tisdag 17 november 2015

Frosty Carping del 2.

Här har du del 2 av detta spännande fiske,det kan vara tufft, men gör du rätt hemläxa och följer mina råd och små tips, så kommer du att lyckas och glädjen över en karp fångat i minusgrader , fiskens vackra färger i den annars så karga omgivning blir så mycket större än under den varma årstiden. Jag hoppas att kunna inspirera någon att ta sig ut och prova lyckan.
Karpen äter året runt, dock under korta perioder under vintern.

Winterfishing  Frosty carping. Del 2.

Jag bytte plats till andra änden av gölen och igen fiskade jag utan förmäskning och resultaten kom inte helt oväntad snabbt redan efter en timmes fiske och jag insåg att jag nog hade slarvat bort en hel del roligt fiske under dem helgerna jag spenderade på den förra platsen. Vi är nu framme i novembermånad och den 1:a var jag på plats igen och skulle fiska 36 timmar, vädret var klart och den norska damen från SMHI hade hotad med ner till 10 minusgrader i vissa delar av Småland! – måtte detta inte drabba mig!

Jag spoddade ut en spod på varje spö med Chilihampa och pellets och igen lade jag ut 5-10 boilies runt mina krokbeten, förmiddagen går snabbt och vid middagstid ser jag att ett par av dem gamla döda näckrosbladen delar sig, jag har karp på platsen och jag flyttar ut stolen vid spöna. Inget händer på ett tag och när Russel ringer hoppar jag till, under vårt samtal drar det iväg på högerspöet och jag avbryter samtalet lite abrupt. Fisken gör sina försök, men hamnar på mattan och jag flinar över att man slipper blankar än en gång.

Det blir kallare under eftermiddagen och jag lägger mig vid 18-tiden, ligger och halvslöa när jag hör en tyst vissling i skogen bakom mig, det är goda vännen Conny som hälsar på. – Hur fan kan du ligga ute i denna kyla frågade han? Och jag berättade. Vid 19.30 blev kylan för mycket för Conny som ville hem i värmen och jag ledde honom genom skogen till parkeringen. Vi småpratar lite och sen går mitt högre Delkim i gång igen, jag springer ner, men kroken har släppt sitt fäste och jag svär lite för mig själv (man ska inte vara på parkeringen utan vid spöna!) Nåväl! Ut med ny snowman och en liten stickmix, allt går fort och sen är det tillbaka till sovsäcken! 

Jag somnar med tanken om hur kallt det ändå är och 2 runs redan. Jag väcks av fisk vid 23-tiden, en liten fjällkarp och igen vid 02.20 var en fin spegelkarp hade hittat min lilla Sweetcorn/Pineappel presentation och sen vid 03.45 var det dags igen och nu var det inget lek längre, allt var fryst! Mattan, säcken och vattenhinken. Mina håvar var bara 2 stora klumpar och vattnet i hinken gick inte att få håll på med nävarna!

Det löste sig dock bra och fisken kunde släppas utan några skador. Jag ligger i sovsäcken och dricker mitt nykokta kaffe vid 8-tiden på morgonen och reflekterar över nattens fiske, solen lyser upp trädtopparna, hela viken är fryst och jag funderar på om mina linor är fastfrysta i isen. Jag går upp och kollar, de var inte fastfrysta, men inom en timme skulle dem vara det.

Lite huttrande lägger jag mig igen och värmer mig, en Ekorre håller låda i träden över mig och det regnar lite bark från tallen över mitt shelter. Jag måste veva in mina spön och bryta fisket, men jag tar en kopp kaffe till. Den koppen värmer gott och jag ligger och tittar på mina linor precis där var dem skär vattenytan. Plötsligt skriker ett larm och jag ser linan resar sig och spricker upp den tunna ishinnan, jag far upp och tar spöet, det gick inte att lyfta spöet och jag får drilla fisken under isen fram till spöna. Det var häftigt att se denna lilla fjällkarp kämpa under isen och jag fick slå ett större hål med håvskaftet innan jag kunde håva den!

Det var definitivt sista fisken under denna session, klockan var inte ens 9 och jag som hade planer på att fiska fram tills skymningen, in my Dreams! Det gick inte, men jag var mycket nöjd med mitt fiske som bara visar att det går även under extrema förhållanden, att karpen äter även under isen. 6 runs och 5 landade är ett bra resultat och det var värd varenda minut jag var där.

På hemvägen pratade jag med en gubbe i samhället och han berättade att det under natten hade varit 8,9 minusgrader! Det blev jag lite förvånad över, jag trodde inte att det var så kallt och det spädde ju bara på vad jag hela tiden har sagt att det går att vinterfiskar karp med bra resultat, så länge det bara det är isfritt!

Helgen efter är jag på samma plats, fiskar likadant som jag brukar och det blir 4 runs och alla landades, igen var det Sweetcorn/Pineappel snowman som gav resultat, jag hade ett spö med Tutti-frutti boilies lite of side med lite extra boilies runt, men det gick inte. Fisken var koncentrerad på att äta på ett ställe och dem 2 spön jag hade där gav fisk. Jag fiskade ytterligare en enkel övernattning på platsen och fick 3 fiskar, varav den första kom när Bengtsson och Conny var på besök och härjade i mitt swim. Bengtsson (Slynan) var nog måttligt road över mina resultat och muttrade att man kanske skulle prova ett pass? – Du ska spika färdigt din altan var mina ord och de lämnade mig kvar i skummet.

Det blev det sista passet i Rismåla, jag kanske kommer tillbaka om det är isfritt, men jag hade mina planer klara och nu skulle Black Pool knäckas innan det fryser för gott! På detta vatten skulle jag prova en ny taktik, nämligen att mäskar relativt hårt med något som gölens Braxnar inte är så förtjusta i. Valet blev Tiger nuts och Maize, jag mäskade ett stort område och drog ihop det under veckan och det blev till slut en plats med 3 fläckar med min mäsk, en fläck för varje spö! Jag mäskade även med fruktdoftande boilies som har torkats och hade fått suga upp vattnet från chilihampan.

Jag bestämde att jag skulle börja med 2 dagtidspass (fiska från gryningen och fram till skymningen) Det första passet blev tyvärr inte så långt som jag hade önskat på grund av att dottern Sara skulle simma i Kalmar. Jag hade bytt till lite kraftigare spön och rullar, då det finns lite ofångade överraskningar i gölen, annars var riggarna snowmans igen, dock fiskade jag ett spö med Tigers som snowman, ett spö med samma boilies som jag hade mäskat med, fast med en liten orangefärgad fluoro pop-up med Richworth Pear Jargonelle Etyl Alcohol flavour och sista spöet var det den suveräna kombinationen av Sweetcorn/Pineappel.

Jag kan inte påstå att mina förväntningar var stora, jag vet att det är svårt här under sommaren och det skulle definitivt inte bli lättare under vintern, men man måste ju prova för att lyckas. En polare till mig lade 11 nätters fiske i gölen utan fisk, under en sommar för några år sedan och gav upp! Jag tänker inte ge upp mitt projekt! 2 andra mäskade i gölen under 4 dagar och fiskade bara en natt i början av oktober i år utan ett sniff, så det är inte lätt, de kanske skulle ha fortsatt?

Jag blev väldigt överraskad när det redan vid 10-tiden drog iväg på spöet med Tiger nuts, fisken tar lina efter krokningen och går in i något skit som ligger under ytan, varefter den släpper! Den kändes bra den fisken! Så är det när man fiskar mitt inne i staden, man vet aldrig vad som har slängts i vattnet, det skapar nya hinder varje dag!

Det kanske var en inköpsvagn från Kvantum eller en cykel, jag har ingen aning!? Det svider lite fortfarande, men vi kan inte vinna över alla och när jag tänker tillbaka på just den dagen så finns det lite tecken som säger mig att det inte skulle lyckas, ett var att Bengtsson dök upp och visade sitt fula nylle (Only joking Mate!) Nej! Det var annat som störde mig denna dag och jag blankade. Big style!

Nästa dag var jag på plats och nu var det 2 spön med tigers ute och en liten Sweetcorn/pineappel snowman, vädret var blåsigt och lite regn hängde i luften. Det kom även en hagelskur under eftermiddagen samt lite sol, så det var bara snön och Karpen som fattades. Först fram på eftermiddagen fick jag se en bubblande fisk och lade ett spö på den, Conny som var nere såg bubblorna närma sig och menade på att den tar du Luis.

Det ville sig inte och jag fick den irriterande känslan att i dag blankar du och du vet varför! Jag fick rätt och drog mig hemåt vid 18-tiden inte knäckt, men däremot fast beslutet på att inte ge upp, utan att fortsätta tills det kommer upp fisk eller isen sätter stopp för mig. Jag vet vad felet var! Jag hade troligen mäskat för mycket! Jag hade änder som dök båda dagarna vid en vassrugge och jag såg i kikaren att du plockade upp boilies, detta efter 2 dagar utan mäskning! Ibland blir det bara så fel. 

Ett bra tecken var dock att jag fick 2 Braxen och är de inne och äter, så är karpen inte långt borta och det är bara en tidsfråga innan första Karpen ligger på min matta. Kanske är det snö på marken då? Kanske är det is på stora delar av vattnet? Eller blir det lite mildare? Jag bryr mig inte om vad det blir, bara jag lyckas med mitt mål. Alla blankar, så är det! Det finns ingen som lyckas jämt oavsett vad du hör, men det gäller att vara motiverad och inte ge upp.

Partikelbeten: Jag ska här gå in lite på hur du förbereder dina partikelbeten så det blir enkelt och framförallt skonsamt för fisken. Jag börjar med dem mindre som typ: Hampa, Mung, Adzuki, vete, hirs mm. Alla små partiklar kan du ordna kvällen innan du ska fiska eller mäska med dem och du gör så här: Ta 3 kilo Hampa och lägg i en gammal frysbag av plast, tillsätt 100 gram Chilipulver eller flingor och rör om. Koka upp 10 liter vatten och häll vattnet över hampan tills den är täckt med 4 cm vatten och tillsätt 5-6 matskedar med salt och rör om i blandningen, på med locket och det är klart nästa morgon!

Du kan nu frysa in det eller mäska ut det direkt och du! Spara vattnet, det innehåller en saltad blandning av oljor, mineraler och är kanon för att blötlägga torkade boilies. Du har säkert några gamla torkade boilies hemma eller boilies du inte tror ett skit på, lägg dem i hampa vattnet och ge dem ett nytt liv, karparna älskar dem! Större partiklar som Tigers, fodermajs, chic peas, ärtor, kidneys mm, kräver en blöttäggning på minst 24 timmar, gärna längre och de kräver en koktid på minst 20 minuter.

Tigers skall kokas minst 35 minuter och lite socker, sirap eller salt gör dem än bättre som bete och ett litet tips är att du delar, skalar dina tiger nötter som du ska ha som krokbete, det gör att mjölken i dina tiger nötter lättare kommer ut och sprider sitt budskap. För att poppa upp dina Tiger nötter kan du montera en liten bit med kork och klippa bort små bitar av korken tills det sjunker sakta och ställer sig över kroken.

Har du inga mindre boilies hemma kan du skära ner dem till en mindre storlek, det gör att doften kommer ut snabbare och lockar fram fisken, det samma gäller dina pop-ups. Du kan dippa dina beten i dipps eller flavours och du kan ha dem liggande i dessa för att få extra dragningskraft i dina krokbeten, det gäller att få fisken till att ta just dina krokbeten. Du kan även använda vattnet från din chilihampa till en spodmix, lägg bara ner lite pellets i ett spann och häll lite av vattnet över dem och låt det dra tills dina pellets har blivit mjuka. Lägg denna blandning i din spod tillsammans med lite krossade boilies och lite av hampan och det är serverad för ett bra och effektivt fiske!

Du bör tänka lite på dina PVA-bags och vad du har i dem och deras storlek, jag ser det ganska ofta att man har alldeles för stora bags, de ska bara göra en sak och det är att locka fram fisken till ditt krokbete, inte mätta dem! Så använd så små bags som möjligt, som en valnöt i storlek är effektivt och mättar inte fisken och den suger upp allihop, även krokbetet och det är just det vi är ute efter, resten kan du! Du kan använda pellets, boilies hela, halva, krossade eller pulveriserade i din bag och du kan även använda partiklar, om du bara torkar dem i en handduk innan du lägga dem i PVA-bagen.
Jag tycker att du ska förbereda allt detta hemma, det är enklast och det är inget du ska stå med ute en svinkall eller regnig vinterdag, förvara dina PVA-bags i en zipp-lock påse, så är du på den säkre sidan.
När du montera din PVA-bag, så sätt aldrig kroken genom knuten, utan bredvid, knuten är de som lösas upp sist och en liten klump med PVA på kroken kan göra att fisken inte prickar sig. Jag trär oftast mina tafsar genom bagen och drar in krokspetsen, då ligger betet bland alla pellets och det kan inte trassla sig under kast, jag gör likadant med mina små sticks som vi kommer till nu.Du kan också använda så kallade sticks, det är små smala PVA tuber som är 1-2 cm breda och ska göras 3-4 cm långa, du kan göra dem längre om du vill dölja din tafs! Grejor för att göra dessa sticks finns i ett otal av märken på marknaden.

Du ska få ett litet recept på en effektiv stick-mix: Blanda en burk med tonfisk i olja med en method mix av hög kvalité, börja med att krossa tonfisken med oljan tills det är finmald, tillsätt sedan en näve små 3 mm pellets och sedan tillsätter du så pass mycket method mix tills du får en bra konsistens, låt den gärna dra ett dygn i rumstemperatur innan du ska använda den, så dras oljan in ordentligt och den får en bättre konsistens. Jag har provat tonfisk med Bloodworm method mix och även med tiger nuts pulver och lite ströbröd och det funkar mycket bra. Det ska sägas att jag alltid använder en stick, PVA-bag eller en stringer under mitt fiske och ibland hänger jag på lite av varje för att få fram karpen.

Ibland har jag lite pasta runt mina krokbeten och jag gör den med vatten från sjön och lite Pink Prawn mix från Yorkshire Bait Company, denna mix stinker något så fruktansvärd och drar snabbt in fisk till mina krokbeten, den är fiskbaserad men lösas snabbt då den är blandad med vatten. Jag knådar en relativ hård pasta som håller ett bra tag i vattnet och du ser på bilden hur det ska se ut innan du lägger ut betet. Vill du ha en pasta med längre upplösningstid, ska du blanda den med ägg.

Avslutningsvis ska du ställa dig frågan är det värd det? Ligga ute i minusgrader, hällregn, hagel eller snö för att fånga en karp? Ska jag vara hård mot mig själv och fiska ensam eller ta med en kompis och dela fisken och glädjen med honom? Eller ska du fiska Gädda i stället, där får man ju fisk oftare? Frågan kan bara besvaras av dig, jag vet vad jag vill, min säsong är helt enkelt för kort och för rolig, jag vill fiska längre och jag hoppas att vi en vacker dag kan fiska karp året om.

Vi är sakta och säkert på väg dit med stor hjälp av klimatförändringarna, men det kommer att bli betydligt flera stormar och oväder i dess följe och det blir också varmare, så frågan är om vi har vinterfiske om säg 15 år? Jag ånger på, jag vill ha fisk, jag vill uppleva karpens vackra färger mot en grågul vass, jag vill uppleva kylan under drillningen och kanske vem vet, en fin morgon sitta med en vacker megafisk i mina armar. Kanske är det just du som läser detta som hjälper mig med mina fotografier då? Jag hoppas det!

Just nu när detta skrivs är det milt, men man har hotat minusgrader och snö fram till helgen. Inte bra och jag hoppas att dem hårda vindarna håller vattnen öppna ett tag till, jag vill inte gärna börja meta Gädda i strömmande vatten än, det kan vänta tills isarna har lagt sig på riktigt. Så jag fortsätter att mäska mina platser, hoppas och håller tummarna för att det ska gå att fiska och att jag ska lyckas.

Jag kan nämna att Black Pool frös under veckan och det samma gäller för alla andra vatten i min närhet, det ända stället som var öppet var en liten del av Rismåla som jag fiskade i under 8 timmar den 22 november och sen frös även det och jag måste ge mig. Jag fick ingen fisk denna dag fast jag provade allt möjligt, det ville sig inte!


Det var 7 minus grader och en hård nordanvind var det ända som höll hålet öppet som jag fiskade i, och jag tror att det hade en viss inverkan på fisket. Jag hade en liten indikation från fisk på ett spö som jag fiskade med ett Attracta lead och Sweet Plum flavour, men om det var Karp vet jag inte. Det var allt för denna gång, kanske var det sista karpfisket för året och dags för lite Gäddmete i strömmande vatten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.