lördag 4 januari 2014

Oups I did it again ...Twice!

Jag var framme vid 7 - tiden och nu skulle det upp en karp, det var både Staffe Mascot och jag överens om, vi hade ju inte fått någon på dem två dagarna, var jag jobbade, så nu var vi båda besatta och jag hade jo mäskat efter jobbet!

Staffe lovade mig att göra sitt bästa och ställa upp till 120 procent och mer än så  kan man inte begära av en benrangel och vi fick snabbt ut spöna på badplatsområdet och 20 - 25 spridda I 40 Red och Tutti boilies och Staffe kunde intag sin position på den bakre Buzzer baren.
Vi njöt båda av den fina morgon, som snart skulle gå över i svinkalla vindar och byiga sådana, Staffe var laddat, när han hängde där och bäst vad det var skrek han - idag tar vi dom!

Lugn och fin nu Staffe, vi är inte klara, vi ska ha två running rigs på Udden också, så sköt du dina spö under tiden jag fixar till dessa spö och så blev det.
Det gick ganska fort att få ut 15 nya boilies för test och sen lite annat gott, som jag snart kommer till. Det blev slacklines på båda och Delkimen ställdes, så att linan kunde röra sig ca 3 cm, innan ett bleep skulle komma.

Spöna ställdes på dem nya Wychwood Epic Titanium bankstick i 30 cm, något jag kommer att recensera inom kort och det ser ganska stabilt ut eller hur?
Högre spö fiskades med dessa glasserade Strrawberryboilies som hade fått ett bad i Mistrals Tropicana dipp och det doftade mumma i den kalla morgonvinden, som började komma från sydväst, alltså rakt i nyllet på Staffe och mig.
På det vänstra spö var det dessa nyheter för mig, som agerade beten, 4 season Shelf Life boilies i 15 mm och jag gillar doften som jag inte riktigt kan beskriva och jag gillar framför allt, den lite Washed out färgen dessa boilies besitter, så dessa blev testade och det skulle hända saker - men tyvärr i negativ riktning!
4 - Season Shelf Life boilies innehåller lite malda och hela fröer, lite nötig smak och troligen ett par kryddor, men jag är definitivt inte säker på vad, men carpy, det är dem sannerligen i mina ögon.
Det tog en timme och jag hade 3 - 4 bleeps på just dessa beten och sen hände inget mera, efter ca 10 minuter vevar jag in och kollar betet, det är okay och jag lägger ut igen med en liten bag med samma boiliecrumb och ...
...efter 35 minuter är det dags igen och igen är det något som bara "känner efter motstånd" och igen händer sen och jag kollar betet, som är okay och lägger ut igen med en ny bag.

Jag har ytterligare ett par bleep och hämtar stolen och sätter mig bredvid spöet och har handen på spöet, efter några minuter är det dags igen och denna gång krokar jag och känner ett stopp och spöet viker ner sig och karpen släpper!

Den kändes bra och jag kunde ha dött på fläcken av frustration, men fortsatte på samma visa, men det hände inget mera, karpen och dennes polaren hade fått nog för dagen.
Timmarna går och det är stendött överallt och det blir kallare, Staffe vill leka frontrunner och jag hänger honom i fören, så han får spana ut över sjön.

Det gillar han och efter bara 20 minuter skriker han - Det kommer plattfiskar nu! - Lägg av idiot! Men det tog bara 7 minuter, innan den första av 2 slemmproppar kom in, hängd på en Mugga i storlek 8 och jag höll på att ge upp, men inte Staffe!
- Jävla i Lingonskogen vad dessa dofter gott, dem gillar jag också! Nu var han i betesförådet och rotade och jag lät honom vara, han vet att äter han något utan att fråga, så blir det gummiklubban.
Han smög sig även på min hangers var det hade varit pill och plock och jag hade tappat en karp. Jag vet inte om han försökte att psyka sig till en fisk, men han var gå gång, det kändes väldigt tydligt, men sen efter en stund blev ...
... han kall och frysen av sig och jag stoppade om honom i hans All Season Sleeping Bag och han somnade så sött, där under spöna och jag ville inte väcka honom,visst är han fin, den magra stackarn?

Efter två timmar sömn var han på sina taniga ben igen och efter att ha fått i sig lite käk i form av ett par av mina sista Coconut Krill, så var han i toppform och talade om att det kommer att bli karp och tro det eller ej, men han fick rätt!
Jag hade gett upp och ringt frugan om en tid var hon skulle hämta oss. - Blir 15.30 bra frågade min Ängel? - Det blir alldeles utmärkt och jag började med att plocka lite i sakerna, mitt i detta, som skjuten ur en kanon, drog det iväg på vänstra spö på badplatsen och denna kunde landas.

Årets andra karp och igen var det I 40 Red och Tutti - frutti kombinationen som gav utdelning och efter detta, fick spöet vara uppe, jag skulle jo snart hämtas och klockan var 14.20
Helt klart en fisk som försökte skaka loss sig, men min Mugga  Claw - rigg hade satt sig och med lite lätt på bromsen eller om jag back - windade, så kom den på mattan och vågen gick ner till 5,2 kilo och jag var nöjd som få.
När jag tog bilden av fisken på mattan hörde jag en röst och denna herre fick agera som min fotobitch och efter 25 bilder, blev denna bra och jag kunde återutsätta fisken till sitt rätta element.

Jag fortsatte med att ta in spöna på Udden och packa ner allt, som inte behövdes och sen brann det iväg ingen och det var karp igen!

Den andra fisken och bara 25 minuter mellan dessa takes, det är vinterfiske i ett nötskal! Det är så lite som ska till för att lyckas, jag hade hängt läpp i 7 timmar och nu var man odödlig!
Det hela gick bra och den vägde 4860 gram och är min tredje karp för året. Även den föll för I 40 Red och Tuttiboilies och betet låg endast ett par meter från den platsen, var jag tog den första karpen.

Jag kunde ringa Staffan Berg två gånger och sänka honom lite, han är på gång han med och jag hoppas han lyckas i Rismåla, antingen i natt eller i morgon natt, fast han visste verken ut eller in, bara dra iväg det löser sig Staffan, du kan låna Staffe en natt!

Nämnde jag att Palle Sköldpadda ska komma ner och fiska karp med mig och Staffe? Nähä, men så är det och det blir förhoppningsvis rock and roll på Badplatsen/Udden i morgon. jag ser fram emot att träffa Palle, det är nästan 30 år sedan vi träffades första gången och vi har inte träffats sedan dess, fast vi bor 8 freaking miles från varann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.