måndag 2 december 2013

Årets sista karpar - Det hoppas jag verkligen inte!

Var det årets sista karpar jag fick igår? Enligt väderprognoserna, så kommer det att bli kallt till den kommande helgen, ner emot 6 minusgrader och det känns inte speciellt roligt.
Vi får se om det kan se ut så här på fredagmorgonen, jag hoppas verkligen inte det, men man kan bara hoppas på att vädret ställer om och det håller sig öppet.

Jag fick en fråga av Martin i Sollentuna (Har isen kommit ditt?) och det rörde sig om ett featurefinder set - up som ha ville se och det kommer lite längre ner.
Jag gillade att jag hade två napp på fakecorns över vanlig burkmajs, men vart i hela världen fanns Linnéasjöns Braxar mån tro?

Normalt sett brukar dem vara framme först och stöka och sen blir det lugnt och sen kommer karparna in och tystnaden bryts.

Riggen här består av en gammal Kamasan River Carp i storlek 8 och riggmaterialet är en Kryston Merlin i 15 lb, ett väldigt mjukt och sjunkande material, som jag rekommenderar för vinterfisket.
En sak som jag märkte igår, var att kräftorna var på mina fakecorns och ett fattades, så det gäller att ha hairstopps, som klarar av dessa kräldjurs attacker och här har du två som står emot klornas angrepp.

Till vänster är det E-S-P hairstopps som kommer tillsammans med fakecorns i paketet och till höger är det Enterprise Tackles hairstopps och båda dessa sitter riktigt bra och kräftorna får inte tag i dem.
Alla fakebaits tar åt sig dippar och du kan låta dem ligga i dippen under natten, men det räcker gott med 10 - 15 minuter på plats vid vattnet och doften sitter kvar för alltid.
Jag hoppas det går att svänga spöna till helgen, jag vill så gärna ge Mistrals Banana Tutti en riktig chans innan det är över för i år.

Jag har testat dem lite, men inte tillräckligt för att själv uppleva dem fina resultaten, som har skett med dessa väldoftande beten, en killer i alla karpvatten och dem fungerar året runt.
Nu till Martins fråga. Jag har en legerstem från Prologic eller om det är en från Fox, det är oväsentligt, men den är ser till att min lina hålls över skräp på bottnen och det följer med en stopp pärla i paketet.

Ett bra flöte som syns bra och sen ett stort bly. Du kastar ut och vevar ner tills du känner blyets tyngd och därefter ger du ut en fot lina åt gången.

Du bör ha denna markering på din klinga framför rullfästet, räkna med legerstemmens längd och sen ger du ut lina tills flötet syns i ytan och under tiden räknade du ut hur många fot lina som behövdes.

Var det 8 fot med legerstemmen inräknat, så är det ca 210 cm djupt på platsen under ditt flöte. Börja långt ute och prova djupet in mot land och känn samtidigt efter vilka bottenförhållanden som finns.

Leta alltid i en solfjäderform, börja från vänster och leta mot höger, skriv ner vad du hittar för framtiden, det är guld värd!
Det finns blysänken som är speciellt framtagna för featurefinding, men ett vanligt större päronsänke på 3 - 5 oz ger dig fin information, genom sin rundade form som dras mot bottnen.

Braid är A och O i detta, det blir inte bra med nylonlina på rullen, braid ska det vara, denna lina är stum och förmedlar allt du stötar på i ditt letande och övning gör mästare och med tiden lär du dig vad som är vad på bottnen. Hoppas detta hjälpte dig Martin!
The freaks will stay together, the entitled crew, you look att them and the they look att you! Snyltarna är samlade, men dem började aldrig att dyka över mina boilies.

Djupet var för mycket för dem, något att tänka på, innan man mäskar och sen bör det jo finnas fisk på platsen samtidigt, inte den lättaste ekvationen alltid!

Jag gillar bilden och så här får det gärna vara nästa helg, det är fiskbart, bra vind och lite sunshine också och jag kan bara hoppas.

Nu ska jag till jobbet, hur mycket bloggande det blir resten av veckan vet jag inte, jag ska till Göteborg några dagar med jobbet, så vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.