måndag 18 november 2013

Linnéasjön i forna dagar.

Liljan i Kalmar har bombat mig än en gång med fina gamla bilder och jag är tacksam för detta och nu tar vi dem sista bilderna av en svunnen tid. 

Snart kommer dem nya elementen och förhoppningsvis är dem uppe på 2 dagar, det börjar bli lite kyligt om fötterna och annat utan värme i huset, så det får gärna gå fort.
Badplatsen "Gröna plätt" igen och det är lågvatten i sjön och jag fattar inte riktigt bilden, för där grabben står, är det en djupbrant rakt ner till ca 4 meter, men bilden kanske bedrager mig lite?
Här är det gamla badanläggningen på den nya badplatsen och ni som fiskar i sjön, kan nog föreställa er hur livat det var på den tiden med allt folk.
Lite färgglatt var det här på "Gröna plätt" När denna bild togs vet man inte, men det kanske är min fru som står i vatten till knäna här?
Detta är Strandvägen, innan alla husen byggdes och vägen kom fram med asfalt mm, numera kallas den stig för kärleksstigen.

Bilden är tagen innan hopptornet och badanläggningen byggdes, men när bilden togs vet jag inte, kanske på 40 - talet?
Lågt vatten och bilden är tagen vid "Stentrappan" här är det sandbotten, men numera är det sten och grusbotten här och fullt med näckrosor.
Här är det stigen genom Joelskogen och mycket har ändrat sig sedan denna bild.
Är det Abbormete på gång här utanför Joelskogen eller är det två killar, som letar features och mäskar från båt efter karparna?
Sista bilden här är tagen nere från bilbron och rakt upp mot platsen var Linnéahemmet ligger, är det ett båthus i vattenkanten eller var det så Linnéahemmet såg ut en gång i tiden?

Jag tycker dessa bilder är roliga att studera, man kan se lite hur det var för i tiden, alla ändringar o s v.

Sjön har varit med lekplats sedan jag fick min första karp här, vilket skedde den 15 maj - 82 och jag är fortfarande kvar och försöker lura dem ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.