onsdag 2 april 2014

Problem? Vi kanske kan lösa dem?

Dagens inlägg kommer att handla om olika problem, som vi karpfiskare kan stöta på under vårt fiske och jag tänkte genom bilder och lite text, ge er mina lösningar på problemen. 

Allt från lokalisering, snags, att inte bara kasta ut din rigg utan att kolla bottenförhållande och djupet först och vidare till dimma och vatten med oönskade arter, som kan få vilken garvad fiskare att få spelet eller i värsta fall, ge upp sitt fiske.
Kom upp över fisken och det blir lättare att lokalisera dem, använd träden!
Att lokalisera fisken är yttersta viktigt och orden "Att det är bättre att fiska en timme på fisk med ett spö är bättre, än att fiska med tre spö på en plats utan fisk" De stämmer väldigt bra i dessa sammanhang, så lokalisera fisken först, tro inte att de kommer springande till dig!

Leta överallt om du har möjlighet och tid, platsen närmast bilen är aldrig den bästa och har du möjlighet att komma upp i ett träd eller liknande, så ser du betydligt mer och glöm inte att ha en keps och polaroidglasögon på dig.
Under själva leken kan du se det mesta av beståndet på ganska nära håll.
Under vissa årstider är det lätt att lokalisera fisken, det kan vara under de första varma dagarna på våren och fisken samlas i mindre grupper, där solen ligger mot land.

Det kan vara under den så kallade förlek, var fisken tror att den ska leka och även här samlas fisken i mindre grupperingar lite här och där, längs den soliga sidan av vattnen.

Under själva leken är det enkelt, fisken går samlade och du kan i princip se hela beståndet och se vad du har att gå på under resten av året och det är alltid spännande.
Tuff hörna med mycket undervattenshinder.
Har du koll på vad som finns under vattenytan framför dig? Det bör du ha och det är viktigt att du kollar upp detta, innan du börjar fiska!

Bilden ovan visar lite gräs och växtlighet och ser väldigt inbjudande ut, men under ytan i denna lilla fina hörna, så ligger det ett avbrytet träd och kollar man inte, så landar man inget här!

Men vet man exakt vart och hur trädet ligger och fiskar med ett spö och en tight spole eller baitrunner och är med hela tiden, så kan det gå vägen, men inte om du inte vet exakt, vad som finns och vart och om du inte är med på noterna.
Vad döljer sig under ytan?
Även här ser det bra ut och vem som helst skulle nog lägga en rigg under de överhängande grenarna i tron, att här kommer det att bli fisk.

Fisken kommer med all säkerhet att hitta och ta ditt bete, men halvvägs ut här ligger det, hör och häpna en mindre traktor, som gick genom isen på 50 - talet och den kan bli lite tuff att drilla!

Kolla alltid vad som finns mellan dig och vart du tänkte placera dig rigg och gör det med endast ett litet blysänke, som är stort nog för att nå avståndet till platsen var du tänker lägga riggen, du kommer att bli överraskat mer än en gång i livet kan jag lova!

Min lösning här är, att jag fiskar från samma sida och placerar min rigg och mina beten under grenarna med en liten skopa och fiskar med mitt bly löst i leadclipset och har ingen broms på rullen, fisken blir av med blyet och pressas upp till ytan och kan landas och den kommer aldrig i närheten av den gamla Mersey Ferguson!
Glöm inte att karpen är en strandnära fisk.
Vi behöver inte träffa horisonten för att fånga karp, långt därifrån och är du bara stilla och går fram försiktigt, så kan du fånga karparna vid dina fötter och väldigt många karpar går längs med vattenkanten i sina sök efter föda.

Det räcker med en liten buske eller ett par grenar som sticker ut, placera din mäsk och rigg här och du kommer att få runnet under natten eller tidig morgon, en tid var det är tyst och du kanske sover.
Leta upp både hinder, djup och features och skriv ner allt inför framtiden.
Vi ska gå in lite på djupet också och även detta är viktig information för dig, innan du börjar skicka ut 3 kilo boilies i ingenmansland. Jag har sett det så många gånger att man sätter upp sina sängar, stolar, bivvys och podden med spöna och sen mäskar man och när man sen lägger ut riggarna, så är det 70 cm djupt!

Nu räcker 70 cm djup för att fånga karp, men hade man tagit fram ett featurefinderspö och kollat djupet, bottenförhållanden och vad som fanns mellan fiskeplatsen och fiskaren, så hade man nog inte satt upp alla grejerna i onödan eller hur? Så tänk på detta nästa gång, du kommer till ett nytt vatten!
Solid bags skyddar din rigg, glöm inte att pierca din bag annars flyter dem.
Jag personligen använder inte dessa Solid bags särskilt ofta, jag tycker det tar för lång tid att göra dem och mängden food blir alldeles för mycket för min smak, men de är väldigt bra på flera sätt.

Allt ligger samlat i bagen, din krok och riggen ligger skyddat och de är väldigt bra att använda på hårda stenbottnar, var krokspetsarna får stryk och blir ovassa.

Dessa bags kastar väldig långt, om det skulle behövas och det är viktigt att du piercar dessa Solid bags innan du kasta ut dem, så vattnet kan tränga in och lösa upp bagen.

Glömmer man detta, vill bagen flyta en bra stund över bottnen och innehållet sprids ut över ett större område, än vad man kanske från början ville.
Dimman, ett väderfenomen, som jag inte gillar under mitt fiske.
Personligen gillar jag inte dimma, när jag fiskar och jag tror att antalet karpar jag har fångat under dimmiga förhållanden, kan räknas på ena handen.

Så är det dimmigt hela dagen, så kan jag hålla mig hemma och göra annat, men vet jag att dimman kommer att lätta under dagen, då fiskar jag och jag har otaliga gånger satt upp mina grejer, mäskat och lagt ut mina riggar och så snart dimman har försvunnit, så kommer första karpen.

Det är precis som de har har stått över riggen och väntat på att dimman skulle försvinna, väldigt konstigt, men det är mina erfarenheter och det är lite av samma sak under fiske i fullmåne, det händer inget under natten, när månemannen lyser över vattnen, men kommer det in stora svarta moln, som täcker månens ljus, så kommer runnet.
Extra mycket doft som lockar, det kan vara en lösning vid fiske i dimma.
Jag vet inte om jag är ute och svävar här, men under fiske i dimma och fullmåne, har jag alltid extra mycket doft i och på mina beten och sticks, samt lite färgglada beten.

Jag har fått för mig, att detta kan få en karp att bli lite extra intresserad och ... kanske är det bara min tro ... Tron kan jo flytta berg sägs det! En vit pop - upp har gett några karpar i fullmåne, i ett sken som gjorde det möjligt att läsa dagstidningen mitt i natten.

Under dimman är vattnet oftast tysta och inget rör sig och man har svårare att höra fisk rulla i ytan, om de ens gör det, men under fullmånens sken, kan man se ganska mycket aktivitet i ytan och jag har provat med svarta Zig bugs, men har inte lyckats med dessa.
Ett störande objekt i många vatten.
Bilden visar en slempropp, braxen är - och kan vara ett stort problem i många vatten och de ställer till det för oss. Inte nog med att man får gå upp mitt i natten och veva in dessa slemmiga saker, kasta om o s v.

Hela riggen är totalt och fullständigt nerslemmat och bör bytas till en ny och sen kommer nästa slempropp på besök 10 minuter senare, ett helvete, rent ut sagt.

Men finns det braxen i farten, så är karparna aldrig långt borta från det dukade bordet och får jag problem med dessa eller annan oönskad art, så flyttar jag inte!

Dina beten fungerar, de har lockat in fisk till dig och jag biter ihop och fiskar vidare från stolen och kollar alla hookhold, de visar dig om din rigg fungerar bra eller inte.

För eller senare blir det en paus bland nappen och nästa napp är oftast ett screaming take och karparna har anlänt till platsen och jag toppar upp platsen med boilies och kan fortsätta att fånga det jag kom efter, men de är en plåga av stora mått.

Jag har upplevt en natt med 13 braxar och sen avtog detta och sen landade jag tre karpar på en timme, det hade inte hänt, om jag hade gett upp eller fortsatt med att lägga ut partikelbeten eller pellets. Jag har även upplevt tre nätter i Stråken med 47 braxar och 6 sutare, men någon karp kom aldrig in den helgen.
Större boilies kan vara en lösning för oönskade arter.
Får du problem med braxen och andra oönskade arter, så skippa allt kring partikelbeten, pellets och mindre boilies, skippa även bags med boiliecrumb mm och kör med endast boilies i större storlek och jag använder oftast 2 stycken 20 mm + boilies på mina riggar, så länge dessa plågoandar är på platsen.

En och annan braxen blir det dock alltid, i o m, att dessa fiskar stångar och puffar på dina beten och för eller senare kommer kroken att hitta rätt, men större boilies eller Tiger nuts, som inte är lika eftertraktade, kan vara en lösning på detta problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.