lördag 16 november 2013

Linnéasjön på 50 - talet.

Jag behövde en paus i målararbetet och en bra paus blev det, när det plingande till i burken och det kom ett riktigt gott mejl från Liljequisten i Kalmar.

Han hade rotat långt ner i arkivet och hittat några väldigt intressanta bilder från 50 - talets Linnéasjön och dem tar vi upp här och alla, som har fiskat i sjön, kan se alla ändringar som har skett genom drygt 60 år.
Denna bild är tagen mellan bilbron och den nya badplatsen, som fick namnet "Gröna plätt" det fanns på den tiden en massa mindre öar, som drev runt i sjön och kanske fanns karparna här redan, dem rymde jo från Svarte göl våren 1956 under en enorm översvämning.
Jag skulle gissa att denna bild är tagen vid dem tre små stugorna eller lite längre upp i sjön, här fanns det lite att sitta på, så man kunde njuta av utsikten och man ser hur stor maden en gång i tiden var.

Ungefär rakt nedan för huset i bakgrunden ligger inloppet och "Vesan" och till höger i bilden ligger "Udden" var så många har landat sin första karp.
Badplatsen "Gröna plätt" som man med tiden måste ha jämnat ut, så här brant ner mot vattnet är det inte längre, men det var en väldig populär badplats på den tiden och även i dag.
Här ligger folket och slappar och i bakgrunden syns det stora badhuset på gamla badplatsen med hopptorn, bassäng och läktare, vilka tider och här lärde nog många Nybroiter sig att simma.
Två Svanar och i bakgrunden ligger hela badpalatset, numera är allt borta och det är bara en gräsmatta kvar, som dagens folk solar och festar på.
Den största av dem flytande öarna, drev in i norra delen av sjön och fastnade till slut och samma ö bildar nu en liten smal kanal var jag fångar mina karpar.

Det roliga är att ön ser nästan identisk ut i dag, som då och många karpar har passerad runt denna ö och landats på doggy i kanalen eller åk dit på boilies vid Udden.
Jag ser inte Jack "Snorjack" Karlsson på dessa bilder, men detta original fångade en del karpar, som han sålde till stora hotellet i Nybro och jag spekulerar i om det är han, som har byggt sig en spång ut till öppet vatten här? Satt han här med sina stora brödbitar och stalkade sina fikar?

Karpfiskare var i farten tidigt och man byggde nog redan sina pegs på den tiden, var bilden togs. Jag ska fortsätta med målandet och passa på att tack Conny för dem fina bilderna och jag ska studera dem senare i kväll. Stort tack vännen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.