fredag 8 november 2013

Här hittar du karpen under hösten och vintern. Del 2.

Vi fortsätter med sista delen i detta och först och främst vill jag säga att karpen slutar inte med att inta föda, bara för att det blir kallt i vattnet. Visst den går ner på sparlåga, men den måste äta för att hålla sig vid liv.

Karpens metabolism (ämnesomsättning) är inte den samma som under den varma perioden av året, långt därifrån, men att tro att karpen slutar äta i början av oktober och sen skulle stå i total dvala fram till maj, det följande året, det kan nog vem som helst klura ut, att så är inte fallet.

Karpen äter, dock betydligt mindre mängder och den gör det under väldigt korta perioder under dygnet, kanske en - två gånger under ett dygn. 

Mäskar du i fiskens närhet, så äter den mera, då den förbränner energi på att söka och äta föda och jo mera lätt tillgänglig föda den har, jo mera rörligt blir fisken och jo mera energi förbränner den.

Mäskar du inte, så övergår fisken till sin normala aktivitet, som består av en lång period av vila och 1 - 2 korta avstickare till lite naturlig föda, men det är också allt karpen gör. Mäska betydligt mera under veckan och väldigt lite när du väl fiskar, det är rätta melodin.
Det är oftast djupare inne vid kanten vassen, precis var den växer upp och här finns det ofta en lite mjukare botten, var det samlas en stor del föda, som Bloodworms, musslor, sniglar och diverse mollusker, som karpen gillar och det kan faktiskt vara svårt att flytta ut fisken.

Så fiska så nära vassen du bara kan, kanske med en lite längre rigg, som inte begraver ditt bete eller om du kan, så prova att flötmete, det är en suverän metod som ger en tidig nappindikation.
Här är väl bevis nog för att dem äter i kallt vatten och är rörliga i kallt vatten. Här ligger isen kvar och karparna tar floaters från ytan.

Jag lyckades med två fiskar denna dag och att se dem försöka ta floaters som låg på isen, det har bränt sig fast i mitt minne, dem simmade på rygg under isen och man såg munnen suga mot undersidan av isen - En ganska fräck upplevelse!
Under dessa klena grenar och buskens rotsystem hittade jag två karpar, som stod stilla och man kunde knappt se gällocken röra sig, allt jag gjorde var att sänka ner en rigg med en större bag av boiliebitar och boiliecrumb och jag hade inte ens larm eller någon banksticks.

Spöet vilade mot en gren och 20 minuter senare vek spöet ner sig och dansen var igång under busken och det slutade med en fin spegelkarp på ca 6 kilo och den räddade min dag.
Kan du, så fiskar alltid där solen ligger på det mesta av dagen, här är det varmast och karparna går in här för att sola och värma upp sig.

Det är oftast här man ser fisk visa sig i ytan, dem solbadar och ligger oftast högt i vattnet och en Zig - rigg kan ge väldigt bra resultat och likaså en floaters på ytan.
Hur många gånger har du inte gått förbi något som liknar detta vid ett vatten, en stor vassrugge, som ligger nära land! Man tar ingen notis av denna, inte ens på sommaren och definitivt inte under höst och vinter och det gynnar karpen.

Den har värme från vassen och den får värme från land (jordvärmen), den har skydd över huvudet och den har sina gånger inne i vassruggen och där finns alltid lite naturlig föda, som  hållar den vid liv och det förbigår vi år in och år ut.

Lite mäsk ett par gånger i veckan, ser till att dessa fiskar får lite annat att äta och leta efter och en rätt placerad rigg, kommer att ge resultat ganska snabbt eller varför inte ett flöte med levande maggots och ett väl synligt fakecorn.
Här två flötmetespö utlagda under var sin buske, det var så nära denna dag och jag såg en fisk uppemot 12 - 13 kilo, som stod och solade sig mellan dessa buskar.

Min puls var lika hög som min profil var låg, då jag hade solen i ryggen. Fisken försvann tyvärr allt eftersom solen flyttade på sig och sedan försvann, men chansen fanns där, tyvärr fick jag inte chansen att landa fisken.
Ännu en bra feature för höst och vinterkarp. Mycket skydd, lagom djup och jordvärme. Prova dessa ställen genom att mäska lite och ofta och sen fiska av dessa platser under en timmes tid och sen går du vidare till nästa ställen o s v.

För eller senare hittar du platser som håller fisk och du kan återkomma hit varje år. Karpen befinner sig ofta på samma ställen år efter år och skriv ner vad du hittar, fångster, tider, beten, metoder, så mycket som möjligt och din framtid blir lite ljusare i november mörkret.
Jag var inne på lite kring beten under den kalla årstiden igår och jag rekommendera dig att använda små, väl synliga beten med mycket doft, det fungerar helt klart bäst.

Bland dofter finns det hur många som helst, men Tutti - Frutti, Apelsin, Pineappel,  fruktdofter överhuvudtaget är bra, likaså choklad, söta krämiga och kryddiga dofter.

Välj alltid din utrustning efter ditt fiske och platserna, för öppna vatten räcker det gott med en Kurv Shank i size 10, men under en buske med rötter, så kanske en size 6 är bättre.
Fiska alltid så rakt mot en buske eller annan snag, så du kan dra bort fisken direkt från dessa hinder, sitt vid spöna och lämna dem inte, se till att fisken inte kan ta någon lina i runnet.

Vid flötmete gäller det att hela tiden ha bra linkontroll och kroka och få bort fisken direkt, en running - rigg kan var bra, då den ger en tidig indikation på vad som är på gång, men jag föredrar att ha ...
... denna rigg under en buske eller annan snag. Ett 3 - 4 oz Flat Pear in -line lead med leadcoren på utsidan av blyet och en ganska kort rigg, oavsett om det är bottenbeten eller som här en pop - up boilie.

Vad som sker i runnet, är att karpen rusar och försöker att skaka bort det otrevliga och blyet släpper direkt och det blir betydligt lättare att få ut fisken och att senare landa den.

Riggen syns väldigt bra här, men med lite mäsk över och lite fisk i rörelse, så försvinner den ganska snabbt och endast betet syns. Man kan även kamouflera riggen med lite olika vattenfast tuschpennor innan man lägger ner den till fisken.
Spridd dina beten vid fiske på öppet vatten, men prova även att ha ett spö med koncentrerad mäsk rakt över din rigg.

Jag använder Gardners Pocket Rocket till detta och även för att fylla på under en buske, dessa små Spoddar skrämmer inte fisken något nämnvärt, men jag mäskar aldrig över en fisk, om jag ser den!

Små boilies, boiliebits and pieces är vad jag oftast använder och jag häller även ner en del dipp direkt i Spodden och skaka loss det hela under en buske eller annan plats var karpen befinner sig.
Chilihampa är min favorit under höst och vinter och även denna blandning av hampa, tigers och lite fodermajs och jag blandar ofta ner lite Corn Steep Liquer, innan jag mäskar ut detta.

Jag lägger ner denna mix och återkommer efter 1 - 2 timmar och kollar platsen, har det varit besökare, så lägger jag ner en mesh - bag med krossade tigers och fodermajs och fiskar med 2 - 3 bitar tigers nuts och bagen doppas i CSL och det brukar rassla till ganska snabbt i både busken och min hangers.

Det var allt för denna gång, nu ska jag sätta mig och blanda lite doftämnen och se vad jag kommer fram till, det finns ett ordspråk: - If it aint broken, don´t fix it! Men jag måste prova lite olika saker och se om det finns lite svängrum för förbättringar och vi kanske tar en titt på detta senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.