torsdag 24 april 2014

Doggy with an Edge!

Det var dags igen för läkaren igår och det börjar ta sig med klumpfoten som man släpar runt på, så nu återstår det bara ett par gånger till hos sjukgymnasten och en röntgen och sen en vecka med halvtid på jobbet och sen ska jag vara fit for fight igen och det låter trevligt.

Jag passade på att fylla på förrådet med stora och små Doggy och hamnade i en större blomsteraffär, var man hade saker till fiskdammar och det är alltid intressant med alla möjliga pellets, minifloaters mm, som de har för dammfiskar och jag hittade lite gott till karparna och testade dem på kvällen, med gott resultat ... något jag kommer till.

Påfyllning av Doggy, stora som små.
3 x 14 kilo stora och små Doggy hamnade i källaren och nu klara man sig ett tag. Jag har dem i dessa tunnor från Doggy och där håller de sig bra och så färska som bara är möjligt.
Bevara dem i tunnor med lock.
Med större mängder av Doggy hemma, är det viktigt att man har dem i tunnor med tätt slutande lock, annars kommer det in baggar och annat, som han däruppe skapade i vredesmod och det kan på sikt bli väldigt intressanta moln, när du öppnar det lock, som du trodde var stängd eller påsen som stod öppen.

Inget roligt, jag lovar och jag vet! En säck stod en gång öppen i ett hörn och den var full av små äckliga flugor och en massa larvar, troligen från mjölbaggen eller annat skit, så ha dina floaters mm, i tunnor och med locken fastsatt ordentligt. Nog om Doggy, men mer om larvar ...
Larvar från Silkesspinnaren.
Jag hittade dessa Silkeslarvar, inget nytt, Danish Delight hade för länge sen dessa i mindre burkar, men jag hade inga bra resultat med dem på dem tiden och då var de sjunkande och låg i en sörja, som inte alls hade den aromatiska och romantiska doft som dessa torkade har.
Bad smell and high pricetag!
Stanken kring dessa är lika hemsk som priset, som är 125 kronor för en burk med 300 gram!Visst det går inte åt så många under ett stalkingpass, men ändå!

Jag har laborerat lite med dessa larvar och kommer med mera kring detta i morgon och grunden till detta är att de är snustorra och spricker sönder väldigt lätt, men det finns lösning på det mesta.
Limma dem på din Doggy eller fukta dem lite innan du trycker en tunn boilieneedle genom dessa larvar.
Jag ville testa dem så fort som möjligt och snabbaste sättet att få dem på toppen av en floaters, är att limma fast dem, men det tar lite tid innan de sitter fast, men det blir bra och de ökar flytkraften hos din floaters och de ökar framför allt attraktionen.
Ansikte som en mumie!
Bra flytkraft, hemsk doft, ansikte som en intorkad mumie, man får många för 125 kronor, men skulle dessa nu ge fisk och visa sig mer effektiva än mina vanliga Doggys?
Gympa för Solace och Extricator!
Svaret är ett rungande ja! Karparna var tveksamma till mina doggy och både stora och små, men de nöp ett bete lite här och där och var på lite trilsket humör.

Jag lade ut några larvar bland mina doggy och de togs första av allt och sen limmade jag fast några larvar på 4 - 5 doggy och lade ut dessa utan krok och lina och dessa försvann i samma snabba takt och saken var klar, detta fungera väldigt bra och snart hade jag denna fjällkarp på min matta.
Bra respons på Doggy/Silkeslarv.
Tumultet från fjällkarpen skickade iväg karparna till andra änden av världen, men de kom snart tillbaka och tog för sig än mera försiktigt, men igen fick jag ut lite av larvarna på ytan och de mottogs med stor glädje.

Ny doggy med en påklistrad larv lade ut och utan minsta tveksamhet gled denna spegel bara fram i ytan och sög i sig mitt bete och jag var - och är mer än övertygad än någonsin om att jag har ett ess i handen framöver.

Jag vet att två karpar inte ger en det rätta intrycket och den bästa insikten på ett bete, det krävs flera fiskar och pass under olika förhållanden, men responsen jag såg, skillnaden mellan bete med och utan larv, var tillräckligt för att burken med dessa larvar kommer att finnas i hinken med mina floaters framöver, karp är karp och de gillar dessa.
Här trodde karparna de var säkra bland grodrommen ... de går aldrig säkra i min värld!
Karparna gick längs denna soliga kant och spelade ointresserade länge, de höll sig undan och tog endast lite då och då, men jag är inte den som ger mig eller lämnar dem.

Tar de beten, så finns min chans där och det får ta den tid det vill och det är min envishet som till slut gör att jag lyckas, igår var det betet som på skyndade det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.