fredag 1 november 2013

En speciell hampa med mycket arom, krydda och den sprider sig fort bland karparna och de älskar denna hampa!

Idag går vi in i novembermörkret, vattnet är klart som Gin i vissa vatten, men alla vattnen har blivit klarare, men samtidigt blir karpens syn sämre för varje dag som går och vi ska öka lite på doften för att locka in den och vi ska eller kan öka synligheten på våra beten. 

Mitt tips är en super het och kryddat hampa, som med sin vätska, verkligen väcker upp karpen från långt håll och från slumrandet som kommer att infinna sig om vi inte håller igång dem och det sker tack vare ingredienserna, ni nu ska å se och det är bara att följa med i svängarna.
Häll upp ungefär ett kilo kokt eller skållat hampa i en mindre hink som har ett bra lock, försök att inte få med så mycket av vattnet, som denna hampa koktes eller skållades i med i hinken, så torrt som möjligt är bäst här.
Med Hampan i hinken tar du bort så mycket av vattnet genom att låta det rinna ut och därefter tillsätter du 50 gram Chilipeppar, så stark du kan få tag på, dessa chilipeppars finns på Ö o B i tre olika styrkor och jag väljer alltid dem starkaste för mina beten.
Rör ner Chilipepparn ordentligt, så allt blandas på ett bra sätt och låt detta stå i 10 - 15 minuter och sen rör du om igen och ...
... nu tillsätter du 4 - 5 toppade matskedar med O`boj chokladpulver och rör ner detta ordentligt, blandningen blir endast lite ljusare till färgen ...
... sen tillsätter du 15 ml av Brännis Svart peppar dipp, jag använder en matsked fyllt till bredden, som det ses här på bilden. Rör om ordentligt i hinken igen och låt stå i 10 - 15 minuter och rör om igen lite och sen ...
... fyller du hinken med vanligt mjölk, så pass mycket att hampan precis täcks av mjölken rör om blandningen ordentligt och allt blir genast lite lösare i konsistensen, men vilken härligt kryddig doft det nu sprider sig i köket.
Nu är din hampa färdig och nu ställer du in den i kylen under några dagar eller ännu bättre utomhus i tre dagar, så allt kan gosa ihop sig och har du hinken ute, så vill mjölken surna och det gör bara doften och blandningen ännu bättre.

Innan du ska använda denna hampa till fisket, så kan du öka mängden mjölk och O`boj choklad, det ger stora fina moln`, som sprider ut sig med vinden och vattenströmmarna och dra till sig fisken.
Vill du ha pellets i blandningen, så kan du ha med dem från första början och lite precis innan fisket, karpen gillar Mistrals Ten Pellets och deras crunchyness och jag gillar att det finns 10 olika pellets med lika många upplösningstider
Vill du ha en mer stadig mix av det hela eller tillägga någon fishy doft, så kan du tillsätta lite av Mistrals Kriller Groundbait eller någon annan Groundbait som har en annan doft, utbudet är stort och det är bara för dig att välja.

Den visade hampablandningen älskas av alla Cyprinider i sjön och de mindre av dessa kommer in först och sen kommer karparna in och tar över kalaset och du ska veta att kryddblandningen, är så pass stark att den sakta, men säkert dödar växtligheten på bottnen, var detta sjunker ner.

Så du slår två flugor i en smäll här, dels ren botten att fiska över och dels en hampablandning du kan lita på när det gäller effektivitet och dragningskraft. Så gör dig en blandning, innan killen i nästa swim läser detta och kommer före dig!

Första november! Nu börjar den härliga tiden vid vattnen, korta dagar utan vidare solchanser, mörkret vilar över oss, som är kvar därute, under 15 - 16 timmar per dygn, regnen, fuktigheten, problemet med tidsfördriv. Är du kvar?

Jag är kvar så länge jag kan få mina beten  vattnet, jag bryr mig inte om 16 timmars mörke, jag kan fördriva tiden på ett bra sätt och jag skall uppleva karparnas vinterfärger mot den gråa bakgrunden, under dessa till synes trista dagar, var allt går i gråa färger, dimman, luftfuktigheten eller frosten, som förseglade allt under natten, jag ska se dessa vackra färgsprudlande karpar, även i år och nästa år och nästa år och nästa ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.