sitter nu vid 3 på söndagsmorgonen och skriver dessa rader.
White Chocolate hade inte givit mig någon karp under 2 dagpass, vilket förvånar mig mycket, med tanke på att förra höst och vinter var dem supereffektiva, kanske har dem små fiskarna lärt sig den vita färgen?

Hur eller hur, så åkte det ut Strawberrys med Anis Oil, en lätt coating av dessa beten och det hade dragit sig in och doften var väldigt fin.
Ett spö med 2 x 15 mm sjunkande boilies och ett spö med en Parted Snowman, var man delar lite på dessa beten, jag vet inte vad det är, men ganska ofta, så är det just dessa lite delade beten, som tas för av allt.

Samma Strawberrys blev till lite crumb i Krushan och inget annat, dem andra två spöna fiskades, som vanligt med Tuttis inne i växtligheten, det hade jo funkat dagen innan.
Timmarna går och klockan hinner bli 12.30 innan det händer något och jag satt länge med den ömma halsen, rethostan, spottade och fräste, samtidigt som jag funderade på om jag även i dag skulle kunna leva upp till min Badge.
Det gick bra, först ett drop - back som jag fick veva ifatt och sen en fin fight en bra bit ute i viken. Karpen hade fått smak för mina 2 x 15 mm sjunkande Strawberry boilies och den räddade min dag och nu var halsen inte så djävlig längre.

Jag hämtade Svenne Blom, som var ute och räfsade löv i trädgården och än en gång gjorde han det bra med kameran och jag kan bara tacka för hjälpen.

Martin ringer mig efter en stund, han fiskar i Linnéasjön ihop med Johan Almquist och det verkar som att jag guidade upp en spegel på 8,8 och en fjällis på 4,9 kilo till Martin, de fiskar på min gamla röjda plats och det ska bli spännande och se om hans 8,8 kilos är samma, som jag fick på platsen - jag hoppas inte riktigt det!
Mistrals Tutti Slime/Carp Glugg, kärt barn har många namn, den är supereffektiv i kalla vatten och jag märker det mer och mer allt eftersom det blir kallare och den är ganska dryg och sitter bra på bags, boilies, sticks mm och den löser sig snabbt och skickar ut sitt fruktiga budskap.

Jo, jag håller på att glömma en sak som kunde ha blivit en katastrof, det hände under fredagen, var jag skulle kasta ut sista spöet och linan gick av! Det blir ett farsansfult plask och 3 sekunder efter hoppar min Bug på tredje spöet upp 4 cm!

Jag fixar till spöet och kan inte låta bli att tänka på att det ligger en rigg med beten och bag ute i gölen och den är till stor fara för en fisk.

Men när jag senare ska byta bete på tredje spöet och vevar in, så blir det plötsligt lite tyngre och Bingo! Där kommer min rigg och och den riggen var linan gick av in samtidigt och det sker nog bara en gång på miljonen!
Lite om Mugga Claw - riggen, här är det två identiska riggar och det gäller att ha rätt avstånd mellan beten och kroken, som det är här på bilden, då är den som bäst och i 9 av 10 försök, så landar du karpen, som var framme.
Här ser du hur det ser ut om karpen har kommit undan med blotta förskräckelsen och du ser det på den nedersta riggen. Karpen sög upp betet och spottade ut det med såpass stor kraft att riggtuben har flyttat sig upp mot knuten.

Grunden till att jag visar er detta, var att under lördagen kastade jag ut och tyckte att mig rigg och tackel landade lite konstigt och jag skulle veva in det och rätta till det hela, men glömde på något sätt bort detta eller om det var lite slarvighet från min sida.

Vad som händer 2 minuter efter att jag har pratat med Johan, som ringde från Linnéasjön, var en blixtsnabbt smäll i min hangers på just detta spö och 5 minuter senare vevade jag in en trasslat rigg! -Fel uppstår i karpfisket, men jag acceptera dem inte och detta kostade mig en karp ...
... eller var det denna, som jag fick 35 minuter senare på riggen som låg 4 meter bredvid den trasslade? Det får jag nog aldrig veta, men jag vet att jag packade ihop mina grejer i regnet och jag vet att det fanns minst en karp till på platsen, jag såg den visa sig i ytan, när jag vevade in sista spöet.

Jag vet även att något fiske, det blir det inte idag, jag har en del bilder att göra och en del som ska med i två features kring era frågor, ett par recensioner ska också göras och sen ska jag helt enkelt bli frisk, det finns jo mera att fånga innan isen kommer!

Avslutningsvis hoppas jag att Johan får karp i Linnéasjön, två resor hit utan, det går inte grabben! Jag vet att natten till lördag var stendöd och hur det har gått sen vet jag inte. Men jag kommer med lite bilder Martins fiskar och hoppas som sagt även på en bild med Johan och karp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.