tisdag 7 januari 2014

Minifjällis, bättre än inget!

Efter att Palle Sköldpadda hade kört hem mig och vi skildes åt, så var det bara att torka allt man hade haft med sig och sen en välbehövlig varm dusch och därefter lite mat senare på kvällen, pizzan satt fortfarande i halsen.

Jag hade ingen ro i kroppen, det kändes så jävla fel att vi hade blankat med 5 spö på dessa två platser och det kröp i mig. Vad var det för försiktiga lyft, som Palle hade haft och det ända bleep jag hade, det var inte Braxen ... och det blev värre framåt kvällen och ...
... jag packade ihop två spö med glidande fluorocarbonriggar, lite kaffe och en sittdyna till bänken på platsen, det skulle undersökas närmre, om det fanns karp på platsen och vid 4 - tiden på morgonen, var jag framme på cykeln.

Det blev ingen mäskning överhuvudtaget, bara en 15 mm Strawberry boilies, som hade legat i Banana Tutti dipp några dagar.

Varför nu detta? Jo, snabb som jag är, så glömde jag mina Tutti - frutti och I 40 Red hemma. så det fick bli dessa på spöet på badplatsen.
Det andra spöet ställdes på platsen, var Palle hade fiskat och det blev två färgglada pop - ups från Mistral och jag dippade dem i min Christmas dipp, en smörja som Palle gillade skarpt.

Båda spöna fiskades med slacklines, Delkimlarmet på det känsligaste och en glidande rigg med ett 1 ½ oz Pear lead och Kordas Wide Gape X i storlek 10.

Vädret var lika surt som dagen innan, men inget regn och ingen vind, så det kom inga falska bleeps och det kändes bra och kaffet kom fram.
Två timmars väntan och sakta kröp min röda hangers mot spöklingan, Braxen eller Karp? Jag tog spöet och med lillfingret, fällde jag baitrunnerfunktionen på min Shimano och det visade sig vara en liten fjällkarp på knappt 2 kilo, som hade hittat mitt bete och den lilla bagen med boiliecrumb.
Man ser klart och tydligt att den har gått och mumsat i sig både I 40 Red och Tutti boilies, det rann ur fisken och ett bättre tecken, på att dem äter och gillar dina beten, det kan du knappast få, oavsett årstid.

Spöet på Udden var så tyst, så tyst, inte en rörelse eller pip, inget och jag fattar inte riktigt varför, men så var det, tills jag skulle dra mig hemåt framåt 9 - tiden och tog upp spöet för att veva in ...
... då satt där väl en slempropp! Så perfekt krokat i underbettet, men den hade inte rört en fena och jag hade ingen aning, om att jag hade fiskat gädda med livebait i ca 4 timmar!

Karpen däremot tog min boilie ganska hårt och bara gick med den och den hann strama upp linan helt tills en väldig lösställd baitrunner gav lina, nästan som att fiska med frilina.
Lätta hangers, i detta fallet var det Cygnets, som är lite modifierade med en toakätting, det fungerade bra, i annat fall använder jag Gardners Nano Bug, som väger ungefär 3 gram allt som allt och dessa har en längre vävd cord som är 40 cm lång.
Nu på fredag ska det bli kallare och Jaffa på bilden här, gäckar mig fortfarande, men jag har en känsla att hon har varit i området och tagit för sig eller så är det bara en tidsfråga, innan hon dyker upp och jag vill SÅ gärna se henne och hennes vikt vid denna årstid.

Jag kanske hinner med detta, jag mäskar efter jobbet och innan jobbet och ber till högre makter om att det inte ska frysa till igen, men det onekligen svart ut på den fronten, men jag ska försöka att klämma in ett par eftermiddag/kvällspass och se om det inte ska lyckas mig att landa henne.
I värsta fall får jag söka mig tillbaka till privata dammen igen, det hålls lite mer öppet genom en större pump och där reagerar dem bra på mäskning, vilket man klart och tydligt ser här.

Karparna har rivit upp Nate och andra växter under senhösten i sin iver efter mina godsaker (partikelbeten och boilies) och det går nog att locka fram dem igen med mindre bollar med stickmix och boiliecrumb, som mixas ihop och sen en lätt spridning av mindre boilies.

Vi får se vad som sker med vädret, det lovas ner till 6 - 7 minusgrader och detta skit ska börja under fredagsnatten, jag hoppas de har fel, fast jag körde in i kaklet förra året och fick en bra start på nya året - Det får mer än gärna fortsätta hålla sig mild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.