onsdag 12 februari 2014

Nash Ballmaker 20 och 40 mm.

Jag har inte hört från Palle, om vilka bilder vi ska använda från själva Zwollemässan, så jag tar en liten recension kring Nash Ballmakers i dag.

Jag hade sett dem, men tog ingen större notis över dessa små verktyg, som gör det så enkelt att göra en perfekt mäskboll. 

Men när Palle var nere hos mig för en dags vinterfiske, så tog han upp dem och jag insåg snabbt vad jag skulle ha dem till i just mitt fiske och det finns flera möjligheter än mina.
En bild från mässan, var man demonstrerade dem och då man fick båda storlekarna samt lite pellets och boilies för 15 euro i ett kit, så slog jag till direkt och här följer mina tester, så ni kan se hur de fungerar.
De finns i två storlekar, 20 mm och i 40 mm och det finns en väldig bra beskrivning hur du använder dem. Det kunde räcka här som recension, men vi går vidare och titta på hur du ska göra i lite bättre bilder.
Nash Ballmakers i 20 och 40 mm. 
Allt du behöver är en mix, som kan vara din stickmix eller groundbaitmix eller lite boiliecrumb, som du fuktar med lite vatten eller dipp.

Fyll upp Ballmakern med din typ av mix till kanten, trycka inte ihop det, det fixar sig senare, som du snart ska få se!
Sätt på delen som du ska pressa ihop din mix med och det gäller att inte ha för mycket mix!
Tryck hårt en gång, så allt pressas ihop och så att båda delarna går ihop kant till kant.
I båda delarna av Ballmakers finns en svart knapp, som är rörlig och den trycker du ut mäskbollen med!
Visst blir de fina och de blir hårda, tillräckligt härda för att kunna skjutas ut med en catapult. Jag kommer att använda 20 mm Ballmaker till mitt kallvattensfiske!

Lägger man ut 5 - 10 stycken 20 mm mäskbollar runt sin lilla stick, så kan en karp inte urskilja vad som är vad.

Den kommer att äta flera av dessa små dinnerplates of food och garden sänks och när den väl hittar din stick med krokbetet, så .... ja, ni vet nog hur det blir med en effektiv rigg.
Under den varma perioden av året, ska jag använda 40 mm på samma sätt och mitt i allt detta lägger man en stick eller varför inte använda en Method feeder med samma mix, en metod som snabbt glömdes bort i vårt fiske och där har du en stor fördel.

Ett annat tips är att du gör flera 20 mm balls, som du stoppar ner i en damstrumpa och sen låser dessa nättade balls med lite hairbraid och du kan fiska med t ex mjuka pellets, som du skållar med varmt vatten på plats och ingen kräfta kan komma åt ditt bete ... kanske bara de pellets du sprider ut eller lägger runt detta softbaits?
Nash Ballmakers tar ingen stor plats i din utrustning, priset ligger på 8 £ för en 20 mm och 9 £ för 40 mm hos Engelska Johnson Ross, så jag gjorde nog ett litet fynd och det blir väldigt bra, hårda kompakta bollar och det sker på nolltid ... super och bra tänk av Nash, som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.