söndag 1 december 2013

Punka, 1 december och två karpar.

Det blev ingen tidig morgon och det blev inget fiske, där jag hade räknat med. Det började med en punka på bilen som jag var tvungen att fixa, så det var på med ett sommardäck och sen få hjälp av en släkting. 

Så vid 9 - tiden var jag klar och jag tog en chansning i Linnéasjön med två spö och lagom framme kom solen fram mellan dem snabbt passerande molnen och några minuter senare, var det mäskat och spöna stod hyfsat raka på sina rests.
Kvällen innan hade jag lekt lite med fakecorns och skulle ha fiskat över ett större matta med majs och det brukar inte gå i Linnéasjön, som har en ofantlig massa braxen om man har oturen att fiska i deras närhet.
Men jag tänkte ändå chansa på ett av spöna och tog fram en av gårdagens riggar med ett sinking och ett floating corn och jag hade även några riggar som låg i Tutti - frutti dip.

Jag spred en burk majs med vindens hjälp och placerade mitt bete ungefär i mitten av dem utlagda guldkornen.
Solen kom och värmde gott, bra vind i ryggen och lite från sidan, men jag märkte inte av byarna, som nog låg mellan 15 - 17 meter! Det gäller att placera sig och riggarna rätt!
Som sagt ett spö med soaked fakecorn och så fick det bli tills braxarna blev för jävliga ... Jag hade inte en braxen på hela dagen och det lovade jo gott.
Det andra spöet fiskade med en 15 mm Mistral Tutti och ett gult fakecorn, ganska standardiserad bete numera hos många som fiska i kalla vatten.

Dock ska det sägas att mina crumbags var sprayade med Tutti - frutti och Pear Jargonelle Ethyl Alcohol flavours, så det doftade nog frukt över hela sjön.
Jag hade ett par bleeps vid 11 - tiden och det sker mitt i en av stormbyarna, så jag var lite osäker på, om det var fisk framme på vänstra spö med fakecorns eller om det var vinden.
Linebite, linlyft av en fena eller vindstöten? Jag har ingen aning, men här sker det saker efter ca 15 minuter och jag hinner ta foto på runnet.

Ingen braxen med den hastigheten, det gick i 200 och snart kände jag den härliga känslan av en karp i andra änden av linan.
En fin och vacker guldfärgat fjällkarp hade hittat platsen med min utspridda majsburk och även den två gula väldoftande gummibitarna. 

Fighten var ganska dramatisk, då den skulle runt bojen mitt på badplatsen, men jag höll undan under tiden vinden spelade Kinas nationalsång i min braid.
Mistral Tutti glugg hade än en gång rädda min dag och det bara rullar på med fisk hit och dit, precis som sig bör med bra beten och än så länge lever jag upp till min badge.
Drygt en timme senare är det dags igen på högre spöet med denna lilla fälla, en KD - rigg med en 15 mm Tuttiboilie och ett gult Enterprise corn, samt en pytteliten Crumbag, som sprayades med Tutti/Pear Jargonelle E.A

Denna karp drog en bit ut i sjön och igen blev det musik i braiden, men den kom snart in och kunde landas. Vinden ökade lite extra och jag undrade om någon av dem stora Tallarna skulle brytas av, när jag lossnade kroken och tog bilden.
Karpen var en ny fisk för mig, det verkar komma fisk till sjön från alla möjliga håll och kanter och det gillar jag inte med tanke på den stora risken för en smitta, något vi får se till våren.

Nåväl, jag fiskade vidare till 16.00, var jag hade andra åtaganden, men jag hade en kraftigt snärt på vänstra spö vid 14.30 och jag tror inte det var en braxen, dem brukar väl hålla på till dem fastnar eller?

Jag är mer än nöjd med två karpar från sjön, jag kom omäskat och med tanke på att vi har klivit över tröskeln till decembermånad, så ska man inte klaga, kanske på lite gnäggande på storleken av fiskarna, men det kommer större om inte isen hinner före!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.