söndag 30 mars 2014

Det är vår i luften!

Nu kliver vi snart in i aprilmånad, en månad som de flesta av oss vet kan ställa till stora problem i fisket och det främst under karpfisket, då dessa fiskar är lite väderkänsliga, så här i början av säsongen.

April kan bli hur fin som helst, men oftast slår vädret tillbaka och vi får fyra årstider under en och samma dag, men det kan faktiskt hålla sig fint, lika fint som igår, var jag drog ut på en liten resa. 

En resa som var väldigt trevlig och jag skulle kunna kalla den Jag kom, Jag såg och Jag lyckades! Jag mötte ägaren och vi pratade en stund och sedan visade han sjön och lite karpar i ett avstängd område, var man inte får fiska och jag hade sett mer än nog och han fick mina pengar.
Här försvann en Doggy!
Det började med mindre karpar och sen kom det in lite större och det skapades en bra konkurrens om födan i det kalla vattnet.
Karpkrock!
De större karparna stötte bort de mindre och tog för sig av dem sista floaters och suget i min kropp var stort efter att prova lyckan.

Men det gick inte att fiska efter dem i detta område av sjön, som man använder i en form av Resting place, vilket jag tycker är bra.
8 stora klumpar söker föda!
Det blev för mycket till slut och jag var tvungen att hitta ett swim snabbt och få ut ett par spö med boilies och sen fram med mitt stalkerspö, man ville jo mer än gärna fånga en fisk i ett nytt vatten eller som min chaufför sade lite senare under kvällen - Hur känns det att bli av med svendomen här?
 Wychwood Agitators, Gardners GT 80 + de var mer än välkomna!
Jag tog bara ett swim, tiden var knapp och snart skulle mörkret vara över oss, lite I 40 Red, Tuttis och Pure pineappel från Mistral lade ut och sen lade jag ut lite floaters i närmsta vassen, min väntan kunde börja.

Den väntan blev inte lång, efter bara 20 minuter hördes det ett grymt sörplande inne i vassen och jag smög mig dit och tittade, det fanns två karpar, en runt 8 och en runt 13 - 14 kilo, men jag kom inte åt dem och de kom aldrig ut eller tillräckligt nära, för att jag skulle ha möjligheten att presentera ett bete för dem.
Jag lyckades ... nej f... fel firre!
Nej, tygdjuret hade vi på mässan, så den går bort, likaså mina två spö med boilies, ett par bleep var allt och det fisket gav inget, men jag lyckades få fram en karp, som tog lite beten på ytan och det var ute på frivattnet och ...
Jag lyckades i första försöket på ytfisket och både min ringrostighet och min svendom var borta.
... den skyggade lite i första försöket och jag lade ut mitt bete, så det hamnade i närheten av en stenbumling och min lina och bete låg i skuggan, för solens sista strålar och då var det klart.

Ca 5 kilo, kanske mindre, jag vägde den aldrig, utan den fick simma igen direkt efter bilden, men både den och jag är på väg mot något stort, den saken är säker som amen i kyrkan.

Jag hade varit inne i det förbjudna området med videokameran och en hink med floaters och jag såg två fiskar som var enorma över ryggen, bra längd och djup och de har satt sig fast på min hornhinna, så nu är det bara att nöta där ... och en vacker morgon eller becksvart höstnatt, så kommer belöningen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.