måndag 4 november 2013

Vad fick plats i Quivern? Viktig service på din Barrow och fick Gunzan plats?

Som jag tidigare lovade, så har jag nu kollat upp hur mycket av dem grejerna, som jag hade i min "stora" JRC Holdall, ganska mycket, men behövliga grejer för mitt fiske. 

Men skulle en liten Wychwood Quiver klara av att ta alla dessa grejer? Vi ska titta på det och lite annat också i dagens inlägg.
Här till vänster min Wychwood 6 - rod Carp Quiver tom och min fulladdade JRC Holdall, det kan väl aldrig gå vägen eller?
Jag tömde facken för grejer här och endast 5 spön finns kvar i JRC - bagen. Vad jag tog ut var ett Nash 60 " Oval Brolly med fyra storm sticks, 2 håvar med Net floats, en Armo Large Retention Sling, min Rod Mat, ett lång banksticks för för vägning av fisk och den har en LS Weigh lifter monterad och avslutningsvis 4 kaströr i olika dimensioner.
Allt detta gick ner i Quivern utan större problem, det ända jag ändrade på, var att alla stormsticks nu ligger i fickan för håven och mina håvar hamnade i det stora facket längs med min Brolly.
Mina 5 spö från JRB bagen fick lätt rum och så även mitt spod/Spombspö, som jag tidigare hade löst bredvid, så att säga.

Med andra ord, så klara denna Wychwood Quiver mera än en stor lite otymplig Holdall från JRC, men vi har inte samma fina skydd för spöna, men du kan ha dina spö i spöfickor och ändå får dem rum på Quivern.
Det är snyggt, det är carpy, kanske till och med lite mera manligt och så kostade den bara 250 kronor på Rean hos metebolaget, klart man är nöjd.

Den är inte bara bra för oss karpfiskare, tänk dig denna för landfiske efter gäddor, 6 olika metoder färdig tacklade och ser man tillbaka på Gardner Barrow Bag, hur bra är inte denna i en pulka, ute på isen eller full av mat, dryck och era Jerkbaits mitt i båten?

Ända nackdelen hos denna Quiver i mina ögön, är att det fattas ett dräneringshål i bottnen, det har jag redan haft uppe under recensionen och man får nog minska ner lite på Velcrobanden, som håller fast spöna, inget fel att dem är för långa, bara bra att man själv kan justera längden efter sina spö.
Du har väl inte lagt av för året eller? Oavsett om du har det eller inte, så kommer den dagen var man tyvärr får inse fakta och den dagen ska du se över din Barrow.

Börja med att rengöra den överallt med varm vatten och lite rengöringsmedel, rengör vid hjulet och ge stången lite tunt fett och "rulla" in det lite.
Rengör dina handlebars och ge även alla skruvarna lite tunt fett och det gäller alla skruva på din Barrow, på en del Barrows finns det mycket, som bör smörjas eller fettas in inför ett längre uppbehåll i användandet.
Fötterna är väldigt viktiga att dessa hållas rena från grus, sand och dy mm, här samlas hur mycket som helst, så se över dessa också, innan du ställer in kärran!
Sist men inte minst, så strama alla skruvarna på alla rörliga ställen, dessa kan ha lossnat under året och det sker varje gång man fällar upp eller ner något, bara tighta åt dem och det är klart.
Familjen kom hem från Ullared eller Dårenas Paradis, som jag kallar det och till min lilla Gunzan, hade man köpt honom en fin ny säng  i måtten 85 x 120 cm och dem skulle väl passa min lilla Dunderklump?

Vadderad som en karpmatta, 15 cm höga kanter som har en dragkedja i varje hörn, så den kan bli platt och lättstädat och priset var 200 kronor.
Gunzan intog den direkt och lika snabbt insåg jag att den är för liten, han for inte rum med alla lemmar och man kan tyda hans besvikelse och sen började kriget mellan honom och hans nya polare ...
... Elephanten, som också ville ha en plats i nya sängen och jag vet utgången av detta krig, det kommer inte att ta lång tid, innan det ser ut i vardagsrummet, som om det hade snöat inomhus!

Igår kom en kvinnlig gäst på besök, som skulle hämta lite porslin och hon tyckte han var enorm stor och fråga vad han hette, jag var snabbast i käften denna gång och sa Chihuahua och kärringen tappade andan totalt i 13 sekunder.

Lite senare under middagen sa jag att det var länge sen Slynan var här på kaffe och Gunzan försvann som en avlöning ner i hallen till ytterdörren och där han han vaktat sedan dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.