måndag 11 november 2013

Nash Tackle Perma pop -ups.

Jag vet inte vart dem tog vägen, men dem försvann från den svenska marknaden och i England har jag inte heller sett dessa plastkulor, som är öppningsbara och klarar alla småfiskarnas och kräftornas grymma attacker. 

Dem finns, dem finns hos SportDress i Köpenhamn och det till priset av 40 danska kronor och du får en burk med doftämne och 6 stycken Perma pops för det priset, i fall du finner dessa fakeboilies intressanta.
Jag vet att dem finns i 2 storlekar 15 och 20 mm och i minst tre dofter Formula One, Whiskey och en till, som jag just nu inte kommer på. Men storleken på 15 mm, som jag har är nog mera 12 - 13 mm, det kan vara bra att veta.

På bilden ovan visas hur man monterar Perma pop - ups på ditt hair och det går bra, men på detta sätt läcker doften ur alldeles för fort, enligt mitt tycke och jag har vänt upp och ner på montaget av dem.
Det finns ett lock med ett litet hål och ett större hål på varje Perma pops, man kan använda sig av ett hairstopp, men jag gör lite annorlunda som ni snart ska få se.
Här ses det lilla locket med sitt lilla hål och det räcker gott och väl för att doften ska sprida sig långsamt och under en längre tid i ditt swim.
Vi tar bort det lilla locket och nu ser vi kammaren för doftämnet och det större hålet.
Jag sticker genom min hair needle i hålet var locket ska sitta och det andra stora hålet och drar ut öglan, som visat här och ...
... använder det lilla locket som hairstopp, genom att det klämmer åt ditt hair och det sitter väldigt bra på detta viset och doften sippra ut långsammare och din Perma pop - ups, kan ligga ute betydligt längre och locka till sig fisken.
Här en närbild på locket och det räcker gott och väl, för att doften ska komma ut och locka fram fisken ...
... jämfört med det stora hålet, var det går lite väl fort för doftämnet att försvinna. Det ska tilläggas att har dessa plastkulor/fakeboilies väl legat i en dipp, så kommer dem att dofta av dippen under väldigt lång tid och det går inte att tvätta bort doften helt.

Det går dock bra att använda dem igen i en annan dipp och det ska sägas att flyt förmågan är inte så värst kraftig, men dem resar sig och är perfekta för en Snowman presentation eller som dem är och det är bra alternativ för vatten fulla av störande arter eller kräftor.

Ett litet tips för ett balanserad bete, är att man lägger ner ett litet blyhagel eller en bit Tungstensputty, tillsammans med doftämnet och sen stänger man locket och kollar, så din balanserade Perma Pop - up sjunker sakta eller fungerar som en whafter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.