tisdag 21 januari 2014

Mini Marshmallows, gott att tugga på för dig och karparna!

Som du ser befinner jag mig fortfarande i ICA - butiken och hittar saker på hyllorna, som ger fisk och denna gång är det deras små söta mini marshmallows, som står på tur.

Ett riktigt bra bete på många sätt, dels älskar karparna doften, smaken och konsistensen. Sällan har jag haft ett bete som tas så pass snabbt, fast de är skygga eller tveksamma, mot mina vanliga doggys, dessa glider ner. 
Jag mäskar nästan aldrig med dessa sötsaker, kanske ibland med några stycken, utan de är med som reservbete, när karparna är på så att säga fel humör och de fungera väldigt bra och väldigt sällan går jag hem utan att åtminstone ha haft en karp på kroken, så här har du ett bra tips på ett billigt bete.
I påsen på 150 gram finns det hundratals små bitar i dessa färger och jag tror priset ligger runt 20 kronor. De flyter bra och länge, de sitter bra på både krok och hairs och jag använder dem ibland på toppen av min stora doggy för att se betet bättre på långa avstånd, bland växtlighet och under dåliga ljusförhållanden.
Du kan använda dem som pop - ups, på toppen av din sjunkande boilies eller som en Zig - rigg och mitt tips är att du provar dig fram till vad som går bäst för dagen.
Använd dem på bottnen med ett litet blyhagel på hairet mellan betet och kroken, så allt ligger nere, men ändå är balanserad, det fungerar väldigt bra och de har lite pelletshape i formen.
Bäst resultat har jag haft med dem direkt på kroken och antingen så har du en surfacecontroller, om du ska fiska på längre avstånd eller så doppar du bara ner din marshmallow direkt ner framför karpen eller lägger ut den mellan dina doggy, som karpen är tveksamt till.

Karpen hittar detta bete snabbt bland 100 små doggy och sen kommer nyfikenheten in i bilden och du kommer med 98 %  att få din chans och den får du inte bara missa!
Dessa beten blir mjukare med tiden, men de sitter fast bra länge på en krok, jag brukar oftast gå ner i krokstorlek, när fisken inte vill leka och jag får fina hookholds med en Korda Wide Gape i storlek 10 och en liten mini marshmallows på kroken.

Göm din lina över växtligheten och snart kommer det upp en stor mun och suger ner ditt bete, kroka när fisken sänker sig, inte före!

Det är betydligt lättare att få fisk, när de inte ser din lina och glansen från den och här är ett tips, om du använder nylonlina i clear color, det är att du dra de sista två meterna genom ett fint våtslippapper, som inte försvagar linan, men det tar bort all glans i linan.
Om du tycker dessa marshmallows är lite för mjuka, så kan du lägga ut dem hemma i rumstemperatur under ett dygn och det får en hårdare skorpa och det gör det lättare att sätta dem på kroken mm.
Här en fjällkarp som jävlades med mig ganska länge, men efter att ha tagit 3 - 4 marshmallows, så var det över och den krokade sig mot controllern.
Här en vacker radkarp från Linnéasjön, även den kunde inte låta bli dessa söta beten som har en vaniljdoft och vad denna fisk inte hade i storlek, det hade den i utseende och jag ser fram emot att träffa på den igen till våren, kanske blir det en liten rosa marshmallows igen, man vet aldrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.