onsdag 8 januari 2014

En liten ändring betyder så mycket!

Tillhör du den stora skaran av karpfiskare och specimenfiskare, som använder fodermajs och Tiger nuts som mäsk och bete, så kommer här ett tips till dig.

Fodermajs är ett bra och billigt bete och de betydligt dyrare Tiger nuts är betydligt bättre än fodermajs och jag tänker mest på fiske efter karp och gräskarp.

Jag vet att jag är tidigt ute med detta, men det kommer snart en vår och dessa beten och hur du går tillväga, dem fungerar även mitt i smällkalla vintern, fast glöm mäskning med fodermajs, det är inte det bästa!
Du har säkerligen upplevt bra fiske över vanlig fodermajs, som du har preparerad direkt från säcken, du fick dem i och det fungera bra.

Men för eller senare, så kommer fisken att skygga för dessa beten, i allt takt med att dem fångas över dessa beten och ditt fiske går sämre och det kan du ändra på genom ...
... färga dina majskorn i en annan färg och jag har haft väldigt bra fiske över svarta eller mörkbruna majskorn, dessa är inte lika iögonfallande som de vanliga gula kornen.

Ett litet tips här, är att du för varje näve färgade fodermajskorn, så lägger du i 6 - 8 vanliga gula fodermajskorn och det skrämmer inte, utan skapar lite nyfikenhet.
Röda fodermajskorn är också en bra färg, när dem inte längre går in över dem gula vanliga, så prova dig fram med olika färger.

Vanlig flytande eller pulverfärg, som man använder till boiliemixer är det bästa för att färga dina majskorn och du tillsätter färgen i vattnet, som du blötlägger majsen med och färgen dras in i varje korn.
Som krokbeten över fodermajs, så använder jag råa fodermajskorn och du ska plocka ut de finaste du kan hitta och lägga undan dem och ...
... sen borrar du genom dem med en liten fin borr på detta sätt och därefter kan du lägga dessa förborrade korn ...
... i en dipp efter eget önskemål. Dessa korn i min dipp, är inte förborrade, det behöver jag inte göra, men det är lite lättare att få dem på dina hair, om du borrar upp dem först.
Som du ser här, så är det en stor skillnad i färg, doft, konsistensen kanske inte syns, men det finns skillnad och framför allt, så är de sprängfulla av dipp, som lockar fram fisken, raka vägen till just ditt krokbete and the rest is history ...
Jag fiskar oftast med två av mina råa fodermajskorn tillsammans med ett flytande gult fakecorn och det sker över en matta med färgat majs, var jag har enstaka vanliga gula majskorn och det fungerar enormt bra för både karp och gräskarp.

Mäska aldrig med dem råa majskornen, som du har lagt i dipp! Dessa ska endast användas som krokbeten, inget annat! Dessa råa majskorn är inte preparerade och kan skada fisken, då dem inte är färdigpreparerade eller kokta.
För gräskarpen bör du ha ett tyngre bly och helst av allt ett bly med stor anläggningsyta mot bottnen, det naglar fast både karp och gräskarpar. Gräskarpen är som en skosula i munnen, seg och lite gummiaktig och den har inte samma bäljmun som karpen.

Tre vanliga fodermajskorn och två flytande fakecorns i en stapel som balanseras, så det står på bottnen rakt över kroken och döljer denna. Fisken märker inte när den tar in betet, då det är i princip viktlöst, om du har gjord rätt.
Du kan göra likadant med dina Tiger nuts, fast jag föredra att hålla standardfärgen, men med lite dipp som dem får ligga till sig i och det fungera väldigt bra.

Tiger nuts som du ska mäska med skall du blötlägga i minst två dagar och koka i 35 - 45 minuter och igen ska du tillsätta färgen under blötläggningen.

Tigers som du har som krokbete kan vara råa, när du lägger dem i dipp, men du måste förborra dem först, annars får du aldrig din hairneedle genom dessa hårda nuts.
Här en av mina Tiger staplar, som jag balanserar med en bit kork och du ser att jag skalar av lite på mina Tigers, innan jag lägger dem i dippen.

Grunden till detta är två saker, jag tror att sötman i Tiger nuts kryper ut i dippen och sen dras in igen, allt eftersom mina Tigers sväller upp i dippen.

Igen balanseras riggen, så dina Tigers står på bottnen och rakt över kroken, det är endast krokens vikt som håller betet nere och balanserad, inget annat! Det ger bra hookholds, något man kan behöva under fiske efter exempelvis gräskarpar.
Något mer svårfångat och mer skyggt än Gräskarpen finns inte i Linnéasjön, var jag fångade denna! De är sanslöst skygga av sig och har sett en hel del genom årens lopp, men färgade majs, chic peas och Tigers och sen min lilla stapel med Tigers, fick denna på fall.

Tigers kan användas året runt, det är ett superbete, men se upp med för mycket mäskande, då dessa nuts fyller upp fisken ganska snabbt, lite och ofta är den rätta melodin här.

Fodermajs är inget vidare som mäsk under den kalla årstiden, dessa hör sommaren till, men som krokbeten under hela året, så fungera den soakade råa fodermajskornen riktigt bra och jag måste erkänna att jag använder dem för lite under mitt höst och vinterfiske, något jag ska ändra på!

Prova du också, vad har du att förlora, braxen och andra arter gillar inte riktigt dessa två beten och du kan ha dina Tigers och fodermajs liggandes i dipp hur länge som helst, de blir bara bättre och bättre med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.