lördag 12 april 2014

Lyftmetoden, så här fiskar jag.

Jag gillar ungdomarna som med sin hunger efter information, ställer frågor, det är bra och som flera av er har nämnd, så är min blogg en av Sveriges största kunskapsbanker, när det gäller mete och de orden värmer en gammal själ väldigt mycket och jag tackar och bugar för dessa vackra ord.

Vi är många som metar, men tyvärr så har utbudet av information gått tillbaka drastiskt under många år och vi kan bara hoppas att den negativa trenden vänder, genom att vi skriver mera och flera bloggar om mete kommer att se dagens ljus och att nya tidningen www.metemagasin.se får den start jag och många hoppas på och det är på god väg och jag ska göra min del till kakan.

Nu har det kommit lite frågor kring detta med att flötmeta med den berömda lyftmetoden, en metod som är väldigt effektiv för en massa bottenlevande arter och jag ska beskriva hur jag använder den i mitt fiske.
Endast färgen på flötet ska synas i vattenytan!
Jag gör som ni såg mina flöten själv av penselskaft och tunnare balsastavar (bilden) och ibland av vanliga sugrör, som jag klipper till i önskad längd.

1 cm av toppen målas med färg och de flöten som är av trä, lackas med båtfernissa först och sen en matt lack som avslut och sedan monterar jag en bit silicone sleeve i flötets ände och det är klart för fiske.
Slimline karp, notera klumpen med putty!
Jag fiskar på två sätt, det ena är att jag lodar djupet på fiskplatsen exakt och ställer in flötet, så att endast toppen syns och har då min lina rakt upp i vattnet, det är för fiske rakt under spötoppen eller max en spölängd ut.

Om jag fiskar längre ut, så fiskar jag med 30 - 40 cm överdjupt och kan veva in lite och flötet ställer sig lodrätt i ytan och jag stramar upp min lina mot mitt blyhagel eller klumpen med tungstensputty.

Ibland har jag nylonlina hela vägen till kroken och trär på en lite bit tunn tube, var jag monterar mitt blyhagel över, denna tube skyddar min lina mot haglets vassa kantar.

Ibland har jag ett litet lekande i storlek 10 mellan min nylonlina och en tunnare braid, som är min kroktafs, denna tafs är någonstans mellan 5 - 10 cm lång och oftast är det Krystons Silkworm eller Merlin jag använder i 8 - 15 lb, två mjuka och sakta sjunkande material.
2 stora livliga Daggmaskar, det missar ingen Sutare.
Flötet står rakt i vattenytan och min tyngd ligger på bottnen och håller flötet stilla, när fisken tar mitt bete och lyfter min tyngd, så lägger flötet sig ner på vattenytan och ger mig vetskapen om att fisken har betet i munnen och jag krokar i sidled, svårare än så är det inte.
Ett majskorn och 2 röda maggots får Rudan på fall.
Denna metod lämpar sig för alla bottenlevande arter och den är väldigt effektiv, men inte på långa avstånd, men på avstånd upp till 20 meter, så är det inte mycket som slår denna metod på näsan, när det gäller känslighet och nappindikation.
Prova Flake och lyftmetoden för stora Mörtar.
Jag ska även nämna att vid fiske med pop - up beten, så fiskar jag alltid överdjupt, då jag får bort den raka linan från tyngden och därigenom får fisken plats vid betet och den skräms inte av min lina.

Vid fiske med pop - up beten, så har jag som vanligt ett extra blyhagel eller tungstensputty för att hålla ner mitt bete, så att mitt bete står 2 - 3 cm över bottnen.

Tänk lite på tafslängden, ibland ska den vara kort och det är fisken som bestämmer inte du, så ändra hela tiden tafsen, tills du får napp.

Alla beten kan användas, majs, mask, maggots, bröd i alla dess former, boilies, pellets, fakebaits ... vad du vill, allt du behöver göra, är att titta på flötet och inte bry dig om alla konstiga rörelser du ser, det är fiskens rörelser, men när flötet lägger sig ner på ytan, då sätter du kroken och fisken är din.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.