fredag 14 februari 2014

Zwollemässan 2014!

Detta är min syn på en väldig fin och välplanerad resa, som Micke Gräntz hade fått på fötter inför Zwollemässans 20 års jubileum!

Jag skulle hämtas hemma klockan 16.00 och grabbarna Joppe, Robban och Palle kom på klockslaget och sen var det bara att hoppa in i den gamla gröna Volvon och dra mot Ängelholm, var vi skulle kliva på busssen vid 20.00

Allt klaffade bra och vi hann även att hitta parkeringsplats och äta lite crapfood på MCD och sen kom bussen och vi klev på och fick fina platser ihop på övervåningen av denna dubbeldäckare.

Resan gick sen mot Malmö, var flera hoppade på och sen vidare mot Köpenhamn, var ett gäng danskar klev på och sen gick det söderut mot tysklandsfärjan och vidare under natten mot Hollandska Zwolle.

En bra resa med lagom stopp för rökning, bensträckning, pissepaus och lite mat under resans gång och sen var vi framme i Zwolle och detta enorma evenemang med utställare från hela Europa.
Väl framme var det bara att köpa sin biljett för 12 euro eller använda sin E - biljett och ställa sig i kön till mässans öppning, detta är bara en bråkdel av folk som besökte mässan ...
... och det var trängsel för att komma in, som synes. Hur många som besökte Zwollemässan 2014, vet jag inte, men runt middagstid var det enormt mycket folk i farten båda dagarna.
Jag hade hört från Nässjöpolisen att citat "Här har vi inga gäng i trakten" Men som ni ser så finns det visst gäng med Bertilsson i mitten.
Mitt första syn var denna karpbåt, var man har allt ombord: Shelter, säng, pod med spöna mm och lokaliserar man karp på annan plats, så förflyttar man sig via en 40 hästars motor - dumt att spilla tid!
Har man inte obegränsad med cash, så kanske en fin båt med elmotor från Vortex kan räcka till? Väldigt fina båtar och massor av valmöjligheter.
Spö från Century är alltid intressanta och självklart var detta stånd välbesökt och man kände och klämde, men vilka priser och ...
... det var samma sak hos Free Spirit, som hade hela rangen av spö med sig till Zwollemässan, fina, men dyra grejer.
Lite överallt på mässan fanns det tillverkning av riggar och här är det grabbarna från Franska Starbaits, som tillverkar riggar och gör sina tanktests.
Här är det Pallebrax, som handlar Zig bugs från Nash och Joppe tittar förvånad på och undrade nog vad fanken han skulle ha dessa flugor till.

Jag blev inte imponerad av dessa Bugs och kommer att göra mina egna. Krokarna var klena och det var ganska saftiga priser.
Här sålde man Tigernötter i parti och minut och det till hög musik och man kunde köpa tigernötter för 35 euro för en 25 kilosäck och det är ett bra pris. Jag hade mer än gärna tagit hem 3 säckar för mitt fiske.
Här fanns även opreparerade Tigers, som man själv kryddade med diverse saker och dessa kryddor fanns i små påsar till höger i bilden, ganska bra idé det där!
Korda ståndet var överbefolkat hela tiden, är man störst på riggdetaljer, så är man och rulljansen var stor under båda dagarna.
Här är det Korda bossen Danny Fairbrass, som undrade om det var mamma som ringde till honom ... Gothtaaa, Get iinn!
... och här funderar Ali Hamidi om denna rigg verkligen fungerar i Gigantica, men han frågade inte mig om några tips, den lilla roliga mannen. Man kunde kan kanske ha ändrar lite på hans pop - up rigg?
Det var svart av folk på mässan under båda dagarna, och det var svårt att gå ihop med grabbarna, man försvinner snabbt i mängden, men på ett ställe hittade jag alltid Palle och man kan jo undra varför?

Till slut ställde man upp lite bodyguards, som höll ett öga på Palle från Smålandskogarna och de hade nog ett gott öga på dessa två cosmeticbombs också.
Palle var helt slut efter ett par runda i jakten på nya prylar och han behövde verkligen en liten pilsner, för att återhämta sig och ...
... den gamla mannen, som skriver dessa rader tog sig en, för att dels släcka törsten och hålla honom med sällskap, det var tuffa tider och det skull bli ännu tuffare.

Jag råkade nämligen ut för två ficktjuvar som samarbetade på ett effektivt sätt. När det var som mest folk under första mässdagen slog de till genom att den ena drog i min kamerabag och när jag vände mig om, så passade den andra på att ta min plånbok och jag kom inte fram och kunde ta honom på grund av allt folk.

Jag ringde hem och spärrade mina kort och fick tag en en vakt, som ringde en securityvakt som hjälpte med lite, men bara lite och jag fick en vägbeskrivning till Zwolles polisstation och den låg 3,5 kilometer bort.

Jag gick i hällregn till polisstationen, som var stängd och jag lovar och svär, att jag kunde ha mördat någon i detta stadie, men lugnade ner mig och gick dem 3,5 km tillbaka till mässan. Någon sade senare på bussen: - Tänk om Luis hade fått tag i den djävul?

Hade det hänt inne på mässan, så hade jag nog suttit kvar i Holland på vatten och bröd, du gode Gud! Det var nog tur för tjuven att det inte hände!
1:a pris i årets blåsning, kan man väl kalla denna bild?
Nu i efterhand kan man bara skratta åt skiten och jag hoppas han kreverar i en långsam död, det har sjunkit in, att jag blev av med ca 400 euro och 1500 svenska kronor, men det är ändå bara pengar, som går att fixa och jag har fått 3500 svenska kronor tillbaka på försäkringen.

Det jag inte kunde köpa, har jag beställd från England och resten tar jag från metebolaget, men surt var det att inte kunna stå för sin egen mat, grejer mm och behöva att låna pengar för att klara sig. Jag tackar än en gång Brännis, Palle och Erik för att ni ställde upp, det glömmer jag aldrig!

Det blev bara så fel! Jag har alltid haft pengarna i framfickan på mina jeans, men denna gång kom plånboken med och jag hade den i innerfickan på jackan. Plånboken skulle ha stannat i bussen och pengarna skulle ha varit i fickan!

Nu var plånboken var med, så skulle jag ha haft plånboken i innerfickan och pengarna i fickan, men så blev det inte. Sen ska man inte gå ensam, går man 2 - 3 killar ihop, så vågar dessa kräk inte ge sig på en och jag ber er ta dessa ord som en varning och ett tips, det blir lite väl dyrt annars! Lätt att vara efterklok!
Här är vårt fina rum med dubbelsängen som jag delade med Axel. Jag hade jobbat innan resans start och med tanke på att jag kanske sov en halv timme på 36 timmar, så kände jag inte ens att jag lade huvudet på kudden.

Boendet var riktigt bra, jag trodde mera på en enkel stugby, men det var hus med 6 bäddar, kök, vardagsrum och två toaletter och det fanns 104 sådana hus på anläggningen och mitt i detta, en liten sjö, var det högst troligen fanns karp! Perfekt Gräntz!
Det var inte bara karpgrejer och beten, det fanns även beten för karpfiskarna i form av ett godisstånd, men man tog 1.75 euro för 100 gram! Tur att man är Diabetiker och inte en sockerberoende person!
Palle skulle köpa lina och jag hade redan sett Gardner Tackles lintest och det var imponerande att se hur nötningståliga Gardners linor är.

Man hade en maskin, var ett hjul drog en arm upp och ner och i dessa armar satt tre olika linor, som drog linorna över tre slipstenar med 3 oz bly.

Man testade Gardners Pro, GT 80 + och Hydro Tuff och den sistnämnda var vinnaren med över 1200 varv över slipstenen och jag tackade Lewis Read för demonstrationen och Palle handlade sin lina.
Solarståndet var inte så överbefolkat som jag trodde det skulle vara, men visst handlade folk här och så även jag och jag fick med mig Strong arm lineclips och lite betesnålar.
Nashståndet var välbesökt hela tiden och här går kön mot kassan. Det man inte hade här, fanns på andra sidan av gången.
Största ståndet hade nog Strategybaits, det var enormt stort och man har allt inom karpfiske, så även resor, malbeten mm.
Det fanns gott om kändisar på mässan och här är det Alan Taylor till höger, som pratar carpcare produkter med en kund i Nashmontern.
Nutrabaitbossen Bill Cottam till höger med sin pappa, två välväxta och roliga herrar ...
... och här har vi John Lillie, som hade startad en egen verksamhet i boiliebranschen och vi fick oss en liten pratstund innan vi ...
... tog denna bild på Keith Williams i Nashståndet, var han demonstrerade hur man döljer sina riggar med defusionmaterialet, som Nash är kända för.
Här är det Solarbossen Martin Locke och Carpworlds Tim Paisley som pratade böcker eller var det mån karpbeten? Den vackra damen i mitten ser lite uttråkad ut.
Gillhams Fishing var på plats med sina resor till Gillham resort i Thailand och det var välbesökt under båda dagarna.
Ronnie de groot var på plats och likaså var Frank Warwick, Sonikbossen Nick Helleur, Gary "Milky bar Kid" Lowe, Ian Russel och Jon "Shoe" Jones från Avid, Geert Ooms, Alan Blair från Nash, Leon Bartroop, Lewis Read från Gardner och många fler som jag har glömt namnen på.
Sista dagen slog Palle till med ett nytt kraftverk, som ska sättas upp på ön i Kars göl, så nu kommer hela ön att lysa i blå neonljus under nätterna framöver och man kan höra kinesisk folkmusik eller ta med egna skivor, allt detta genom denna lilla låda med det fina namnet Bivvy Bitch, som även laddar lampor, mobil and you name it.

Vi kom hem lite tidigare än väntad, många vill hem och vi var hemma hos mig i Nybro klockan 4 på måndagsmorgonen och jag lovar att jag sov gott och länge.

Det var en trevlig resa och upplevelse att se alla dessa karpgrejer, resan kostade 970 kronor och då ingick övernattning och det är billigt.

Om jag kommer att besöka Zwollemässan igen, det vet jag inte, men den är värt ett besök och kanske hänger jag med en annan gång ... dock utan plånbok, men gott om cash i fickan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.